Kirjoittaja Aihe: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla  (Luettu 19209 kertaa)

rapid 3

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #90 : 13.03.2023-10:16 »
Itellä osa puista lavahäkeissä. 0,5m klapia ja 1m halkoa.
Alapaarre 2x2" johon naulataan karikoiksi 2-3 kpl lautaa. Alapaarteesta kiinni kahdella 120mm ruuvilla lavan kanteen. Ylös pari lautaa karikoiden välille jottei leviä.
Sivut helppo purkaa irti kun ovat tyhjinä.
Häkit, kuin meikäläisen pajasta tulleita. Malli on sama, mutta minulla jotain 1.4 metriä korkeita. Klapit täällä lyhyempiä, joten käytän kapeampaa kuormalavaa. Muuten tekisin häkit vielä korkeammiksi, mutta tuoreiden puiden kassa, häkkejä siirrellessä, pienen traktorin keula nousee ylös.

Kyläseppä

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #91 : 13.03.2023-10:24 »
Noissa on 1,3m karikat. Pitempiä ei kärsi tuoreen koivun kanssa, muuten Avantti nostaa persettään.

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #92 : 24.05.2023-10:03 »
Tilanne päivitys omasta projektista.

Tein edellä mainitut lavat 1,8m pystypuilla, joissa polttopuut olleet kuivumassa jo hyvän aikaa. Joudun varmasti näitä polttamaan jo ensi kevättalvella, kun ylivuotista ei riittävästi ensi talven polttoon ole. Katsotaan mikä on tilanne kun se hetki tulee. Logistiikkaa puuvaraston ja pannuhuoneen välissä mietitään uudelleen ehkä ensi keväänä, kun olen kokemusta käytännöstä saanut. Nyt ei ehdi liiemmin siihen rakenteluun paneutumaan.

Rakennusmateriaalin laajennusta varten sahasin ja sain valmiiksi jokunen viikko sitten, nekin nyt kuivumassa taapelissa.

Edellä mainittujen ja maiden sulamisen jälkeen olen päässyt laajennusrakentamisen kimppuun. Pohja on kaivettu, täytetty ja tiivistetty. Anturamuottia alan tekemään heti kun siihen aikaa löytyy. Asiat etenevät, ei ehkä ihan siinä aikataulussa kuin olin suunnitellut, mutta kun kattila on tulossa vasta syksyllä, ei minulla nyt ihan mahdoton kiirekään asialla ole.

Jostain Slovakiasta tuli sähköposti firmasta, josta aikanaan kyselin tarjousta Attackista. Niillä olisi 30kW SLX Lambda heti saatavilla. Jos jotakuta kiinnostaa voin antaa yhteystiedot niin voi kysellä onko vielä olemassa. Minä en alkanut säätämään, koska olin jo sopinut toimituksesta muualta. Saattaa olla, että tämä vielä kaduttaa, mutta tällä mennään.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2023-09:02 kirjoittanut Kävimitenkävi »

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #93 : 21.07.2023-08:54 »
Pieni päivitys tilanteesta näin kesälomalla.

Kattila saapui eilen pihaan 3-5 kuukautta etuajassa luvatusta. Kotly hoiti asian tähän asti mallikkaasti. Kyselivät pääseekö pihaan perävaunullisella rekalla ja onko minulla kuormasta purkuun tarvittavaa kalustoa. Kun vastasin ettei oikein rekalla sovi perille ja minulla ei ole käypää nostinta, tuli kattila sitten puolalaisella jakeluautolla. Ei tainnut kuormassa olla mitään muuta kuin minun kattila. Kuljettaja ei toki puhunut sanaakaan englantia, mutta purku suoritettiin asiallisesti, eikä pakkauksessa näkynyt kuljetusvahinkoja.

Varaajalle otin toimituksen elokuun loppuun. Juuri tuon loppuvuoden pannutoimituksen vuoksi. No, tulkoon sillä aikataululla. Kyllä minulla hommaa vielä piisaa.

Pannuhuonelaajennukseni ei vain ole vastaanotto kunnossa. Etenee kuitenkin suunnitellusti. Lattia on valettu, vesikate asennettu. Seuraavaksi eristehommiin tai sitten ulkoverhouksen kimppuun. Hormia olen vasta tilaamassa. Toivottavasti toimitus ei sillä veny.

Nyt on mentävä rakennuspuuhiin...

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #94 : 22.08.2023-11:02 »
Edistyy, edistyy vaikkakin kiireiden vuoksi hitaanlaisesti. Sisätiloissa levytykset saanen loppuun viikonloppuna ja maalaus samalla. Hormi on muurattuna ja pinnoitettu niin sisältä kuin katon yläpuolisilta osin.

Sitten seuraakin laitteiden sisään haalaus. Mitään nostovälineitä ei ole saatavilla, joten mitenkä olette noita saaneet liikuteltua/ nosteltua paikalleen? Onko hyviä ideoita? Ovelle ne saan jollain tapaa, mutta sen jälkeen käsittely vaatii vielä mietintää. Katossa ei ole nostolle mitään paikkoja.

Sähkökikin taas niin kallista, että motivoi kyllä rakennuspuuhiin.

Puupate

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 157
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #95 : 22.08.2023-11:08 »
Pumppukärry on hyvä. Minulla oli siirto hommissa lyhyt pumppukärry, pituus jotain metrin luokkaa. Sillä kääntyy pienessä tilassa, nostokyky riittää niissä yhtälailla kuin pitkä piikkisessä.

Sitten erilaiset putket rullaksi alle tms viritelmät hienosäätöön.
Blaze Comfort 30 Lambda puukattila

varikonniemi

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 586
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #96 : 22.08.2023-11:56 »
Edistyy, edistyy vaikkakin kiireiden vuoksi hitaanlaisesti. Sisätiloissa levytykset saanen loppuun viikonloppuna ja maalaus samalla. Hormi on muurattuna ja pinnoitettu niin sisältä kuin katon yläpuolisilta osin.

Sitten seuraakin laitteiden sisään haalaus. Mitään nostovälineitä ei ole saatavilla, joten mitenkä olette noita saaneet liikuteltua/ nosteltua paikalleen? Onko hyviä ideoita? Ovelle ne saan jollain tapaa, mutta sen jälkeen käsittely vaatii vielä mietintää. Katossa ei ole nostolle mitään paikkoja.

Sähkökikin taas niin kallista, että motivoi kyllä rakennuspuuhiin.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=636.msg12607#msg12607

Mikä ei kuvista käy suoraan ilmi on miten saatiin palooven kynnyksen yli sisään niin kattila tunkattiin autotunkilla puolelta ja toiselta ylös aina laittaen puupala väliin. Yksinkertasta ja helppoa.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2023-12:01 kirjoittanut varikonniemi »
VIGAS 40 Lambda / Laddomat 21-60 @ 78^c / 4,2m^3 varaaja

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #97 : 25.08.2023-14:46 »
Kiitos ideoista!

Seuraava asia koskeekin korvausilma kanavaa ja minne sen laitan. Nopeasti ajattelin että teen oveen sille tarvittavan reiä, mutta kun hieman käytin hakutoimintoa tälle sivustolla niin alkoikin asiat mutkistumaan.

Mitä siis suosittelette? Erillään oleva pannuhuone, noin 10m2 kokoinen tila. Kattilavalmistajan ohjeistus on 10cm2/kw. Kattila on 30kw.

markkulievonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 204
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #98 : 25.08.2023-15:05 »
Kiitos ideoista!

Seuraava asia koskeekin korvausilma kanavaa ja minne sen laitan. Nopeasti ajattelin että teen oveen sille tarvittavan reiä, mutta kun hieman käytin hakutoimintoa tälle sivustolla niin alkoikin asiat mutkistumaan.

Mitä siis suosittelette? Erillään oleva pannuhuone, noin 10m2 kokoinen tila. Kattilavalmistajan ohjeistus on 10cm2/kw. Kattila on 30kw.

Halvin ja toimivin on tehdä oveen raollaan pitävä mekanismi.

SavuaKansalle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #99 : 26.08.2023-08:49 »
Mä laitoin ulkoseinään 200:n korvausilmaventtiilin suurinpiirtein oven yläreunan korkeudelle,hyvin riittää.

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #100 : 26.08.2023-12:33 »
Tein oven alareunaan suuren aukon johon ritilä ja kanava ovea pitkin ylös noin 180 cm korkeuteen, hyvin toimii eikä tule kylmää kun kattila ei käy.
Kuva löytyy omista projekteista.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #101 : 27.08.2023-07:32 »
Lattianrajasta putkella katonrajaan oli täällä aikoinaan nostettu korvausilmaputki ja se piti huolen ettei veto lähtenyt toiseen suuntaan sekä hoiti ylimääräiset lämmöt pois pannuhuoneesta. Tuvassa on korvausilma samalla tavoin taipuisalla alumiiniputkella tuotu katonrajaan.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Kävimitenkävi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 57
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #102 : 27.08.2023-12:22 »
Kiitos jälleen kommenteista. Ovi on minulle ykkösvaihtoehto kanavan sijoitukseen. Suora läpi reikä olisi tietysti helpoin toteuttaa.

Pähkäilijän ratkaisun jostain näinkin jo aikaisemmin.

VPJ: Kuvan näin oven ulko-osasta. Onko sinulla kuvaa sisäpuolelta? Meneekö kanava oven sisällä vai oven sisäpinnassa? Jos esilämmitystä tällä haetaan niin sisäpinnassa ilmeisesti?
Onko tuolla kuinka keskeinen merkitys suoraan reikään verrattuna?

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 899
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #103 : 27.08.2023-20:12 »
Kanava tehty pellistä oven sisäpuolelle jälkikäteen, U-muoto 100 x 400 mm muistaakseni ja ritilän aukot virtauksen suuntaan vähintään samaa pinta-alaa verkko huomioiden.
Kanava päättyy noin 200 mm ennen yläkarmia että virtaus ehtii kääntymään. Lattia pysyy lämpimänä koska kylmä ei nouse ylös ja kattilan käydessä kylmä ilma sekoittuu lämpimään.
Peltikanava on eristämättä mutta ei ole hikoillut alhaalta.
Erittäin hyvä ellei täydellinen. :)
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

Sorajewski

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 111
Vs: Puulämmitykseen siirtyminen maalämpö rinnalla
« Vastaus #104 : 28.08.2023-10:36 »
Mitä pykälät sanoo, mistä kattilan korvausilman saa ottaa?
Blazen ohje kyllä kehottaa ottamaan naapurihuoneesta, vaan onko palopäällikön mieleen?