Kirjoittaja Aihe: MAGA MA80 kysymyksiä  (Luettu 19692 kertaa)

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #60 : 09.09.2017-10:01 »
Niin, oletteko koskaan tutkineet fyysisesti toisiopaloa ja sen väriä ja laatua?

Visuaalisesti kattilan paloa tutkitaan savukaasutestauksen yhteydessä, jos se on mahdollista.
Liekin väristä voi päätellä ammattilainen hyvin paljon, onko poltto kuosissa.
Mitä tummempaa liekki on, on poltossa jäämiä palamattomista kaasuista/hiilestä.
Mitä kirkkaampi ja sininen liekki sitä suurempi jäännöshapen määrä. Tässä noin suurinpiirtein.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #61 : 09.09.2017-11:19 »
Visuaalisesti kattilan paloa tutkitaan savukaasutestauksen yhteydessä, jos se on mahdollista.
Liekin väristä voi päätellä ammattilainen hyvin paljon, onko poltto kuosissa.
Mitä tummempaa liekki on, on poltossa jäämiä palamattomista kaasuista/hiilestä.
Mitä kirkkaampi ja sininen liekki sitä suurempi jäännöshapen määrä. Tässä noin suurinpiirtein.

Noinhan se on. Liekein väri kertoo jo oleellisen. Jos manuaallisesti  käänteispalokattilassa   säädetään toisiopalo kirkkaasti palavaksi ja pysyy tasaisena, niin tarkemilla lisäsäädöillä ei  paljoakaan voiteta. Punainen lanka onkin liekin tasaisuus ja värin pysyminen kirkkaana. Toinen tekijä on palavan kaasun määrän suhteuttaminen palamistilaan.

Mutta,- sitä en edelleenkään ymmärrä miksi alapalokattila toimisi ja säätyisi paremmin  kuin käänteispalokattila. Itse ymmärrän asian olevan juuri päinvastoin, koska käänteispalossa toisioilma on erittäin korkeassa lämpötilassa / sekoitetaan suutinkiven läpi ja siten sekoittuen / yhtyen paremmin palaviin kaasuihin.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #62 : 09.09.2017-11:31 »
Mutta,- sitä en edelleenkään ymmärrä miksi alapalokattila toimisi ja säätyisi paremmin  kuin käänteispalokattila. Itse ymmärrän asian olevan juuri päinvastoin, koska käänteispalossa toisioilma on erittäin korkeassa lämpötilassa / sekoitetaan suutinkiven läpi ja siten sekoittuen / yhtyen paremmin palaviin kaasuihin.

Yksikertaisesti kattilan kaasun virtauksista on kysymys. Tämä edellyttää oikein suunniteltua polttokammiota ja konvektiota...niitä kattiloita on vähän markkinoilla.

pete73

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 184
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #63 : 09.09.2017-11:35 »
Näyttäisi että näissä keskusteluissa keskitytään lähinnä palamislämpötilan/-hyötysuhteen maksimointiin, kun taas valmistajat joutuvat tasapainoilemaan koko ajan kiristyvien päästömääräysten kanssa. Ja kuten AnssiKo edellä mainitsikin, niin palamislämpötilan nosto lisää tietyn pisteen jälkeen hyvinkin nopeasti typenoksidien määrää.
Sama koskee vielä rajummin autonmoottoreita, joissa juuri tämän takia käytetään esim. pakokaasun takaisin kierrätystä (egr) joka laskee palamislämpötilaa.
Sekä kattiloista että moottoreista olisi siis päästöjen kustannuksella saatavissa ulos parempi hyötysuhde (ja/tai teho), mutta viranomaismääräykset rajoittaa valmistajia.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2017-11:37 kirjoittanut pete73 »
vm-58 "rintamamiestalo" n.120m2 lämmintä +puolilämmin kellari 80m2
Jämä kaksikko (pääasiassa vastuksella lämpeää), ei varaajaa käytössä, varaava takka, ILP alakerrassa.
Puuta maks. pari mottia vuodessa kun nykyään ei paljoa kotona tule oltua.

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #64 : 09.09.2017-12:08 »
Sama koskee vielä rajummin autonmoottoreita, joissa juuri tämän takia käytetään esim. pakokaasun takaisin kierrätystä (egr) joka laskee palamislämpötilaa.
Sekä kattiloista että moottoreista olisi siis päästöjen kustannuksella saatavissa ulos parempi hyötysuhde (ja/tai teho), mutta viranomaismääräykset rajoittaa valmistajia.

Tämän päivän autoissa melkein poikkeuksetta on ahdettu moottori, jonka saantona palotapahtuma sylinteriryhmässä saadaan parempaan kuosiin. Pakokaasun takaisinkierrätyksellä pyritään polttamaan palokaasut tehokkaammin. Polttomoottorin palamisilmaa voidaan haluttaessa laskea hyvinkin alas, joten EGR:n vaikutus on mitätön palamislämpötilan suhteen.
Suurin ja vaikuttavin tekijä polttomoottoreissa saasteiden alentamisen suhteen on ruiskutuspaineet ja suunta miten pienijakoinen polttoainesumu johdetaan palotilaan.
Menee vähän ohi aiheen, mutta tärkeää tietoa täsmäpoltostakin.

pelti

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 406
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #65 : 09.09.2017-14:47 »
Tämän päivän autoissa melkein poikkeuksetta on ahdettu moottori, jonka saantona palotapahtuma sylinteriryhmässä saadaan parempaan kuosiin. Pakokaasun takaisinkierrätyksellä pyritään polttamaan palokaasut tehokkaammin. Polttomoottorin palamisilmaa voidaan haluttaessa laskea hyvinkin alas, joten EGR:n vaikutus on mitätön palamislämpötilan suhteen.
Suurin ja vaikuttavin tekijä polttomoottoreissa saasteiden alentamisen suhteen on ruiskutuspaineet ja suunta miten pienijakoinen polttoainesumu johdetaan palotilaan.
Menee vähän ohi aiheen, mutta tärkeää tietoa täsmäpoltostakin.

Jep, meni todellakin ohi aiheesta, erityisesti EGR:n tarkoituksesta. Nyt kannattais "tekniikan tohtorin" kuitenkin uskoa Pete73:sta.
ex-Attack 35 DPX lambda, ex-3000l varaaja, ex-oventrop, puurakenteinen omakotitalo, vesipattereilla lämmitys, maalämpö

markkulievonen

  • Vieras
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #66 : 09.09.2017-15:05 »
Näyttäisi että näissä keskusteluissa keskitytään lähinnä palamislämpötilan/-hyötysuhteen maksimointiin, kun taas valmistajat joutuvat tasapainoilemaan koko ajan kiristyvien päästömääräysten kanssa. Ja kuten AnssiKo edellä mainitsikin, niin palamislämpötilan nosto lisää tietyn pisteen jälkeen hyvinkin nopeasti typenoksidien määrää.
Sama koskee vielä rajummin autonmoottoreita, joissa juuri tämän takia käytetään esim. pakokaasun takaisin kierrätystä (egr) joka laskee palamislämpötilaa.
Sekä kattiloista että moottoreista olisi siis päästöjen kustannuksella saatavissa ulos parempi hyötysuhde (ja/tai teho), mutta viranomaismääräykset rajoittaa valmistajia.

Jos pohditaan vain ja ainoastaan puun polttamiseen liittyvää päästö haittoja, niin kattilan valmistajilla murhe liittyy saada kattila / palaminen tapahtumaan savuttamatta ja erikoisesti riittävän korkeassa lämpötilassa. Tämän asian ratkaisemiseen  moni valmistaja on ratkaissut keramiikka vuorauksilla.  Keramiikan avulla juuri saadaan  palaminen täydellisemmäksi eli palamaan korkeammassa lämpötilassa verraten  teräspintaiseen, joka on yhteydessä vesitilaan.

Tuon lämpötilan, jossa typenoksiideja muodostuu jo runsaasti, niin sen  rajoittaminen on jo helpompaa. Siis tulisijojen saasteongelmat liittyvät epätäydelliseen palamiseen / savun muodostumiseen,- ei niinkään korkeisiin lämpötiloihin.

Niin, auton / bebsiini moottoreissa lämpötilan nostamiseen taas liittyy materiaalin kestävyys. Pakoventtiilin palamisriski  näillä materiaaleilla ja siksi seossuhde on vakio. Toki tehotkin alentuisi seoksen laihentuessa. Moottoreissahan  oikealla seoksella on saavuttaa mahdollisimman paljon tehoa,- mutta mahdollisimman vähän lämpöenergiaa.
« Viimeksi muokattu: 09.09.2017-15:15 kirjoittanut markkulievonen »

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #67 : 10.09.2017-13:03 »
Jep, meni todellakin ohi aiheesta, erityisesti EGR:n tarkoituksesta. Nyt kannattais "tekniikan tohtorin" kuitenkin uskoa Pete73:sta.

Yksityisviestillä lähestyminen ei onnistunut eston vuoksi, joten;
Mietteliääksi ja sanattomaksi menee....... edellämainittu kirjoituksesi. Olen sentään ollut alalla lähemmäs 50-vuotta ja tiedän tarkalleen EGR:n käyttötarkoituksen. Ota ensimmäiseksi selkoa asioista ennekuin kirjoittelet minun kirjoituksista jotakin negatiivista.
Toiseksi kehottaisin sinua olla hämmentämättä hyvään threadiin mitäänsomattomia kirjoituksia.

Zetor

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 243
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #68 : 10.09.2017-13:31 »
Yksityisviestillä lähestyminen ei onnistunut eston vuoksi, joten;
Mietteliääksi ja sanattomaksi menee....... edellämainittu kirjoituksesi. Olen sentään ollut alalla lähemmäs 50-vuotta ja tiedän tarkalleen EGR:n käyttötarkoituksen. Ota ensimmäiseksi selkoa asioista ennekuin kirjoittelet minun kirjoituksista jotakin negatiivista.
Toiseksi kehottaisin sinua olla hämmentämättä hyvään threadiin mitäänsomattomia kirjoituksia.
onpa outoa jos ei mee yksityisviesti perille..mistähän oikein johtuu...merkillistä. minäpä kokeilen laittaa pellille viestiä onnistuuko minulta.

Jra

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #69 : 10.09.2017-13:42 »
onpa outoa jos ei mee yksityisviesti perille..mistähän oikein johtuu...merkillistä. minäpä kokeilen laittaa pellille viestiä onnistuuko minulta.
;D Maailmassa monta on Markulle ihmeellistä asiaa  ;D   Muuten tää oliskin ihan asiafoorumi :-\

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #70 : 10.09.2017-14:12 »
Pari edellistä kirjoittajaa kuuluu niihin pellejen ryhmään, jotka eivät selkokielellä ymmärrä olla kirjoittelematta asiaa tähän threadiin.
Nuohooja voisi ottaa asiaan kantaa.

Zetor

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 243
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #71 : 10.09.2017-15:00 »
Pari edellistä kirjoittajaa kuuluu niihin pellejen ryhmään, jotka eivät selkokielellä ymmärrä olla kirjoittelematta asiaa tähän threadiin.
Nuohooja voisi ottaa asiaan kantaa.
sinullahan on se oma threadi Markun jutut niin kirjoittele sinne mitä haluat. Saat kirjoitella mitä haluat ja kukaan ei tule puuttumaan kirjoituksiin vaikka jotain asiaakin sattus tulemaan.

kaji

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 246
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #72 : 10.09.2017-16:07 »
Pari edellistä kirjoittajaa kuuluu niihin pellejen ryhmään, jotka eivät selkokielellä ymmärrä olla kirjoittelematta asiaa tähän threadiin.
Nuohooja voisi ottaa asiaan kantaa.

Mihinkähän tämä kirjottaja kuuluu jonka kirjotuksen lainasin?? Ja taas huudetaan ylläpitoo apuun kun saa samalla mitalla takaisin, sitä saa mitä tilaa tai niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #73 : 10.09.2017-16:47 »
Yksityisviestillä lähestyminen ei onnistunut eston vuoksi, joten;
Mietteliääksi ja sanattomaksi menee....... edellämainittu kirjoituksesi. Olen sentään ollut alalla lähemmäs 50-vuotta ja tiedän tarkalleen EGR:n käyttötarkoituksen. Ota ensimmäiseksi selkoa asioista ennekuin kirjoittelet minun kirjoituksista jotakin negatiivista.
Toiseksi kehottaisin sinua olla hämmentämättä hyvään threadiin mitäänsomattomia kirjoituksia.

Täällä foorumilla nähtyjen 'lausuntojen' pohjalta olet noin 380-vuotias, sen verran kertyy kaikenmaailman väitettyä kokemusta!  ;D

Vai lasketko sun ja isäs kokemukset yhteen? Eipä taida olla peruna kauas kasvanu. Multainen kylki kummallakin. Eikä silti kovin kummoinen kokemuspohja.

Ja sorry muille offtopic. Hiukan sekavan kuvauksen onnistuit tuottamaan EGR:stä ja sen käytöstä polttomoottorin palamislämmön ja keskipaineen säätelyyn, päästöjenhallintatavoitteiden saavuttamiseksi. Tuli ns. ureaa sekaan, vaikka se tulee mukaan vasta scr-järjestelmissä.  ;D
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Zetor

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 243
Vs: MAGA MA80 kysymyksiä
« Vastaus #74 : 10.09.2017-16:52 »
Tuleeko muilla mieleen tästä sankarista  juhan af grannin jutut?