Kirjoittaja Aihe: Lattialämmityksen tasapainotus  (Luettu 11866 kertaa)

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #15 : 15.12.2017-07:40 »
Jos on hyvin eristetty huoneisto, niin lämmitys hoituu pienessä pisteessä ja silti huonelämpötila on tasainen. Tietysti se edellyttää ilman vapaan kiertämisen. Siis vaikka talon toisessa päässä olisi  huoneiston lämmityspiste, niin silti koko huoneisto olisi tasalämpöinen.

Niin, mitä huonompi lämmöneristys rakenteissa, niin sitä suuremmat huoneen lämpötilaerot. Jos itse olisin suunnittelemassa massiivista lattialämmitystä, niin jakaisin sen eri piireihin. Siellä missä on eniten jaloilla oleskeltavaa, niin ensimmäisenä tämä pinta-ala / piiri aloittaisi huoneen lämmittämisen ja pakkasten / lämmitystarpeen kohotessa mukaan otettaisiin lisä piiri jne... ja max lämmöntarpeessa koko arsenaali.

Niin, monella on vääristynyt mielikuva koko lattialämmityksestä, miten siinä on lämmin jalkojen tepastella. Todellisuudessa sen lämpötila on vain hitusen  huonelämpötilaa korkeampi ja jos on asennettu kovia pintoja lattiaan, niin villasukillakin on käyttöä.

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #16 : 15.12.2017-08:22 »
Tekis mieli sanoa, et ton yläkerran putkituksen suunnittelussa ei ole otettu huomioon (paksun?) lautalattian lämmöneristävyyttä.

Mut ratkaisuja tohon on useampia. Muutama ollutkin jo esillä, niihinkin hiukka mielipiteitä.
-Ensisijainen tehojen tasaus pitäis olla alakerran linjasäätöventtiili(e)n kuristaminen, ei yksittäisten piirien kuristaminen. Voi kyl hyvin olla, ettei linjasäätöjä ole LVI-suunnittelijan mielestä tarvittu.
-Kannattaa myös tsekata tuleeks ylös asti kiertovesi täydellä lämmöllä - matalalämpösysteemissä muutaman asteen siirtohukka syötössä syö jo kummasti tehoja.
-Alakerran kiertojen hidastamisesta voi tulla omat ongelmansa, ku lämmityspiirin loppupäät jää kylmiksi. Eipä olekaan enää niin mukavan tasaisen lämmin lattia. Tää on isompi ongelma niissä systeemeissä, mis on suuret putkivälit ja iso putki.
-Virtauksen nostamisenkin etu alkaa olemaan ulosmitattu siinä vaiheessa kun piirin syötön ja paluun lämpötilat alkaa olla suht samat.
-Hiukan ikävä tilanne toi on, ja mun mielestä korjaus pitäisi tehdä joko yläkerran lämmönhukkaan tai syöttöön. Eli jos lämmönhukka on tehontarpeen laskennassa käytettyä suurempi, niin sit eristykset kuntoon. Jos toi ei onnistu, niin sit pitkän päälle paras ratkaisu olis muuttaa toi yläkerta omalle syöttöpiirille. Eli oma suntti ja pumppu, suntin ohjauksen saa toimimaan uudemman Oumanin 2-piirinä, mikäli toi ei jo mee kosteisiin tiloihin. Jos syöttöputkisto on haaroitettu muualta ku pannarista niin toi menee todnäk hiukan hankalaks.

Pintamateriaalina yläkerrassa 28 mm lastulevyn päällä muovimatto.

Putkituksen toteutus on sellainen, että yläkerta lähtee jakotukilta niin kuin mikä tahansa huonepiiri. Ainoa ero on putkikoko, joka valun sisässä on 15 mm ja olikohan peräti 20 mm yläkerrassa. Linjasäätönä siis toimivat jakotukilta lähtevien piirien säädöt, jos näin voidaan sanoa.

Nythän kierto on yläkerran piirissä huimasti suurempi kuin yhdessäkään alakerran piirissä (~3 vs 1). Mitannut en ole, mutta kädellä koittamalla valun sisällä olevien piirien vesi selvästi jäähtyy matkalla (shuntin vieressä on mittarit, koko kierto jäähtyy nollakelillä pari astetta). Yläkerran piiri on käsitarkkuudella paluussa samanlämpöinen kuin menossa. Tämä siis kertoo sen, että siirtohäviötä ei sanottavasti liene ja toisaalta yläkerran lattian lämmöneristävyys on liian hyvä verrattuna alakertaan.

Alakerrassa en ole vielä normaalikäytössä huomannut lattioiden paluupuolen jäähtymistä.

Ylempänä jo mainitsin, että yläkerran vaipparakenteet ovat täsmälleen samat kuin alakerrassakin. Eristävyydet edustavat minimitasoa ennen 7/2012. Tiiveys on hyvä, sillä höyrynsulkuna SPU 40 mm seinissä ja 30 mm yläpohjassa. Kaikki saumat ja läpiviennit teipattu/kitattu.

Omaksi shunttipiiriksi erottaminen taitaa olla tekemätön työ, koska nykyisellään lähtö jakotukilta, joka ei edes ole pannuhuoneessa.

En ole vielä ollut yhteydessä lämmityksen suunnittelijaan, mutta todennäköisesti tulen olemaan, mikäli täältä ei läpimurtoa tule. Sinänsä alakerta toimii erittäin hyvin lähellä mitoitusarvoja, mistä voisi päätellä suunnittelijan olleen jokseenkin kokenut. Liekö tämä nyt ensimmäinen kohde, jossa on kokeiltu yhdistää näitä lämmönjakotapoja, eikä siitäkään ole vielä viisi vuotta toimituksen jälkeen tullut palautetta!

Minä toistan itseäni, mutta esitän edelleen kysymyksen, kuinka pienelle nuo alakerran piirit voi säätää? Kiertoveden lämpöhän tässä pitäisi saada nousemaan. Sikäli kuin minä olen ymmärtänyt, patteri- ja lattialämmitykset ovat toiminnaltaan hiukan erilaisia. Lattialämmityksessä, ainakin varaamiskykyisessä sellaisessa, hurutellaan suhteellisen kovalla nopeudella melko lähellä huonelämpöä olevaa vettä putkiston läpi pienellä jäähtymällä. Patterilämmitystä voidaan käyttää näinkin, mutta toinen tapa on käyttää huonetermostaatteja, jolloin vain osa patterista on lämmin ja jäähtymä suuri ja toisaalta syöttöveden lämpötila ei niin merkittävä. Minun tapauksessani pitäisi alakerran lattialämmitystä käyttää kuin patterilämmitystä.

Hmmm, taitaa olla parempi alkaa kutoa niitä villasukkia.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #17 : 15.12.2017-08:26 »
tuohon on helppo perinteinen ratkaisu, mitä meilläkin uunilämmityksen aikana käytettiin ja useissa maalaistaloissa vieläkin

villapaita päälle ja villasukat jalkaan niinä päivinä kun normaali liikunta ei pidä lämpötilan tuntua riittävänä, hieman viileämmässä ilman suhteellinen kosteuskin on terveellisempi, juuri nyt minulla on maisemakonttorissa 19°c, tavoite 18°c, on paljon miellyttävämpi kuin 24°c

Kyllä puheessasi ihan totuuden siemen on. Jossain kohdassa vaan menee raja, että pitäisi laittaa hanskat käteen, jolloin osumatarkkuus näppäimistöllä kärsii. Tämä kohta tietysti riippuu monesta eri asiasta, mutta tavoite olisi, että tuolla tilassa pystyisi tekemään kokonaisia työpäiviä päätetyötä käymättä välillä juoksulenkillä.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #18 : 15.12.2017-08:42 »
Jos on hyvin eristetty huoneisto, niin lämmitys hoituu pienessä pisteessä ja silti huonelämpötila on tasainen. Tietysti se edellyttää ilman vapaan kiertämisen. Siis vaikka talon toisessa päässä olisi  huoneiston lämmityspiste, niin silti koko huoneisto olisi tasalämpöinen.

Niin, mitä huonompi lämmöneristys rakenteissa, niin sitä suuremmat huoneen lämpötilaerot. Jos itse olisin suunnittelemassa massiivista lattialämmitystä, niin jakaisin sen eri piireihin. Siellä missä on eniten jaloilla oleskeltavaa, niin ensimmäisenä tämä pinta-ala / piiri aloittaisi huoneen lämmittämisen ja pakkasten / lämmitystarpeen kohotessa mukaan otettaisiin lisä piiri jne... ja max lämmöntarpeessa koko arsenaali.

Niin, monella on vääristynyt mielikuva koko lattialämmityksestä, miten siinä on lämmin jalkojen tepastella. Todellisuudessa sen lämpötila on vain hitusen  huonelämpötilaa korkeampi ja jos on asennettu kovia pintoja lattiaan, niin villasukillakin on käyttöä.

Kuten jo ylempänä mainitsin, meillä yläkertaan kuljetaan ulkokautta, eli se on eri ilmatilaa kuin alakerta (koneellinen tulo-/poisto-IV tosin on yhteinen). Jos olisi ilmayhteys, lämpötila olisi ilman muuta tasaisempi. Vaipan lämmöneristyskykyyn olen tyytyväinen.

Tuosta lämmitetyn lattian lämpimyydestä olet oikeassa ja tämä onkin asia, joka ihmisten keskimäärin on todella vaikea ymmärtää. Jos huonelämpötila nykyaikaisessa talossa on 22°C, niin menovesi nollakelillä on alle 25°C, mikä ei tunnu jalkaan erityisen lämpimältä. Jos seinässä onkin vaan 100 mm villaa ja tuuli puhaltaa sisään joka saumasta, pitää lattian olla monta astetta lämpimämpi. Tiedä sitten, kummassa on lopulta mukavampi asua, mutta ainakin lattia on heikommin eristetyssä lämpimämpi. Asia, mikä unohtuu hyvin eristetyssä talossa on se, että huonelämpötila seuraa suoraan lattian lämpöä.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #19 : 15.12.2017-08:55 »
onks siel miten helposti saatavissa näkyviin tulo/paluuputkea? Jos väliin laittas puhallinkonvektorin? Vai miten haaleaksi jäähtyy jo nyt vesi tossa kierrossa eli onko siitä saatavilla enempää energiaa käyttöön?

Pienen ajatuksen käytin vielä puhallinkonvektorille. Jos meillä on 240 m2 jatkuva teho nollakelillä 2-3 kW, on koko tehontarve n. 10 W/m2. Lämpötilan vaikutus energiankulutukseen on noin 5%/°C. Jos haluaisin kolmen asteen korotuksen huonelämpöön, tarvittaisiin tehoa 10 W/m2 x 15 m2 x 3°C x 5%/°C = 22,5 W = aika vähän. Taitaa jo pelkkä puhaltimen lämpöteho hoitaa asian ilman vesikiertoa. Huipputeho lienee tähän nollakeliin verrattuna 2-3 -kertainen. Silloin tarvitaan jo isompi puhallin, tai mieluummin vastuslämmitin.

Onko ajatukseni oikeansuuntainen?
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #20 : 15.12.2017-10:14 »
Kuten jo ylempänä mainitsin, meillä yläkertaan kuljetaan ulkokautta, eli se on eri ilmatilaa kuin alakerta (koneellinen tulo-/poisto-IV tosin on yhteinen). Jos olisi ilmayhteys, lämpötila olisi ilman muuta tasaisempi. Vaipan lämmöneristyskykyyn olen tyytyväinen.

Tuosta lämmitetyn lattian lämpimyydestä olet oikeassa ja tämä onkin asia, joka ihmisten keskimäärin on todella vaikea ymmärtää. Jos huonelämpötila nykyaikaisessa talossa on 22°C, niin menovesi nollakelillä on alle 25°C, mikä ei tunnu jalkaan erityisen lämpimältä. Jos seinässä onkin vaan 100 mm villaa ja tuuli puhaltaa sisään joka saumasta, pitää lattian olla monta astetta lämpimämpi. Tiedä sitten, kummassa on lopulta mukavampi asua, mutta ainakin lattia on heikommin eristetyssä lämpimämpi. Asia, mikä unohtuu hyvin eristetyssä talossa on se, että huonelämpötila seuraa suoraan lattian lämpöä.

Niin, tuolla aiemmin ajattelin näin ratkaista ongelmasi. Siis syöttöveden lämpötilan määrää yläkerran huoneisto,- jonka virtaus on täydellä teholla. Luonnollisesti taas alakerran lämpötila kohoaisi yli halutun, jos ei virtausta rajoita. Jos alakerta on hyvin eristeinen, niin pistemäinen lämmitys alakerrassa / betonilaatassa ei tuone suuria lämpötilaeroja alakkerrassa. Tietysti vaatii alakerrassa vapaan ilman liikkumisen huoneista  toiseen. Niin, ymmärtääkseni alakerrassa on termostaatti ohjattu järjestelmä.

Mutta, joka tapauksessa ylkerran lämpötilankin saa halutulle tasolle veden lämpötilaa nostamalla taas alakerrassa vaatii siten virtauksen kuristamista, joka tuottaa sen pistemäisen lämmityksen.

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #21 : 15.12.2017-12:13 »
Pienen ajatuksen käytin vielä puhallinkonvektorille. Jos meillä on 240 m2 jatkuva teho nollakelillä 2-3 kW, on koko tehontarve n. 10 W/m2. Lämpötilan vaikutus energiankulutukseen on noin 5%/°C. Jos haluaisin kolmen asteen korotuksen huonelämpöön, tarvittaisiin tehoa 10 W/m2 x 15 m2 x 3°C x 5%/°C = 22,5 W = aika vähän. Taitaa jo pelkkä puhaltimen lämpöteho hoitaa asian ilman vesikiertoa. Huipputeho lienee tähän nollakeliin verrattuna 2-3 -kertainen. Silloin tarvitaan jo isompi puhallin, tai mieluummin vastuslämmitin.

Onko ajatukseni oikeansuuntainen?

Tuo 10W/m2 on aika pieni tehontarve. Yläkerta on haasteellisempi tilana, kun on enemmän vilpoisia seiniä. Nyrkkisääntö mieluummin vaikka 50W/m2, ja kosteissa tiloissa vaikka 100W/m2. Noi siis kokonaistehon mitoitusta, ei lämpötilan noston laskentaa.

Kun sulla on noi litra-mittarit tukissa, siitähän saisi laskettua virtaaman ja tarkasti mitatun lämpötilaeron kautta nyt yläkertaan menevän tehon. Sen kautta olis helpompi lähteä hakemaan syytä.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #22 : 15.12.2017-12:41 »
Pintamateriaalina yläkerrassa 28 mm lastulevyn päällä muovimatto.

Uups, mistähän mulle oli jäänyt mielikuva ei olis lautaa lattiassa. Ehkä johtui noista lämmönluovutuslevyistä, kun niitä samoja käytetään lautalattian alla. Mut joka tapauksessa lastulevynkin lämmönjohtavuuskin on jotain ihan muuta ku betonissa tai lattiagyprocissa.

Olis muuten varmalti mielenkiintoista vilkaista tota lattiaa lämpökameralla, miten hyvin lämpö tasoittuu.

Putkituksen toteutus on sellainen, että yläkerta lähtee jakotukilta niin kuin mikä tahansa huonepiiri. Ainoa ero on putkikoko, joka valun sisässä on 15 mm ja olikohan peräti 20 mm yläkerrassa. Linjasäätönä siis toimivat jakotukilta lähtevien piirien säädöt, jos näin voidaan sanoa.

Eli yläkerrassa ei ole omaa jakotukkia, vain ilmanpoistolenkki per piiri? Onko sulla muuten tietoa piirien putkipituuksista? 20 mm putkella menee jo aika pitkä lenkki.

Nythän kierto on yläkerran piirissä huimasti suurempi kuin yhdessäkään alakerran piirissä (~3 vs 1). Mitannut en ole, mutta kädellä koittamalla valun sisällä olevien piirien vesi selvästi jäähtyy matkalla (shuntin vieressä on mittarit, koko kierto jäähtyy nollakelillä pari astetta). Yläkerran piiri on käsitarkkuudella paluussa samanlämpöinen kuin menossa. Tämä siis kertoo sen, että siirtohäviötä ei sanottavasti liene ja toisaalta yläkerran lattian lämmöneristävyys on liian hyvä verrattuna alakertaan.

Noi piirikohtaiset lämpötilaerothan (ΔT) kertovat aika äkkiä, vaikuttaako virtauksen nostaminen vai nousisko lämmitysteho pelkästään syöttöveden lämpötilaa nostamalla. Eli jos lämpöä ei jää piiriin, ei virtauksen nostaminen enää pahemmin nosta tehojakaan. -> Syöttöveteen lisää lämpöjä.

Noi on hiukan järjestelmäkohtaisia juttuja, joissakin lasketaan ΔT esim 4oC mukaan, joissakin voi olla jopa yli 10oC, varsinkin jos ollaan (esim. teollisuus-) halleissa.

Ylempänä jo mainitsin, että yläkerran vaipparakenteet ovat täsmälleen samat kuin alakerrassakin. Eristävyydet edustavat minimitasoa ennen 7/2012. Tiiveys on hyvä, sillä höyrynsulkuna SPU 40 mm seinissä ja 30 mm yläpohjassa. Kaikki saumat ja läpiviennit teipattu/kitattu.

Omaksi shunttipiiriksi erottaminen taitaa olla tekemätön työ, koska nykyisellään lähtö jakotukilta, joka ei edes ole pannuhuoneessa.

Mistäköhän mulle oli jäänyt mielikuva, että olis ollu dramaattisempikin ero eristävyyksissä... Tietty tuossa lämmityksen suunnittelussa pitäis huomioida tehontarve joka huoneessa erikseen, sen mukaan miten lämmönhukkaa tulee vaipasta. Tie sit, onko tuossa tullut lapsus?

Yks mahdollisuus on viel laittaa 'alisunttaus', eli oma suntti ja pumppu pelkästään alakerralle, niin et ottaa yläkerran tarpeiden mukaan suntatusta linjasta kuumaa, ja blandaa siitä alakertaan sopivasti viileämpää. Noita systeemejä käytetään yleensä, kun osa talosta muutetaan lattialämmitykselle, ja uuden syötön sijasta käytetään patterinousua syöttönä. Mut toikaan ei käy, kun yläkertaa syötetään samasta jakotukista. Eikä noita suntteja ja pumppuja muutenkaan mieluusti sirottelis pitkin kämppää.

En ole vielä ollut yhteydessä lämmityksen suunnittelijaan, mutta todennäköisesti tulen olemaan, mikäli täältä ei läpimurtoa tule. Sinänsä alakerta toimii erittäin hyvin lähellä mitoitusarvoja, mistä voisi päätellä suunnittelijan olleen jokseenkin kokenut. Liekö tämä nyt ensimmäinen kohde, jossa on kokeiltu yhdistää näitä lämmönjakotapoja, eikä siitäkään ole vielä viisi vuotta toimituksen jälkeen tullut palautetta!

Hmm... Ei ton nyt pitäis olla tekemätön paikka. Yks kysymys on sit viel, onko myös toteutettu suunnitelman mukaisesti, eli löytyykö lattiasta sen vert putkea mitä on suunniteltukin?

Minä toistan itseäni, mutta esitän edelleen kysymyksen, kuinka pienelle nuo alakerran piirit voi säätää? Kiertoveden lämpöhän tässä pitäisi saada nousemaan. Sikäli kuin minä olen ymmärtänyt, patteri- ja lattialämmitykset ovat toiminnaltaan hiukan erilaisia. Lattialämmityksessä, ainakin varaamiskykyisessä sellaisessa, hurutellaan suhteellisen kovalla nopeudella melko lähellä huonelämpöä olevaa vettä putkiston läpi pienellä jäähtymällä. Patterilämmitystä voidaan käyttää näinkin, mutta toinen tapa on käyttää huonetermostaatteja, jolloin vain osa patterista on lämmin ja jäähtymä suuri ja toisaalta syöttöveden lämpötila ei niin merkittävä. Minun tapauksessani pitäisi alakerran lattialämmitystä käyttää kuin patterilämmitystä.

Kyl patterilämmityksessäkin on mukavampi, ku virtaus on mahdollisimman tasainen. Kylmä patteri ei katkaise ikkunavetoa.

Alakerran suhteen virtauksen minimiraja tulee varmaan just ton lattian lämpötilan tasaisuuden kautta. Kuuma ja hidas kierto pitää pelkän putken alkupään (turhan) kuumana, ja loppupää jää sit vähemmälle. Tossa putkitus tulee myös esille, siksak-putkitus jättää toisen puolen huonetta vähemmälle ku spiraaliputkitus. Mieluummin joka tapauksessa jatkuva hidas virtaus ku termarilla tiukkaan tahtiin pätkivä. Lattian varaavuus huomioiden voi tulla jännä hystereesi huonelämpöön.

Yks mistä ei ole vielä puhuttu, on ilmanvaihto. Sama IV-kone, ja virtaamat varmaankin säädetty? Sulla oli muistaakseni pyöriväkennoinen IV-kone? Paljonko on korvausilman lämpö? Oletko kokellut kuristaa yläkerran ilmanvaihtoa?
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #23 : 15.12.2017-12:56 »
Jos on hyvin eristetty huoneisto, niin lämmitys hoituu pienessä pisteessä ja silti huonelämpötila on tasainen. Tietysti se edellyttää ilman vapaan kiertämisen. Siis vaikka talon toisessa päässä olisi  huoneiston lämmityspiste, niin silti koko huoneisto olisi tasalämpöinen.

Toi lämmön tasaisuus vaatii reippaasti ilman virtausta, joka syntyy konvektiosta. Kun lämmöntarve pienenee, tehontarve laskee, sitten kuuman pinnan lämpöä joudutaan pudottamaan. Siitä sitten seuraa konvektion väheneminen, eikä lämpötilakaan enää sit ole niin tasainen. Raja konvektion tuoman tasaisen lämmön mukavuuden ja konvektion vedontunteen välillä on kans aika häilyvä. Huonekorkeuskin tuo omat juttunsa, eikä korkean huoneen katonrajassa lämpö oikein lämmitä asukasta.

Jotenkin sen lämmön pitää kuitenkin siirtyä, eikä se ole ollenkaan huono juttu jakaa sitä tasaisemmin huoneistoon, vaikka sitten useammalla patterilla tai jopa lattialämmityksellä.

Niin, mitä huonompi lämmöneristys rakenteissa, niin sitä suuremmat huoneen lämpötilaerot. Jos itse olisin suunnittelemassa massiivista lattialämmitystä, niin jakaisin sen eri piireihin. Siellä missä on eniten jaloilla oleskeltavaa, niin ensimmäisenä tämä pinta-ala / piiri aloittaisi huoneen lämmittämisen ja pakkasten / lämmitystarpeen kohotessa mukaan otettaisiin lisä piiri jne... ja max lämmöntarpeessa koko arsenaali.

Just useammalla piirillähän kaikissa lattialämmityssysteemeissä mennään, piirin pituus riippuu tehontarpeesta ja halutusta lämpötilanpudotuksesta piirin syötön ja paluun välillä. Putkijaon suunnittelussa onkin sit jo enempi eroja.

Yleensä kuitenkin tehoa tuodaan eniten kylmien ulkoseinien ja etenkin ikkunoiden alle, jotta niistä ei pääse kylmä ilmavirtaus alas, pitkin lattiaa asukkaan jalkoihin. Eli estetään vetoa. Jos huoneessa on useampi piiri, reunapiiriin ei yleensä edes laiteta termaria.

Niin, monella on vääristynyt mielikuva koko lattialämmityksestä, miten siinä on lämmin jalkojen tepastella. Todellisuudessa sen lämpötila on vain hitusen  huonelämpötilaa korkeampi ja jos on asennettu kovia pintoja lattiaan, niin villasukillakin on käyttöä.

Njoo, onhan se lämmin jos verrataan vanhan mallin vähillä alapohjaeristeillä olevaan vähän myös vetoiseen lattiaan. Varsinkin jos on laattaa. ;)

Siinä olet kyllä erittäin oikeassa, ettei se ole kuitenkaan mikään joidenkin mielikuvien 'uuninpankon lämpöinen' lattia. Eipä tuollaista pidempään edes jaksaisikaan.
Eron kyllä huomaa silti, varsinkin kosteiden tilojen lattian kuivumisessa.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #24 : 15.12.2017-13:56 »
Koska tämä tuntuu herättävän näin hyvää keskustelua, laitanpa suunnitelman näkyviin. Tämä silläkin uhalla, että Markku lukee ja tästä tulee tekijänoikeusasia...

Kuvassa on merkitty piirien pituuden ja virtaamat, jotka vastaavat erittäin hyvin toteutumaa. Muutenkin suunnitelmaa on noudatettu tarkasti.

Putkien halkaisijat näköjään olivatkin 17 mm alakerrassa ja 20 mm yläkerrassa.

AnssiKo, kiitos pitkästä kirjoituksesta, kommentoin sen myöhemmin.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #25 : 15.12.2017-14:35 »
Yläkerran piiri on käsitarkkuudella paluussa samanlämpöinen kuin menossa. Tämä siis kertoo sen, että siirtohäviötä ei sanottavasti liene ja toisaalta yläkerran lattian lämmöneristävyys on liian hyvä verrattuna alakertaan.

Tuo kait kannattaa ihan mitata, laita maalarinteippiä niihin ilmausruuveihin jos ovat näkyvillä ja sitten se reagoi paremmin ip-pistooliin kun kirkas putki. Jos vesi on 10c lämpimämpää kun ilma ei siitä paljoa energiaakaan saada irrotettua. Auton sisätilan lämppärin kenno tai intercooleri koteloituna tohon ja tietokonepuhallin kaveriks niin eiköhän muutama watti kuitenkin irtoais huoneen lämmittämiseenkin.

Pienen ajatuksen käytin vielä puhallinkonvektorille. Jos meillä on 240 m2 jatkuva teho nollakelillä 2-3 kW, on koko tehontarve n. 10 W/m2. Lämpötilan vaikutus energiankulutukseen on noin 5%/°C. Jos haluaisin kolmen asteen korotuksen huonelämpöön, tarvittaisiin tehoa 10 W/m2 x 15 m2 x 3°C x 5%/°C = 22,5 W = aika vähän. Taitaa jo pelkkä puhaltimen lämpöteho hoitaa asian ilman vesikiertoa. Huipputeho lienee tähän nollakeliin verrattuna 2-3 -kertainen. Silloin tarvitaan jo isompi puhallin, tai mieluummin vastuslämmitin.

Onko ajatukseni oikeansuuntainen?

ton verran tuottaa jo pöytäkone lämpöä huoneistoon, läppärikin lähestulkoon. 60w hehkulampulla pitäs olla lisälämmitys ratkaistu mutta veikkaan että 3 kylmää seinää noihin neliöihin on paljon enemmän suhteessa kun loppurakennuksessa.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Jusehut

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
  • Viadrus 26/10 Laddomat 21-100 akvaterm nero 4000
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #26 : 15.12.2017-18:32 »
Kaikkia tekstejä en kerenny lukemaan mutta esitän tarkentavan kysymyksen. Onko siis alakerrassa jakotukki mistä lähtee lämmitys piiri yläkertaan?? Jos näin on on suunnitelma  toteutettu väärin. Ja ovatkohan muistaneet laittaa lämmönluovutus levyt putkistolle lattiaan?

Jusehut

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 38
  • Viadrus 26/10 Laddomat 21-100 akvaterm nero 4000
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #27 : 15.12.2017-18:47 »
Kaikkia tekstejä en kerenny lukemaan mutta esitän tarkentavan kysymyksen. Onko siis alakerrassa jakotukki mistä lähtee lämmitys piiri yläkertaan?? Jos näin on on suunnitelma  toteutettu väärin. Ja ovatkohan muistaneet laittaa lämmönluovutus levyt putkistolle lattiaan?
Lainaan oman tekstin. Juu eli piirustusten mukaan näyttäs kaikki ok mutta piiri on pahimmoillee  aika pitkä ja piirin päällä oleva levy on maksimaallisen paksu. Onkohan asentajat varmasti laittaneet lämmönluovutus levyt??

syrjaki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 287
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #28 : 15.12.2017-20:54 »
Jos lämmitysputket on tosiaan asennettu lattialastulevyjen alle niin ei mikään ihme ettei hirveästi tehoja lämmityksestä irtoa. Paksu parkettikin eristää jo selvästi. Havainnot meno ja paluuputkien lämpötiloista vahvistavat vielä tuon (mittaa nyt kuitenkin).
Taitaa tosiaan ainut vaihtoehto olla laittaa lisää lämpötilaa veteen ja kuristella muut piirit sopiviksi. Eihän siinä muuta kuin kokeilemaan, virtausmittarit helpottavat niin voi varmistua ettei sulje vahingossa jotain piiriä kokonaan.

Tuo laskemasi tehontarve tuskin pitää aivan paikkaansa. Johan siinä pitäisi huonelämpötilan nousta sopivaksi, kun menet itse sinne touhuilemaan.
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Lattialämmityksen tasapainotus
« Vastaus #29 : 18.12.2017-10:04 »
Onkohan asentajat varmasti laittaneet lämmönluovutus levyt??

Alumiinipulkat ovat varmasti paikallaan, koska olen ne itse sinne laittanut.

Jos lämmitysputket on tosiaan asennettu lattialastulevyjen alle niin ei mikään ihme ettei hirveästi tehoja lämmityksestä irtoa. Paksu parkettikin eristää jo selvästi. Havainnot meno ja paluuputkien lämpötiloista vahvistavat vielä tuon (mittaa nyt kuitenkin).
Taitaa tosiaan ainut vaihtoehto olla laittaa lisää lämpötilaa veteen ja kuristella muut piirit sopiviksi. Eihän siinä muuta kuin kokeilemaan, virtausmittarit helpottavat niin voi varmistua ettei sulje vahingossa jotain piiriä kokonaan.

Tuo laskemasi tehontarve tuskin pitää aivan paikkaansa. Johan siinä pitäisi huonelämpötilan nousta sopivaksi, kun menet itse sinne touhuilemaan.

Jos minulta kysytään, niin mielestäni on helpompaa laittaa ne putket lastulevyn alle kuin päälle. Tai sanotaan niin, että pintamateriaalin kanssa on tällä järjestelyllä helpompaa Ü.

Tila ei ole vielä ollut työkäytössä. Aivan varmasti yhdestäkin henkilöstä irtoaa istuessakin muutama watti lämpöä, mutta päätetyötä tehdessä lähtötilanne 18°C ei kuulosta houkuttelevalta. Tunnin päästä aloituksesta alkaa kädet kohmettua.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja