Kirjoittaja Aihe: Atmos DC 40 GS ja mahdollinen latausongelma  (Luettu 12697 kertaa)

Setämies

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 170
Vs: Atmos DC 40 GS ja mahdollinen latausongelma
« Vastaus #60 : 26.01.2015-00:01 »
Niin,  koen huolettomampana lämmitellä järjestelmällä, jossa on hyvä veden kierto ja vaikeimmissakin tilanteissa kattilan kiehuntaa ei tapahdu. Esim. nykyinen kattila saa palaa huoletta täydellä teholla ( n40kw), vaikka varaajasta tulee +85C...90C vesi . Kattilan lämmöt on  +100C.Kiehunta piste on n +105C.

Niin, termostaatti on +83C ja  lämmityksessä kattilan lämpötila on  n 85C. Veden kierto on kuin autossa ja ainoastaan lämmityksen lopussa lämpötila kohoaa +100C. Niin, aikoinaan oli alitehoinen kiertovesipumppu, niin silloin lämmöt nousivat jopa +10C yli termostaatin ja kiehunta oli helposti mahdollista.

Nopean virtauksen haittapuolena on kattilan kuluminen, varsinkin jos vedessä on vähänkin kiintoaineita. Kenelläpä sitä olisikaan kattilassa kirkasta vettä?

Herkkyys pistekiehuntaan jo esimerkiksi kymmenen asteen lämmönnousulla kattilassa viittaa ongelmiin kattilan sisäisissä virtauksissa, tai palokaasujen ohjauksessa.

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC 40 GS ja mahdollinen latausongelma
« Vastaus #61 : 26.01.2015-05:48 »
Empä ole vielä kuullut/ havainnut, että virtaus olisi syövyttänyt metallia. Olipa kyseessä kattila tai auton jäähdytysjärjestelmä.

Todella toisessa kattilassa pistekiehunta on herkempää kuin toisessa ja liittyy juuri kattilan raketeisiin / suunnitteluun. Niin, uskon, miten atmos on ratkaissut tämän pistekiehunnan ohuella vesivaipalla. Siis ohuessa vesivaipassa virtausnopeus saadaan suuremmaksi kuin paksummassa.Mutta, virtauksen vastuksen kustannuksella. Fysiikan lakeja ei kukaan voi muuttaa, vaan elää niiden ehdoilla ja huomoida ja hyödyntää niitä.

Tune

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 240
Vs: Atmos DC 40 GS ja mahdollinen latausongelma
« Vastaus #62 : 26.01.2015-06:51 »
Empä ole vielä kuullut/ havainnut, että virtaus olisi syövyttänyt metallia. Olipa kyseessä kattila tai auton jäähdytysjärjestelmä.

Todella toisessa kattilassa pistekiehunta on herkempää kuin toisessa ja liittyy juuri kattilan raketeisiin / suunnitteluun. Niin, uskon, miten atmos on ratkaissut tämän pistekiehunnan ohuella vesivaipalla. Siis ohuessa vesivaipassa virtausnopeus saadaan suuremmaksi kuin paksummassa.Mutta, virtauksen vastuksen kustannuksella. Fysiikan lakeja ei kukaan voi muuttaa, vaan elää niiden ehdoilla ja huomoida ja hyödyntää niitä.

Törmään työelämässä 2-3 kk välein kupariputkiin joka on syöpynyt puhki johtuen liian korkeasta virtausnopeudesta. Kurvien jälkeen on useimmiten vuotokohta. Pataraudasta en osaakkaan sanoa tarkemmin miten käyttäytyy.
Nibe Vedex 3300
AkvaSmart 500, 2 x Kaukora Lämpöakku 1500 (aurinkovarauksilla)
Latausryhmä Grundfos Magna3 25-60 (ModBus) + moottoriohjattu sunttaus
Lämmön tuotto ja kulutus: 2 x MC602, LKV kulutus MC62, varaajasähkö iEM3150 (kaikki ModBus)
Östberg HERU 100 S (ModBus)
BMS: AtmosCare iC1000

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Atmos DC 40 GS ja mahdollinen latausongelma
« Vastaus #63 : 26.01.2015-06:57 »
Vesijohtoputket / kuparinen todella syöpyy väärän mitoituksen kautta. Niin, johtuuko se kuparin pehmydestä, vaiko jostain  muusta reagoimisesta.
Ongelmaa ei poista edes ylisuuret putket virtaus huomioiden.