Kirjoittaja Aihe: Tuomaksen akkulatailut (Oli: Vs: Latauspumppu ja sen termostaatti)  (Luettu 4406 kertaa)

tuomas

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 83
Latauspumpun käytön varmistamiseksi sähkökatkon aikana tehokas laturi Kiinasta tuli tilattua. Silloin kun aurinko paistaa, voi 20A latausvirralla ladata akun(t) . Nopea oli toimitus, kun 20 päivä tätä kuuta tilasin ja tänään DHL toi paketin kotiovelle... 60 tuntia tilauksesta saapui paketti.

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Latauspumpun käytön varmistamiseksi sähkökatkon aikana tehokas laturi Kiinasta tuli tilattua. Silloin kun aurinko paistaa, voi 20A latausvirralla ladata akun(t) . Nopea oli toimitus, kun 20 päivä tätä kuuta tilasin ja tänään DHL toi paketin kotiovelle... 60 tuntia tilauksesta saapui paketti.


Jaaha, joka alan asiantuntija sit meni ja tilas virtalähteen, ymmärtämättä mistään ees sen vertaa et 12V ledi-virtalähteellä ei ikuna saa akkua kunnolla täyteen.  ;D ;D ;D

Ihan kiva, et ajatus aurinkopaneeleista on kääntyny, mut eipä ihme jos tolla osaamisella saannot tuntuu silloin tällöin olevan vähän kiven alla.  ;D ;D ;D ;D
Hieno järjestelmä, ensin tarvitaan invertteri ton virtalähteen syöttämiseen, ja sitten viel normi akkulaturi kuitenkin. Ripusta toi kaulaas, ihan yhtä hyödyllinen se on sillai!  ;D

Niijjuu, jokainen voipi sitten huvittaa itteensä Guuglaamalla ton Letour s-250-12 parametrit.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2019-14:56 kirjoittanut AnssiKo »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
^
saa sillä, siinä on säätö.....trimmeri
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

Jra

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 232
Kuinkas poweri käyttäytyy jos akku pääsee tosi tyhjäksi? Jännitesäätö taisi olla max 13,2V, sillä jännitteellä tyhjä akku ottaa reippaan virran - riippuu tietysti akun koosta.
Osaako poweri pudottaa jännitettä vai alkaako se napsuttelemaan päälle - pois.

tuomas

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 83
Juu trimmeri on ja jännitettä voi säätää  12....14.7 V välille. Esimerkiksi auton laturi Triac säätää 14.3 V.
Latausvirran täytyy katsoa mitä antaa tyhjälle ja täydelle akulle. Akun kiehumisvaaraa ei kuitenkaan ole. Eipä tosin auton laturikaan kiehuta akkua, vaikka lataus on 14.3 V vaikka maailman tappiin saakka.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2019-21:33 kirjoittanut tuomas »

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Kuinkas poweri käyttäytyy jos akku pääsee tosi tyhjäksi? Jännitesäätö taisi olla max 13,2V, sillä jännitteellä tyhjä akku ottaa reippaan virran - riippuu tietysti akun koosta.
Osaako poweri pudottaa jännitettä vai alkaako se napsuttelemaan päälle - pois.

ei taida olla sinulle tuttua akut, jännitteet ja virrat

ihan vaan rautalankana
kun nyt lähden tuosta pihalta ja päräytän tojotan käyntiin parinkympin pakkasessa, tietenkin lämmittämättä niinkuin aina, amppeerimittari on siellä tapissaan, yli 30A, laskien siitä niin kauan kunnes jännite nousee säädetylle tasolle
aivan samoin toimii tuo reguloitu virtalähde, minulla on pari kappaletta erilaisessa käytössä, korvaa mm bilteman ja tokmannin paskat akkulaturit
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

tuomas

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 83
ei taida olla sinulle tuttua akut, jännitteet ja virrat

ihan vaan rautalankana
kun nyt lähden tuosta pihalta ja päräytän tojotan käyntiin parinkympin pakkasessa, tietenkin lämmittämättä niinkuin aina, amppeerimittari on siellä tapissaan, yli 30A, laskien siitä niin kauan kunnes jännite nousee säädetylle tasolle
aivan samoin toimii tuo reguloitu virtalähde, minulla on pari kappaletta erilaisessa käytössä, korvaa mm bilteman ja tokmannin paskat akkulaturit

Akkulatureista puheenollen ostin jokin aika sitten Motonetista 12 A 12V älylaturin, joka sitten pösähti auton akkua ladatessa. Piti olla täysautomaattinen ja akun elvyttävä sellainen, hintaakin oli satasen korvilla. Takuun ajan kesti ja siinä se paska, jota katselin ja yritin tutkia vikaa, mutta piirikortti täynnä hienoa elektroniikkaa josta ei meikäläisen tiedoilla vikaa löytynyt....ei löytynyt sähkö/kytkentäkaavioitakaan mistään.
Tämä Kiinan klooni on 20A laturi, joka hinnaltaan 37.33 euroa kotiovelle tuotuna, siis kolmasosan hintainen edelliseen verrattuna, on nyt sitten kovan haasteen odottama. Hyvät manuaalit löytyy laitteesta ja pystyy jopa korjaamaan vian sattuessa.

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
minulla on 30A tuulettimella, 17€ kotiinkannettuna, toinen 20A ilman tuuletinta oli tasan saman hintainen viime marraskuussa

edit
20A oli 14€
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

tuomas

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 83
minulla on 30A tuulettimella, 17€ kotiinkannettuna, toinen 20A ilman tuuletinta oli tasan saman hintainen viime marraskuussa

edit
20A oli 14€

Amatzon vetää hyvät katteet välistä. Muistaakseni kyseinen tuote maksoi 12 euroa ja lähetyskuluja loput noin 25 euroa. Olisiko nopealla 60-tunnin toimituksella osuutta asiaan. Tilasin laitteen laivarahtina.
Tämä 20 A jonka ostin on tuulettimella varustettu.

Jra

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 232
ei taida olla sinulle tuttua akut, jännitteet ja virrat

ihan vaan rautalankana
kun nyt lähden tuosta pihalta ja päräytän tojotan käyntiin parinkympin pakkasessa, tietenkin lämmittämättä niinkuin aina, amppeerimittari on siellä tapissaan, yli 30A, laskien siitä niin kauan kunnes jännite nousee säädetylle tasolle
aivan samoin toimii tuo reguloitu virtalähde, minulla on pari kappaletta erilaisessa käytössä, korvaa mm bilteman ja tokmannin paskat akkulaturit
Et ehkä ymmärtänyt lukemaasi.. "akut, jännitteet ja virrat" on kyllä varsin tuttu aihepiiri - ainakin minulle ;).

Puhut itsekin että jännite muuttuu, kunnes akku ei enää ota niin paljon virtaa. Tyhjän akun latauksen alkuvaiheessa virtaa on pakko rajoittaa ja rajoittaminen tapahtuu jännitettä alentamalla.
On toki hyvä jos reguloitu virtalähteesi osaa toimia samoin, mutta ei se ole itsestään selvää. Moni hakkuripoweri trippaa ylivirran vuoksi, kun ei osaa alentaa jännitettä. Ja esim. Omron pikkupoweri saadaan taas toimimaan kytkemällä syöttö pois vähintään kolmeksi minuutiksi.

Jos tuo mainittu 20A poweri syöttää tyhjää akkua 13,8V jännitteellä ja sanomasi mukaan amppeerimittari on tapissaan "yli 30A" - on mielenkiintoista tietää nouseeko powerista savu, meneekö poweri häiriöön ja sammuu vai alentaako se jännitettä ja selviytyy laturin hommasta 8)

Se siitä rautalangasta.. ::)

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Et ehkä ymmärtänyt lukemaasi.. "akut, jännitteet ja virrat" on kyllä varsin tuttu aihepiiri - ainakin minulle ;).

Puhut itsekin että jännite muuttuu, kunnes akku ei enää ota niin paljon virtaa. Tyhjän akun latauksen alkuvaiheessa virtaa on pakko rajoittaa ja rajoittaminen tapahtuu jännitettä alentamalla.
On toki hyvä jos reguloitu virtalähteesi osaa toimia samoin, mutta ei se ole itsestään selvää. Moni hakkuripoweri trippaa ylivirran vuoksi, kun ei osaa alentaa jännitettä. Ja esim. Omron pikkupoweri saadaan taas toimimaan kytkemällä syöttö pois vähintään kolmeksi minuutiksi.

Jos tuo mainittu 20A poweri syöttää tyhjää akkua 13,8V jännitteellä ja sanomasi mukaan amppeerimittari on tapissaan "yli 30A" - on mielenkiintoista tietää nouseeko powerista savu, meneekö poweri häiriöön ja sammuu vai alentaako se jännitettä ja selviytyy laturin hommasta 8)

Se siitä rautalangasta.. ::)


kiitos oikaisusta, tulkitsin väärin, ymmärsin että tarkoitit asiaa akun kannalta, ettei sitä voisi ladata 'liian' suurella virralla, ettei nämä ko laitteet soveltuisi ssenpuoleen laturiksi, siksi tuo mallini auton käytännön tilanteesta

tämä minun 20A katkaisee jos on liikaa kuormaa käynnistäessä, nyt ei ole käsillä sopivaa millä voisi tasaiseti nostaa kuormitusta 20A yli jotta näkisi lyökö poikki vai alkaako reguloimaan

vielä akkujen (auton) latauksesta, niitähän voi ladata virran suhteen aika vapaasti, jännite tulisi rajata 14,5V.......vanha nyrkkisääntö pitänee paikkansa tyhjän akun latauksessa, 10% kapasiteetista latausteholla
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

tuomas

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 83
Akun sisäinen impedanssi on ongelmallinen verkkolaturin käytön suhteen.
Jokainen joka ymmärtää sähkötekniikasta ja tehon kaavasta, suhteessa jännite/virta.
Esimerkiksi 250W:n tehoinen kuorma aiheuttaa V/A suhteet sen mukaan mitkä parametrit laitteeseen on valittu.
Tämä nyt puheena oleva virtalähde ymmärtääkseni manuaalin mukaan suojaa ylikuormituselta, esimerkiksi jos latausvirta ylittyy laitteen maksimivirran suhteen. No joka tapauksessa mittaan laitteen käyttäytymistä koko latausprosessin ajan. Jos sauhut nousee niin paska laitehan on kysymyksessä, mutta niin ne huippuhienot vastaavatkin laitteet tuhoutuu, jos akun kunnosta riippuen ylikuormittuu.


AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Juu trimmeri on ja jännitettä voi säätää  12....14.7 V välille. Esimerkiksi auton laturi Triac säätää 14.3 V.
Latausvirran täytyy katsoa mitä antaa tyhjälle ja täydelle akulle. Akun kiehumisvaaraa ei kuitenkaan ole. Eipä tosin auton laturikaan kiehuta akkua, vaikka lataus on 14.3 V vaikka maailman tappiin saakka. Akun yksi kenno on 1.2V x 12= 14.4 V.

Kappas kummaa, speksit puhuu säädöstä ±10%,  mun matematiikalla toi tekis max 13,2V. Sit voi kans miettiä miksei hakkurivirtalähteessä oo laajempaa säätöä, oliskohan jotai tekemistä toimintapisteiden optimoinnin kanssa? No, voihan tonkin systeemin vääntää nupin yli kaakon, ja kattoa koska saat savut. Ja kyllähän sä siinä onnistut!  :D

Ja toi latausvirta on hassu juttu, vanha nyrkkisääntö virrantiheydelle on toi virta ja kymmenesosa akkukapasiteetista. Eli tollanen 20A tarvis abt 200 Ah akkuja. Mikäs siinä, voithan sä panna siihen nipun vanhoja romumersun  ja muiden romukoslien harrasteakkuja, niin menee homma linjaan!  :D
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Akun sisäinen impedanssi on ongelmallinen verkkolaturin käytön suhteen.
Jokainen joka ymmärtää sähkötekniikasta ja tehon kaavasta, suhteessa jännite/virta.
Esimerkiksi 250W:n tehoinen kuorma aiheuttaa V/A suhteet sen mukaan mitkä parametrit laitteeseen on valittu.
Tämä nyt puheena oleva virtalähde ymmärtääkseni manuaalin mukaan suojaa ylikuormituselta, esimerkiksi jos latausvirta ylittyy laitteen maksimivirran suhteen. No joka tapauksessa mittaan laitteen käyttäytymistä koko latausprosessin ajan. Jos sauhut nousee niin paska laitehan on kysymyksessä, mutta niin ne huippuhienot vastaavatkin laitteet tuhoutuu, jos akun kunnosta riippuen ylikuormittuu.

Ruhahaa. Sulla jää nyt osaaminen siinä vajaaksi, et ehkä P=UI, mut muu puimurointi ei enää sujukaan.

Ja ymmärrys manuskasta ei riitä ees siihen, et ymmärtäisit eron virtalähteen oman ylikuormasuojauksen ja perään liitetyn kuorman suojauksen välillä. Siinähän sitten kyttäät ja haistelet miten akkujen lataus sujuu.  ;D

On muuten aika helppoa uskoa et sun käsiis osuu aika paljon noita paskoja laitteita, kun et edes ymmärrä mihin mikäkin kampe on tarkoitettu! Sulle hehkulamppukin käy vasarasta.  ;D

Se on muuten jännä miten heikon sähköverkon alueella asustelet. Sähkökatkoksen jälkeen kova kiire latailla varasähkön akut, et ehtii ennen seuraavaa katkosta ne ladata. Aijjuu, sähän olitkin niitä lataamassa aurinkosähköllä, joka tosin ens piti invertoida tolle virtalähteelle sopivaksi. Tekisit mieluummin oljesta himmeleitä, vois tulla parempia.  ;D
« Viimeksi muokattu: 03.02.2019-23:33 kirjoittanut AnssiKo »
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi