Kirjoittaja Aihe: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen  (Luettu 13714 kertaa)

jermu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 13
Eli kun savukaasut alkaa olemaa 250c olen nuohonnut kattilan. Nuohouksen jälkeen käänteispalo ei lähde käyntiin huonostikaan. Alkupolto jälkeen ku laittaa pesän täyteen kaasut nousee 170c paikkeille siintä ne laskee alas ja pitää käydä availee luukkua. Tätä kestää noin viikko sen jälkeen kaasut on 180+ ja homma pelittää. Kattila on econature 40 jarruja on poistettu 3 jokaisesta ja vakio ropelli. Onko kellään samoja ongelmia?

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #1 : 20.01.2018-21:31 »
Oletko tsekannut et savujen ohitusräppänä sulkeutuu tiiviisti?
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

Mehulinko

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #2 : 20.01.2018-21:33 »
Minulla on runsaasti kokemusta Econaturen palo-ongelmista. Kuuden käyttövuoden aikana olen nähnyt monenlaista toimintaongelmaa puun palamisessa ja ongelmasi on hyvin tutunkuuloinen.  Kysynkin alkuun nipun kysymyksiä:

1. Saako kattila riittävästi korvausilmaa?
2. Onko puut kuivia?
3. Mitä puuta poltat ja minkäkokoista se on keskimäärin?
4. Millä mittaat savukaasujen lämpötilan?
5. Holvautuvatko puut pesässä? (puupanos ei laskeudu pesän pohjalle)
6. Kuinka korkea savupiippu on?
7. Onko savukaasuimurin propelli puhdas?
8. Missä asennossa kattilan ilmansäätölevyt ovat?
9. Palaako puupanos tasaisesti vai palaako puiden päät viimeiseksi?
Jäspi Econature 40kW Jäspin 3000L varaajalla

jermu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #3 : 20.01.2018-23:58 »
1. Kyllä luulis 1kpl 300mm ja 2 kpl 100mm.
2. On kuivaa mittarilla katottu.
3. Tällä hetkellä koivua 8-12cm x 45cm mutta on ollut mäntyä/kuusta.
4. Analoginen ja digitaalinen paistomittari.
5. Sitä holvausta se tekee melko useasti.
6. 1 metri vaakaa ja 6 korkea 168mm.
7. Sitä ei ole tullu katottuaa tarkotus olisi piipun nuohouksen yhteydessä katsoa.
8. Kaikki on nollassa.
9. Kyllä ne puut palaa aika tasaisesti sen takiaa poltan 45cm. Ennen 50cm syntyi sitä ongelmaa että jäi päät palamatta samaan aikaa.

jermu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #4 : 20.01.2018-23:58 »
Oletko tsekannut et savujen ohitusräppänä sulkeutuu tiiviisti?
tässä kattilassa ei sitä ole. Mikä olisi kyllä ihan hyvä olla.

Jooseppi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #5 : 21.01.2018-10:25 »
Voisiko olla " liian puhdas kattila " . Jotkin vesipinnat jäähdyttää niin tehokkaasti
ettei jaksa ylläpitää riittävää riittävää palolämpötilaa . Tämä arvaus ihan puskista , en
tunne ko. kattilaa ja säätösysteemiä . Sopiva nokikerros pitää kattilan sisälämpötilan
vakiona .

Mehulinko

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #6 : 21.01.2018-11:18 »
Kysymäni asiat vaikuttaisivat sinulla olevan kunnossa. Kohdat 1-4 ja 8-9 ovat aivan samoja kuin minulla.

Oma kokemukseni kuusen poltosta on, että se holvautuu pesässä erittäin varmasti. Ei ole ollut apua, vaikka sitä polttaisi sekaisin esimerkiksi koivun ja männyn kanssa. Kun kuusiklapi panoksen mukana laskeutuu pesän pohjalle, alkaa holvautuminen siitä. Kokemukseni mukaan koivu- ja mäntyklapi palaa kattilassa parhaiten, tasaisesti sekä holvautumatta.

Miten kauan kattilasi on ollut käytössä?

Se tuli mieleen, millainen veto kattilassa on tällä hetkellä? Palaako toisiopalo kirkkaalla ja kohisevalla liekillä, ennenkuin toisiopalon sammumista alkaa tapahtumaan? Toisiopalon sammuessa, karkaako liekki palamaan pinon päälle?

Oman kattilani savukaasun lämpötilaa jouduin korottamaan poistamalla turbulenssilevyjä runsaasti vuonna 2012. Taisin poistaa niitä neljä kappaletta jokaisesta elimestä. Viime vuonna pesässä alkoi hiljalleen esiintyä holvaantumista ja epätasaista palamista, jonka syytä etsin monta kuukautta itse, samalla kysyen neuvoja valmistajalta. Vaihdoin pesään tässä yhteydessä uudet sivutiilet, ilmanohjauslevyt sekä palokourun kattilan alakertaan. Näistä ei ollut apua. Lopuksi monien eri kokeilujen jälkeen selvisi, että kattilan veto oli liian kova turbulenssilevyjen vähyyden vuoksi. Tilanne parani, kun laitoin aikaisemmin irroitettuja levyjä takaisin paikoilleen. Tällä hetkellä kaikista elimistä puuttuu yksi levy.

Se, miksi kattilan veto yhtäkkiä muuttui kovemmaksi, on minulle mysteeri. Korvausilma-aukot ovat olleet aina riittävän suuria, puut ovat olleet kuivia ja sopivankokoisia, kattila ja savukaasuimurin propelli on ollut puhdas... Minulle ei tullut muuta mahdollisuutta mieleen kuin se, että täyttöluukun tiiviste vuotaa jostakin kohtaa ja kattila on näin alkanut hengittämään nopeammin. Ilmansäätölevyjen eri asennoista en ole kokenut olevan suurempaa apua, paremmin sain tuota ilmamäärää säädettyä poistamalla/lisäämällä turbulenssilevyjä.

Tarkista kuitenkin savukaasuimurin puhallinpyörän puhtaus. Jos kattila on toiminut pitkään vajaakäytöllä ja savuttamista on esiintynyt, on noki tehnyt melko varmasti hyvän kuorrutteen puhallinpyörän siipiin. Tällöin imuteho heikkenee ja kattila alkaa toimimaan omituisesti.

Jäspi Econature 40kW Jäspin 3000L varaajalla

jermu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #7 : 21.01.2018-12:32 »
Itse olen kanssa miettinyt tuota että veto on liian kova ja olin jo tilaamassa paine ero mittaria ebaysta, mutta kaveri tarvi omiin hommiin kuumalankamittaria ni tilattiin semmoinen. mittais siintä savukaasu mittarin paikalta paljon ero on nuohotulla ja nuohoomattomalla. Tällä hetkellä toisiopalo palaa jonkin aikaa ja alkaa hiipumaan pikku hiljaa kun kurkkaa luukusta ei siellä ole liekkejä tai no silloin alkaa liekit nousta kun luukku raollaan, jotenkin näyttää siltä että se hiillos häviää liian nopeasti sieltä pois. kun taas viikon pari on poltanut niin alkaa hiillosta olemaan ihan reilusti ja ku kurkkaa sinne alas niin palokouru hehkuu ihan punaisena. Paljon sinulla on nuo savukaasut on nyt kun lisäsit niitä levyjä takas?  Pitää kokeilla kans tuota levyjen takas laittoa. Kattila ollu käytössä 2013.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2018-12:43 kirjoittanut jermu »

Mehulinko

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #8 : 21.01.2018-15:50 »
Savukaasujen lämpötila oli minulla 200-210°C silloin, kun turbulenssilevyjä oli vähemmän. Kattilan teho oli laskennallisesti  parhaimmillaan 48kw, sen ei tarvitsisi ihan niin tehokkaasti toimia. Noilla korkeilla lämpötiloilla palokouru veteli itsensä aika villin näköiseksi, samoin sen etureuna alkoi kulua palamalla.

Nykyään savukaasujen lämpötila on 170-180°C, palokouruun menevä liekki käyttäytyy rauhallisemmin ja kattila on palautunut nimellistehoonsa. Nämä arvot olen todennut polttamalla koivua, kattila on myös ollut nuohottu kun nämä lämpötilat on mitattu. Myös minulla on paistilämpömittari samassa kanavassa, missä on kattilan oma lämpötila-anturi.

Jäspi Econature 40kW Jäspin 3000L varaajalla

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #9 : 22.01.2018-16:09 »
tässä kattilassa ei sitä ole. Mikä olisi kyllä ihan hyvä olla.

Aijjuu, taitaa olla hiukan liikaa aikaa siitä kun moista viimeksi messuilla tutkailin. Aika harvoin noita enää Kaukoran ständeillä on esillä ollutkaan.

Toisioilman ohjaus vois olla myös yksi syy, joko vuoto tai ohjaus väärään suuntaan. Olisko tuossa mahdollista, et tuhkaa olis nuohotessa päässyt toisioilmasysteemiin tai systeemi olisi jotenkin väärässä asennossa??? Eli en enää muista sitäkään, tuliko tuossa toisioilma arinakiven läpi vai jotenkin sen alle...
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

jermu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #10 : 22.01.2018-22:39 »
No nyt näyttää jo paremmalta! Lisäsin turbulenssilevyjä takas niin että kahdesta sauvasta puuuttuu 2 levyä lopuista 1 levy. Puuta palaa noin puolet vähemmän ei holvaa jatkuvasti savukaasut nousi 180-190c. Toisiopalon liekki ei sammu koko ajan. Ero on ku yöllä ja päivällä.

Mehulinko

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #11 : 23.01.2018-06:50 »
Tosi hyvä homma! Mielenrauhan saavuttaminen asian kanssa on loistava juttu.

Seuraile kattilan toimintaa, miten se käyttäytyy ja miten puut hiillostuvat pesän pohjalle. Jos haluat, voit kokeellisesti vielä lisätä jonkin erän turbulenssilevyjä lisää sauvoihin ja katsoa miten tilanne muuttuu. Pääasia on nyt kuitenkin, että kattilan toiminta on parantunut paremman palamisen muodossa. Oletan, että nuohouskertasi tulevat vähenemään nyt kun kattila savuttaa vähemmän.

Lisäsin itse eilen turbulenssielimiin levyjä niin, että nyt niistä kaikista puuttuu yksi levy. Savukaasun lämpötila tippui hieman, koivulla 160-170°C. Hiilikerroksen paksuus lisääntyi pesän pohjalla hieman, eikä arinalle pala varsinaista reikää hiilien keskelle. Palaminen on tasaisempaa ja toisiopalo ei sammu.
Jäspi Econature 40kW Jäspin 3000L varaajalla

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #12 : 23.01.2018-13:36 »
Minulla on historiaa ensin Vedan kanssa neljä lämmityskautta ja nyt ensimmäinen lämmityskausi Attack SLX:n kanssa. Veda nyt oli tarina sinänsä (luettavissa tältä palstaltakin), mutta sen toiminta huononi aina tuhkanpoiston jälkeen entisestään. Ilmeisesti siinä pääsyy oli vuodon lisääntyminen arinan reunoilta.

Attackiin siirtyessä puulämmittäjän arjessä yö muuttui päiväksi, mutta tässäkin aina tuhkanpoiston jälkeen 1-2 lämmityskertaa on vaikeampaa kuin normaalisti. Minä poltan aina ensin noin 5 kg alkutulet ja yritän sytyttää aina samalla tavalla. Normaalisti syttyy hyvin, mutta tuhkanpoiston jälkeen joutuu pitämään luukkua auki pitempään ennen kuin lähtee kunnolla palamaan. Varsinaisen panoksen polttoon tuhkanpoisto ei tunnu vaikuttavan.

Mahdollisia syitä moiseen käytökseen ovat:

- Ensiöpesässä ensiöilmalla on suorempi reitti toisioon, kun alimmat puut eivät tiivisty tuhkaa vasten.
- Toisiossa ja matkalla konvektioon on erilaisia epäjatkuvuuskohtia, joita tuhka tasoittaa, eli pienentää virtausvastusta.
- Keraamisen toisiopesän jälkeen kaasut kohtaavat kylmän vesitilan seinämän. Tuhka peittää osan kylmistä pinnoista.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

dieseljätkä

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 149
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #13 : 23.01.2018-18:11 »
Centrometallin kanssa olen huomannut, että lämpimällä kattilalla toisiopalo herää heti, kun luukun saa kiinni. Kylmän kattilan kanssa saa keskiluukkua pitää pidempään auki toisiopaloa odotellessa, jos tuhkat jätetty. Kylmällä kattilalla tuhkien poisto ja hiilien jättäminen sytytyksen avuksi nopeuttaa toisiopalon alkua - liekö sitten hiilten välissä enemmän ilmarakoja. Jos puhallin likainen tai tuubien alla paljon tuhkaa niin toisiopalon alku hidastuu. Aikanaan kun tuli Jämä Nature käänteispalon(15 vuotta sitten) kanssa temuttua niin silloin jos olisi tajunnut putsata imurin ajoittain ja arinan aina ennen sytytystä niin olisi saattanut kattila  jopa toimiakin - tosin täyttöjen yhteydessä se savutti sisälle joka kerta kuin korsteeni.
Centrometal Bio Tec Lambda 34 kw, varaajat 4.8 m3, kattilan lämmitystyö 840 m3+ suurperheen lämmin vesi

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Kattila ei toimi kunnolla nuohouksen jälkeen
« Vastaus #14 : 23.01.2018-18:25 »
Voin olla väärässä, mutta aikoinaan YP kattilaa lämmitettäessä huomasin, miten kosteuden kondessoituminen  kylmiin  pintoihin piti palamista / vetoa  huonommalla tasolla siihen saakka kunnes kylmistä pinnoista hävisi kosteus lämmön noustessa. Kattilaaan tein palamiseen liittyen tarkkailu reiät ja niistä havainnoin  edellisen.
Siis se kosteus häiritsi pidempään ja juuri silloin kun nuohosin kattilan. Näkyi pisaroina. Nykyisessä kattilassa en ole havainnut eroja, koska pesän täytettyä ja sytytettyä sen niin puiden  rakojen kautta ilmavirtaus on vastuksetonta ja siten puut syttyvät hyvin ja  syntyvä kosteus poistuu helposti.  Tosin en poistele tuhkiakaan.
Niin, hiilloksen  nopea syntyminen on tietenkin  välttämätöntä,- joka poistaa myös  alussa syntyvää runsaampaa kosteustta.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2018-18:27 kirjoittanut markkulievonen »