Kirjoittaja Aihe: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla  (Luettu 19025 kertaa)

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #30 : 24.01.2023-13:02 »
Valmistajat ilmoittavat varastopesän vesitilavuuden joka on harhaanjohtava, leveys x korkeus x puun pituus = oikea vertailukelpoinen tulos.
Minkä pituista klapia ajattelit tehdä, 50 cm, 60 cm, 70 cm vai metristä?
Kannaltamme paras vaihtoehto olisi 50cm puu. Näin ollen sama puu sopisi leivinuuniin, eikä tarvitse kahta erilaista kokoa tehdä. Myös halkaisulaitteet rajoittavat pidemmän tekemistä. 60 cm olisi varmaan ihan maksimi.
Hydraulisella vaakahalkomakoneella olen puuni tähän mennessä tehnyt. Laite on uusintakunnossa, joten sikäli sen voi uusia vastaamaan uutta pituutta. 60cm halkomakonetta ei vain tahdo markkinoilla juuri löytyä, tai ainakaan noista yleisimmistä kaupoista en sellaista löytänyt. Sähkömoottorilla toimiva on kuitenkin tahtotila.

Högforssi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 70
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #31 : 24.01.2023-13:25 »
Pessimistisenä puuntuhoajana kyselen uteliaana onko talossa muita varalämmönlähteitä ? Ylläolevasta toki ymmärsin että ainakin leivinuuni löytyy   ;D Normi "tontin" puut kait voi tuhota leivinuunissakin, mutta jos tontti sisältää perämettiä , niin asia on toinen. Tosin siitä taloudellisuudesta voi olla montaa mieltä verrattuna tuohon maalämpöön. Ps käsitinkö oikein että siirto maksaa n. 12sent/KWh ? Onko joku vielä kalliimpi kuin Caruna ?

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #32 : 24.01.2023-13:46 »
Pessimistisenä puuntuhoajana kyselen uteliaana onko talossa muita varalämmönlähteitä ? Ylläolevasta toki ymmärsin että ainakin leivinuuni löytyy   ;D Normi "tontin" puut kait voi tuhota leivinuunissakin, mutta jos tontti sisältää perämettiä , niin asia on toinen. Tosin siitä taloudellisuudesta voi olla montaa mieltä verrattuna tuohon maalämpöön. Ps käsitinkö oikein että siirto maksaa n. 12sent/KWh ? Onko joku vielä kalliimpi kuin Caruna ?
Vuolukivi takka/leivinuuni löytyy. Ei muuta. Ei tämä nyt ihan normi tontti ole, noin 5 hehtaaria. Löydän kyllä poltettavaa aika moneksi vuodeksi.
Miten tuon taloudellisuuden ajattelet? Toki jos laskee omalle työlleen 40€ tuntipalkan niin ei sitten kannata puulla lämmittää.

Kovin tarkkaanhan ei mielestäni kannata näitä laskeskelmia tehdä, koska kukaan ei tiedä sähkönhinnasta mitään seuraavan vuoden ajalle, tai viiden.

Siirto ei meillä maksa 12senttiä/kW. Kirjoitinkohan huonosti? Oma sähkösopimukseni on ensi kesään 4,x senttiä/kW. Siirto on noin 8 senttiä/kW, joka nousee ensi syksynä ilmoitetun mukaan reilu 5%. Yhteensä sähkö maksaa minulle tällä hetkellä 12 senttiä/kW. Tämän mukaan olen asiaa ajatellut. Jos saan 20000kW vuosi kulutuksesta puolet pois niin siirtohintojen säästöä minulle tulee nykyisellä hinnalla 800 euroa. Lisäksi ajattelen sähkön maksavan ensi talvena vaikka sen 18 senttiä/kW, jolloin joutuisin maksamaan siitä samasta 10 000kW:sta 1800€. Nuo tekevät 2600€ yhteensä. Jos sähkönhinta on tuplat suurempi kuin tuo erotus on sen mukainen.
Olen myös miettinyt pörssisähköä, ja tiedostan yöajan olevan edullisempaa, mutta tällä laitteistolla tai pelkkä MLP uusimalla sitä ei pystytä hyödyntämään, vaan MLP tekee lämmön silloin kun sitä tarvitaa.

Kaiken lisäksi tämä projekti antaa mielenrauhaa siihen ettei sähkönhinta tai sen siirrosta perittävät kustannukset enää juuri koske minua, niin halutessani.

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #33 : 24.01.2023-18:15 »
Voinko ajatella asian näin?
2400 litraisessa varaajassa yhdessä asteessa vettä on energiaa 2,88kW.
Varaajaa kun puretaan tai lämmitetään välillä 85C- 40C energiaa vapautuu tai kuluu 129,6kW

Esimerkiksi Attack SLX 30 palaa pesällisellä puuta 6,5 tuntia ja tuottaa tuona aikana energiaa 195kW
Talo kuluttaa talvella nykyisellä MLP:llä cop3 70kw sähköä per/vrk. Kokonaisenergia siis 3x70kW=210kw/vrk
Tunnissa tuo tekee kulutusta 210kW/24h=8,75kW/h. Eli jos poltan täyden pesän kattilassa ja saan siitä energiaa 195kW siitä menee polton aikana (6,5h) käyttöön 6,5h x 8,75kW=  56,875kW
Samoin varaajan täyttöön 40C - 85C = 129,6kW, jolloin tällä pannulla jää energiaa vielä yli 8,52kw

Tällä talven kulutuksella (8,75kW/h) energiaa riittää kattilan paloaika (6,5h) + varaajan purku 85C-- 40C (129,6kW) noin 15 tuntia, yhteensä 21,5 tuntia.

Kesällä vastaavat olisi 6,5 tunnin poltto 195kW, polton aikana kulutukseen 12,19kW ja varaaja täyttöön 129,6kW, jolloin tällä pannulla jää energiaa yli 53,21kW

Tällä kesän kulutuksella (1,875kW/h) energiaa riittää kattilan paloaika (6,5h) + varaajan purku 85C - 40C(129,6kW) noin 69 tuntia, yhteensä 75,5 tuntia.

Laskussa kaikki hyvin teoreettista, eikä mitään alkuhäviöitä tai puumääriä/laatuja huomioitu.
Olenko oikeilla jäljillä?

Onko 30kW kattila siis liian iso?

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 583
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #34 : 24.01.2023-19:15 »
Kyllä tuo on tarkempaa laskeskelua kuin olen pitkään aikaan täällä nähnyt ja nopealla vilkasulla meni oikein.

Onko 30kW liian iso? Ei, koska isompaakin kattilaa voit polttaa pienemmällä kuin speksattu teho. Esim vigas 25 ja 40 kW mallit ovat muuten palotapahtuman osalta identtisiä, paitsi 40kW mallissa on korkeampi/tilavampi varastopesä ja pidemmät putket eli parempi lämmön talteenotto. Jos poltat 40kW vigasta 25kW teholla, on hyötysuhde parempi kuin siinä 25kW mallissa ja sama paloaika.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2023-19:20 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #35 : 24.01.2023-19:17 »
Pesään pitää saada mahtumaan 50 kg puuta että saa 195 kWh. Pesän mitat leveys 40 x korkeus  60 ja 60 puun pituudella 144 litraa.

Suorita puullasi koepunnitus vaikka saman kokoisessa
Pahvilaatikossa  tiiviillä ladonnalla.

Attack SLXL 30 täysi pesällinen yleensä mahtuu  2300 litran varaajiini. -5c kelissä yksi poltto/vrk jos aurinko ei paista.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2023-19:24 kirjoittanut VPJ »
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #36 : 24.01.2023-21:54 »
Kiitos @varikonniemi ja @VPJ kommenteistanne.

Kun tiedetään että esim. Attackin pienemmän pään kattilat ovat käytännössä identtisiä mitoiltansa niin kannattaako minun valita 35kW laite? Ilmeisesti pystyn polttamaan sitäkin pienemmällä teholla jos tarve on? Tämähän toisaalta tukee myös sitä etten saa edes ilmoitettua maksimitehon puu määrää kattilaan. Ja jos kattiloiden hintakin on ollut ainakin aikaisemmin sama?

Taas tyhmä kysymys, mutta millä tuo käyttöteho säädetää? Pystynkö esim. 35kW kattilaa halutessani polttamaan 25kW teholla pidempään? Vai koskiko se vain Vigasia?

Minähän pääsen kohta pyytämään tarjousta näistä laitteista.

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 583
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #37 : 25.01.2023-07:27 »
>Tämähän toisaalta tukee myös sitä etten saa edes ilmoitettua maksimitehon puu määrää kattilaan.

En ymmärrä. Jos tehoa alentaa niin poltto pitenee mutta talteen saatu lämpö ei paljoa muutu. Jos taas meinasit puumäärällä tehon säätöä niinkuin asia menee yläpalossa, niin ei homma toimi niin käänteispalossa. En tiedä attackista, mutta vigaksessa voi asettaa halutun lähtöveden lämpötilan sekä maksimi pakolämmön sekä +-30% puhallusta, näillä voi säätää tehon reippaasti yli tai ali speksatusta.

Puhuit myös hinnoista, niin lambda vigakset on 25kw 3200e ja 40kw 4000e kureniezenissä. Sieltä saa myös halvalla varaajan.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2023-07:43 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #38 : 25.01.2023-09:10 »
>Tämähän toisaalta tukee myös sitä etten saa edes ilmoitettua maksimitehon puu määrää kattilaan.

En ymmärrä.
Yritin viitata siihen kattilan tehon valintaan. Laskemani perustui täydelle teholle ja siksi näytti että pienempi olisi ehkä järkevämpi.

Kiitos hintatiedoista. Olenkin käynyt jo tutustumassa. Varaajan suhteen tuolla en nähnyt kuin pyöreitä, jotka ovat tilaani hieman hankalia.

Onko kenelläkään suositella putkiurakoijaa Tampereen tai sen eteläpuolen alueelle, jolla olisi kokemusta näistä euroopan kattiloista. Nopealla googlettelulla löydän kyllä putkifirmoja, mutta onko näiden asennus heille kuinka tuttua? Nykyään varmaan vähemmän kattiasennuksia tehdään, muuten kuin vanhaa pois purkamalla.

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #39 : 25.01.2023-09:39 »
Tämähän toisaalta tukee myös sitä etten saa edes ilmoitettua maksimitehon puu määrää kattilaan.

Taas tyhmä kysymys, mutta millä tuo käyttöteho säädetää? Pystynkö esim. 35kW kattilaa halutessani polttamaan 25kW teholla pidempään?
Attack SLXL 20-35 ovat mitoiltaan samoja, varastopesä saman kokoinen eli yhtä paljon saadaan energiaa talteen kaikilla, polttoaika vaan eroaa.
Asetuksista saadaan säädettyjä arvoja, lähinnä savukaasun tavoitelämpötila ja kattilaveden lämpö ratkaisee tehon, puhaltimen kierrosluku säätyy automaattisesti.
Pienempitehoista voi ajaa yliteholla ja suurempaa aliteholla mielestäni, ainakin yhden pykälän molempiin suuntiin. Varaosakuvastosta ja numeroista saa selville tarkat erot,
vertailin niitä joskus mutta siitä on aikaa. Vakioasetuksissa oli myös osatehon asetukset jotka ihmetyttivät minua sekä tehtaan koeajoinsinööriä, ne poistettiin hänen suosituksestaan.
Minun SLXL on aivan alkupään malleja, tilasin heti kun tulivat tuotantoon. Otin 30 kw mallin varmuuden vuoksi, paloluokituksen takia sekä mielestäni asetuksilla varmemmin säätö molempiin suuntiin.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #40 : 25.01.2023-10:31 »
Attack SLXL 20-35 ovat mitoiltaan samoja, varastopesä saman kokoinen eli yhtä paljon saadaan energiaa talteen kaikilla, polttoaika vaan eroaa.
Asetuksista saadaan säädettyjä arvoja, lähinnä savukaasun tavoitelämpötila ja kattilaveden lämpö ratkaisee tehon, puhaltimen kierrosluku säätyy automaattisesti.
Pienempitehoista voi ajaa yliteholla ja suurempaa aliteholla mielestäni, ainakin yhden pykälän molempiin suuntiin. Varaosakuvastosta ja numeroista saa selville tarkat erot,
vertailin niitä joskus mutta siitä on aikaa. Vakioasetuksissa oli myös osatehon asetukset jotka ihmetyttivät minua sekä tehtaan koeajoinsinööriä, ne poistettiin hänen suosituksestaan.
Minun SLXL on aivan alkupään malleja, tilasin heti kun tulivat tuotantoon. Otin 30 kw mallin varmuuden vuoksi, paloluokituksen takia sekä mielestäni asetuksilla varmemmin säätö molempiin suuntiin.
Tämä loistava tieto. Paloluokituksen kanssa saattaa tulla hankaluuksia, tai ainakin lisää työtä ja materiaalia jos ylitetään tuo 30kW. Ilmeisesti sinulla on 30kW kattilalle tuo 30 minuutin palotilaluokitus? Tämä vaikuttanee myös minun valintaan, vaikka olen rakennuslupaa hakenut 40kW kattilalle. Prosessi on kuitenkin kesken enkä ole saanut viranomaiselta tietoa mitä tuo käytännössä tarkoittaa.

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #41 : 25.01.2023-10:45 »
Onko kenelläkään suositella putkiurakoijaa Tampereen tai sen eteläpuolen alueelle, jolla olisi kokemusta näistä euroopan kattiloista. Nopealla googlettelulla löydän kyllä putkifirmoja, mutta onko näiden asennus heille kuinka tuttua? Nykyään varmaan vähemmän kattiasennuksia tehdään, muuten kuin vanhaa pois purkamalla.
Nämä putkiasiat joutuu selvittämään, suunnittelemaan ja hyvässä lykyssä toteuttamaan myös itse.
Jos joku ulkopuolinen tekee pitää koko ajan toimia asennusvalvojana, muuten menee metsään.
Puukattilaputkimiehiä ei enää ole. Nämä olivat omakohtaisia kokemuksia.
Täällä rannikolla on onneksi laivateollisuutta jossa paremmat materiaalit ja ammattitaito  :)
Teollisuudesta löytyy myös ammattitaitoisia putkimiehiä.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #42 : 25.01.2023-11:43 »
Nämä putkiasiat joutuu selvittämään, suunnittelemaan ja hyvässä lykyssä toteuttamaan myös itse.

No niinpä tietenkin, kuinkas muuten  :(

Mitäs kaikkea minun kannattaa tuolta Hemeltronilta tarjouspyyntöön kasailla?
Kattila
Latauspumppu, Oventrop, olikohan tätä useampaa versioita?
Paisuntasäiliö, 5% varaajan tilavuudesta?
Lisäsavuimuri, hormi tulee olemaan lyhyt. Noin 5,5m lattiapinnasta. Jostain keskustelusta luin että lisäimurilla ei pitäisi olla ongelma.
Varaajan joudun hankkimaan mittojen mukaan Suomesta
Mitäs muuta?

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #43 : 25.01.2023-12:16 »
Latauspumppu, Oventrop, olikohan tätä useampaa versioita?
Paisuntasäiliö, 5% varaajan tilavuudesta?
Lisäsavuimuri, hormi tulee olemaan lyhyt. Noin 5,5m lattiapinnasta. Jostain keskustelusta luin että lisäimurilla ei pitäisi olla ongelma.
Varaajan joudun hankkimaan mittojen mukaan Suomesta
Mitäs muuta?
Pienempi Oventrop 25 riittää 35 kw asti. Sanha puristusliittimistä löytyy sopivat osat Oventroppiin suoraa eikä ahdista niin paljon kun kierreosat, suomesta niitä ei suostuttu
minulle tilaamaan mutta Lauri hommasi muutamassa päivässä.
Paisuntasäiliön tilavuuden määrittämiseksi on olemassa laskuri, lämmön ylä- ja alarajat, järjestelmän korkeusero ja kalvon vastapaine.
10% järjestelmän tilavuudesta lähempänä.
Onko nyt aivan varma ettei lieriövaraaja/varaajia saa mahtumaan? Saa niitä kantikkaita virostakin tilattua. Attackilla vain pyöreitä.
Varaus aurinkokeräimille varaajaan, siitä tuleekin laajempi keskustelu mitä kattilan valinnasta.
Mahdollisimman korkea varaaja, parempi lämmön kerrostuma.
Nopeasti lämpenevä piippu paras, RST putki eristettynä ja harkko päällä? Saako mistään edes sellaista valmiina?

Tuleeko lisäosa sivulle vai päätyyn piippu ulos seinästä vai katosta?
Miten kondenssivesi poistetaan piipun alapäästä? Lähes tuntematon asia suomessa, minulla menee letkulla viemärikaivoon vesilukon kautta, piipun alimmassa osassa kondenssiastia.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2023-12:24 kirjoittanut VPJ »
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #44 : 25.01.2023-13:20 »
Pienempi Oventrop 25 riittää 35 kw asti. Sanha puristusliittimistä löytyy sopivat osat Oventroppiin suoraa eikä ahdista niin paljon kun kierreosat, suomesta niitä ei suostuttu
minulle tilaamaan mutta Lauri hommasi muutamassa päivässä.
Paisuntasäiliön tilavuuden määrittämiseksi on olemassa laskuri, lämmön ylä- ja alarajat, järjestelmän korkeusero ja kalvon vastapaine.
10% järjestelmän tilavuudesta lähempänä.
Onko nyt aivan varma ettei lieriövaraaja/varaajia saa mahtumaan? Saa niitä kantikkaita virostakin tilattua. Attackilla vain pyöreitä.
Varaus aurinkokeräimille varaajaan, siitä tuleekin laajempi keskustelu mitä kattilan valinnasta.
Mahdollisimman korkea varaaja, parempi lämmön kerrostuma.
Nopeasti lämpenevä piippu paras, RST putki eristettynä ja harkko päällä? Saako mistään edes sellaista valmiina?

Tuleeko lisäosa sivulle vai päätyyn piippu ulos seinästä vai katosta?
Miten kondenssivesi poistetaan piipun alapäästä? Lähes tuntematon asia suomessa, minulla menee letkulla viemärikaivoon vesilukon kautta, piipun alimmassa osassa kondenssiastia.

Hyvä huomioi. Lisään nämä liittimet kyselyyni.

Talo on 1,5 kerroksinen jossa yläkerrassa vesikiertoinen lattialämmitys ja WC. Joten vettä siellä tarvitaan. Ehkä noin 4 metriä korkeammalla kuin pannuhuoneen lattia. Myös sivuetäisyyttä 25m. 300litrainen siis tulee olemaan lähellä.

Saan pyöreän toki mahtumaan jos räjäytän koko tila-ajatuksen. Tuntuu vain todella epäkäytännölliseltä pyöreä. Tahtotila on pysyä pitkulaisessa, jonka saan ovesta sisään/ulos. Kysyn Laurilta samalla mitä vaihtoehtoja hänellä on tarjota. Eristetty täytyy olla, ihan kaikkea en rupea itse väkertämään  :D

Varaus aurinkokeräimille ok. Luulen että jää turhaksi, mutta ei voi tietää.

Piippuasia täytyy selvittää vielä. RST putkea ajattelin, mutta rakennusmestari vaihtoi sen harkkoon. Täytyy keskustella vielä tuosta tarkemmin. Nyt kun tilan paloluokkakin saattaa pudota 60->30min

Pannuhuone rakennetaan olemassa olevan rakennuksen päätyyn. Piipun saan lähes olemassa olevan rakennuksen harjalinjaan, jolloin siihen saadaan pituutta lisää. Piippu tulee pannuhuoneen katosta läpi. Nuohous tapahtuu olemassa olevan rakennuksen katolta. Pannuhuoneen katto tulee olemaan matalammalla kuin olemassa olevan rakennuksen katto on.

Kondenssivedesä ei toistaiseksi mitään suunnitelmaa. Kondenssiastia RST kaukalo? Miten tuo oikein toimii, eikö noki ja tuhka tuki kaikki kanavat?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2023-13:23 kirjoittanut Kävimitenkävi »