Kysymäni asiat vaikuttaisivat sinulla olevan kunnossa. Kohdat 1-4 ja 8-9 ovat aivan samoja kuin minulla.
Oma kokemukseni kuusen poltosta on, että se holvautuu pesässä erittäin varmasti. Ei ole ollut apua, vaikka sitä polttaisi sekaisin esimerkiksi koivun ja männyn kanssa. Kun kuusiklapi panoksen mukana laskeutuu pesän pohjalle, alkaa holvautuminen siitä. Kokemukseni mukaan koivu- ja mäntyklapi palaa kattilassa parhaiten, tasaisesti sekä holvautumatta.
Miten kauan kattilasi on ollut käytössä?
Se tuli mieleen, millainen veto kattilassa on tällä hetkellä? Palaako toisiopalo kirkkaalla ja kohisevalla liekillä, ennenkuin toisiopalon sammumista alkaa tapahtumaan? Toisiopalon sammuessa, karkaako liekki palamaan pinon päälle?
Oman kattilani savukaasun lämpötilaa jouduin korottamaan poistamalla turbulenssilevyjä runsaasti vuonna 2012. Taisin poistaa niitä neljä kappaletta jokaisesta elimestä. Viime vuonna pesässä alkoi hiljalleen esiintyä holvaantumista ja epätasaista palamista, jonka syytä etsin monta kuukautta itse, samalla kysyen neuvoja valmistajalta. Vaihdoin pesään tässä yhteydessä uudet sivutiilet, ilmanohjauslevyt sekä palokourun kattilan alakertaan. Näistä ei ollut apua. Lopuksi monien eri kokeilujen jälkeen selvisi, että kattilan veto oli liian kova turbulenssilevyjen vähyyden vuoksi. Tilanne parani, kun laitoin aikaisemmin irroitettuja levyjä takaisin paikoilleen. Tällä hetkellä kaikista elimistä puuttuu yksi levy.
Se, miksi kattilan veto yhtäkkiä muuttui kovemmaksi, on minulle mysteeri. Korvausilma-aukot ovat olleet aina riittävän suuria, puut ovat olleet kuivia ja sopivankokoisia, kattila ja savukaasuimurin propelli on ollut puhdas... Minulle ei tullut muuta mahdollisuutta mieleen kuin se, että täyttöluukun tiiviste vuotaa jostakin kohtaa ja kattila on näin alkanut hengittämään nopeammin. Ilmansäätölevyjen eri asennoista en ole kokenut olevan suurempaa apua, paremmin sain tuota ilmamäärää säädettyä poistamalla/lisäämällä turbulenssilevyjä.
Tarkista kuitenkin savukaasuimurin puhallinpyörän puhtaus. Jos kattila on toiminut pitkään vajaakäytöllä ja savuttamista on esiintynyt, on noki tehnyt melko varmasti hyvän kuorrutteen puhallinpyörän siipiin. Tällöin imuteho heikkenee ja kattila alkaa toimimaan omituisesti.