Kirjoittaja Aihe: Atmos DC 40 GS ja mahdollinen latausongelma  (Luettu 12622 kertaa)

SR

• Newbie
  • *
Olen opetellut lämmittämään otsikon mukaisella kattilalla noin 1,5 vuotta. Varaajana minulla on Jäspin 3000 litran lämpöakku, latauspakettina Laddomat 22. Paisunnat on hoidettu kahdella 150 litraisella kalvopaisuntapöntöllä.

Olisinkin kysellyt viisaimmilta, että kuinka lämpimäksi teillä on tapana lämmittää varaaja. Kattilan käyttöohjeessahan muistaakseni sanotaan, että kattilan lämmöt pitäisi saada pidettyä 80-90 asteessa. Jos yritän pysyä noissa lämmöissä, niin varaajan saa ehkä noin 70-75 asteeseen kauttaaltaan ja puhallin huilailee vähän väliä. Jos taas vedän kattilan termarin kaakkoon, kuten käyttöohjeessa sanotaan, niin silloin varaajaan saa nippa nappa 80 asteeseen. Tällöin vain kattilan lämmöt huitelee haarukassa 100-105 astetta lämmityksen loppuvaiheessa.

Lieneeköhän edellä kuvattu ihan normaalia, vai voisikohan latauksessa olla jotain häikkää? Jotenkin tuntuisi tälleen äkkinäiseltä, että noilla kattilan lämmöillä varaajan lämmöt pitäisi olla korkeammat. Latausputkien koko on muuten 2".

David Horsepower

• Newbie
  • *
Vs: Atmos DC 40 GS ja mahdollinen latausongelma
« Vastaus #1 : 14.08.2014-22:43 »
Ihmettelin omassa pannuhuoneessa vähän samaa. Otin sitten varaajasta lämpömittarit irti ja kokeilin kiehuvassa vedessä, mittareiden näyttämä oli paljon vähemmän ku sata astetta.. ainakin noissa viisarimittareissa on meisselillä ruuvattava säätö takana jolla voi mittarin "kalibroida".
Sinuna tarkastaisin tuon

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #2 : 14.08.2014-23:02 »
Täällä huitelee kattilalämmöt 90-97 välillä ja varaaja samoissa lukemissa laddomatin mukaan, varaajan oman mittarin mukaan karvan päälle +90. Eilen lämmitin varaajan täyteen ja aamulla oli vielä +90, ilta lämpöjä en viitsinyt käydä kurkkaamassa. Kattila kuitenkin aamulla vielä +100 joten tuli ehkä hiukan ylitäyttöä laitettua  ;D

Ainakin minun 32kW toimii parhaiten vasta kun kattila lämmöt nousee +90 paremmalle puolelle. Kyllä +80 on atmokselle liian kylmä palamislämpö. Minulla on ollut kattilatermari täysillä 5v ja kattila käy katkokäyntiä ainoastaan kun varaaja alkaa olemaan alas asti +90 paremmalla puolella. Jos puhaltimen termari on sopivassa lämmössä niin varaajan saa katkokäynnillä nousemaan +97 asteeseen.

Mittarit tarkastukseen ensin.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #3 : 14.08.2014-23:31 »
Juu, jäi äsken mainitsematta, että olen kalibroinut kaikki mittarit jo pariinkin otteeseen. Onhan niissä parin asteen heittoja, mutta ei sen suurempia. Ja heitot on olleet suurimmillan huoneenlämmössä, tuolla 80-90 asteessa lukemat ovat olleet ihan toleransseissa.

Mitä noihin varaajan lämpöihin tulee, niin korkeimmat lukemat mihin olen koskaan päässyt ovat olleet 81-82 astetta ala- ja ylämittarissa. Ja silloin tosiaan kattila on käynnyt varmaan 105 asteessa. Jostakin aikaisemmasta ketjusta huomasin, että joku kirjoitteli toisen pesällisen menevän harakoille. Olen vähän samoilla linjoilla, ensimmäisellä pesällisellä menee ihan hyvin, mutta jos haluan varaajan kauttaaltaan lämpimämmäksi kuin 75 astetta, niin hyötysuhteesta ei ole sen jälkeen tietoakaan, näin niin kuin perstuntumalta.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #4 : 14.08.2014-23:39 »
Kyllä varajaan pitäisi mennä sen lämpöinen vesi kun kattilasta lähtee.  Ei se lämpö välillekään voi jäädä  ::)
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #5 : 15.08.2014-20:09 »
Testasin varaajan mittarit vielä uudestaan. Kyllä ne vain nousi niin nätisti 100 asteeseen, kun uitin mittareita kiehuvassa vedessä. Eli tuokaan ei selitä varaajan matalahkoja lämpötiloja.

Ja se tässä nimenomaan ihmetyttääkin, että miksi varaajan lämmöt jäävät aina niin paljon alemmaksi kuin kattilan huiput. Tuo ero on yleensä noin 20 astetta. Olen kysynyt tätä myös Ricalta, mutta en ole saanut sieltä mitään järellistä vastausta, on kuulemma vain täysi mysteeri. Jotenkin minusta vain tuntuu, että Laddomat ei ehdi tyrkätä vettä varaajaan riittävän ripeästi. Tosin sekin kyllä ihmetyttää, kun senhän pitäisi kai riittää 120 kW asti.

syrjaki

• Sr. Member
« Vastaus #6 : 15.08.2014-21:48 »
Kuinkas kovalla tahdilla pumppu sitä vettä sinne varaajaan työntää? Itselle tuli mieleen, että jos kovin kovalla vauhdilla menee niin alkaa vesi sekoittumaan pytyssä eikä kerrostu kunnolla.

Tietty, kun varaaja on kauttaaltaan lämmennyt niin kyllä sen yläosan pitäisi viimeistään sillon alkaa nousemaan kuumemmaksi.

Mitenkäs nuo varaajan mittarit on kiinni varaajassa? Vaikka mittarit toimivat niin lukema voi olla todellista pienempi, jos pääsevät jäähtymään ympäristön vaikutuksesta riittävästi.
Matalaenergialato + talousrakennus selluvillaeristeillä. Orlan Super 40 kW, muokattu Akva 3000, Tiileri tytti

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #7 : 15.08.2014-22:28 »
Laddomatin pumppu on täysillä, kuten ohjeessa sanotaan. Sitä en nyt muista ulkoa, että mitä se meinasi litroissa, mutta jossakin välissä kokeilin laittaa pumpun pienemmällekin. Se ei juurikaan muuttanut tilannetta, ainakaan parempaan suuntaan. Minusta vesi kyllä kuitenkin kerrostuu ihan hyvin, mitä nyt yhteistä kokeilemalla ja mittareita tuijottamalla saa selville.

Ja mittarit ovat jonkin sortin taskussa, niin syvällä kuin menevät. Onhan se tasku aavistuksen väljä, mutta vain aavistuksen. Jos varaajan alamittarin lämpöjä vertaa Laddomatin varaajalta tulevaan mittariin, niin ne kyllä ovat asteen kahden sisällä koko lämmitysajan ja itse asiassa lämmitysten välitkin. Joten siinä mielessä voisi olettaa, että varaajan mittarit näyttäisivät suht oikeita arvoja.

kahe

• Hero Member
    • Pannuhuoneen mittaukset
« Vastaus #8 : 16.08.2014-09:21 »
Onko siis viallinen Laddomat? Termostaatti ei toimi oikein eikä avaa sekoitusta täysin auki.
Finndomon 1.5 kerroksinen rv. 2004, p-a 162 m2, kuutiot 500, vesikiertoinen lattialämmitys, AIT 8kW mlp ja 182m reikä.
EX: Attack DPX35L Lambda, Oventrop latausyksikkö + 2400l varaaja + Ouman-EH800b ulko+sisäantureilla. Kulutus n. 5t.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #9 : 16.08.2014-10:39 »
Paljonkos lukema on laddomatin kattilalta tulevassa mittarissa?  Tuon lämpöinen vesi sitten käytännössä menee varaajaan. Eikös jollakin Atmoksen omistajalla kattilan oma mittari näyttänyt vähän mitä sattuu lukemia, jos nyt en aivan väärin muista. Ja ei se toinen pesällinen mihinkään harakoille mene, varaajaan se menee  ;D

Todellakin latauspumppu pitää olla täysillä kierroksilla ohjeen mukaan. Termostaatteja on viallisia kyllä niin kun Kahe kertoikin, joten jos sen kokeilee vaihtaa ensiavuksi. Itselläni on +78 ja saisi olla hiukan kuumempi. Minusta tuo +72 on kyllä aivan liian kylmä termari, sillä varmaan jää varaaja juuri tuohon +80 tietämille. Itse kokeilin sitä omaan laddoon niin kyllä pelitti kattila huonosti ja varaajan lämpö jäi +80 tasolle. Itse seuraavaksi laitan +83 termanin mikä on seuraava vaihtoehto ylöspäin.

Tuossa oma testi +72 termarilla..

Joo tuli sitten laitettua +72 termari laddomaattiin. Nyt kattila palaa kun höyryjyrä. Lämmöt ei nouse tarpeeksi ja kaasutus pätkii. Näytti olevan koko varastopesä liekeissä. Kattilan lämmöt vaan +82 ja menovesi +70 pintaan. Savukaasut oli äsken +320. Otin vedonsäätimen ketjun pois ja takaluukku kiinni nyt jytinä rauhoittui ja kattila palaa normaalisti mutta kylmänä. Savukaasutkin putosi alle +300. Tulipa kokeiltua ja huomenna +78 termari kiinni ja sitä säätöakselia hiukan kiinni niin saadaan kattila taas tehokäyttöön. Tulipa sekin testattua.

Edit... Lopputulos illan kokeilusta oli. Varaaja ylhäältä alas n. +82. Kattilan lämpö oli nyt +90, kun hiillosta pesän pohjalla 15cm. Normaalisti varaajan yläosa on n. +95 ja alalämpökin lähellä samaa jos puuta on ollut riittävästi palamassa. Eli normaalisti onnistunut virittely, teho laski vaan hiukan.

Tässä lämmitys +78 termarilla...

Non niin. +78 termari taas kiinni. Tunti sytytyksestä kattilalämpö +90 ja tuleva vesi n. +80. Kattila palaan rauhallisesti ja jyrisemättä. Laitoin 3mm kiinni tuota tehonsäätöä ja kattilan lämmöt putosi sen noin 5 astetta. Eli hiukan voisi vielä avata. Mutta nyt jouduin polttelemaan vaan puolikkaan pesän kun varaaja oli jo valmiiksi puolilämmin. Katsotaan mihin asettuu sitten kun saa melkein täyden pesä ladata palamaan. Katsoin sisäänkin ja kun hiukan kääntelin puita kun oli toiselta reunalta hiukan edellä tuo palaminen. Niin yhdestä päällimmäisestä männynrangasta oli näköjään löytyi ihan puhtaan ruskea kuori. Joten tästä kai voi päätellä että varastopesässä ei ole tapahtunut palamista juurikaan.

Tästä kokeilusta voisi sen ajatuksen poimia että ainakin Atmoksen kattila vaatii tuo palolämmön korkeaksi että toisiopalo toimii kunnolla. +80 ei ole vielä riittävän korkea lämpö.

Edit.. Nyt taas hiillosta kattilassa vähemmän kyllä kun eilen ja kattilalämpö oli +98. Varaaja +92 ylhäältä alas ja vielä oli latauspumppu päällä, eli lisää kuumaa pukkaa yläosaan. Pumppu sammuu kun hormin lämpö laskee +100 paikkeille. Eli aika suuri ero vaan pelkällä termostaatilla saadaan. Eilen oli +72 termarilla säädöt samat kun silloin kun kattila kävi liian kuumana. Varaaja oli aika samoissa lämmöissä lämmityksen alussa ja pesälliset aika identtiset, eilen oli ehkä enemmän koivua pesässä kun tänään.

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #10 : 16.08.2014-22:13 »
Tässä muutamia mittarilukuja viime lämmitykseltä. M1 on kattilan mittari ja M2 Laddomatin kattilalta tulevassa linjassa oleva mittari. Eli nuo lukemat on otettu molemmista aina samaan aikaan.
- M1=84 / M2=72
- M1=90 / M2=71
- M1=101 / M2=81
- M1=103 / M2=82
Viimeisten lukemien aikaan varaajan lämmöt olivat 82/81. Eli oli tosiaankin Laddomatin tulevan mittarin kanssa samoissa luvuissa.

Alkukesästä otin kaikki mittarit irti ja uittelin niitä perunakattilassa eri lämpöisessä vedessä. Lukemat olivat kyllä tosi lähellä toisiaan, varmaan parin asteen sisällä kaikki, eniten tosiaan heittoa oli huoneen lämmössä. Testeissä oli tuolloin mukana siis kattilan mittari, Lattomaatin kaikki kolme mittaria, varaajan mittarit ja vielä yksi emännän paistomittari.

Laddomatin termari siis on vakio, eli 72 asteinen. Kertaalleen olen tuonkin vaihtanut jo, ennen vaihtoa lataus toimi vieläkin huonommin. Putkimies oli sitä mieltä, että termari oli saanut siipeensä, palanut siis.

Minullakin kyllä palaa liekki osittain myös varastopesässä, mitään holvausongelmaa ei ole ollut kertaakaan. Savukaasut ovat pyörineet haarukassa 250-320 astetta. Tosin anturi hajosi tuossa taannoin, niin en saa lukemia tällä hetkellä. Ja sain kinuttua Ricalta uuden Laddomatin, olen lämmittänyt sillä vasta yhden pesällisen. En havainnut kuitenkaan mitään eroa vanhaan. Nuo yllä olevat lukemat ovat siis uudella Laddomatilla.

Se mikä minua tässä vain on ihmetyttänyt, on ollut nuo kattilan korkeat lämpötilat. Tuntuu vain oudolta, että käyttöohjeessa käsketään pysymään 80-90 asteessa, mutta todellisuudesssa mennään väkisinkin noista yli että pauke käy. Silti samaan aikaan varaa jää maksimissaan 82 asteeseen, yleensä vähän allekin. Jotenkin tuntuu oudolta laittaa vieläkin kuumempi termari, koska silloinhan kattila käy vieläkin kuumempana, käsittääkseni. Sekin muuten on mielenkiintoista, että se kattilan varo ei ole vielä toiminut kertaakaan, vaikka lämmöt on olleet huolella yli sadan.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #11 : 17.08.2014-00:25 »
Jos minulla on kattilan mittari esim. +95 niin aika lähelle sama lukema on laddomatin kattilalta tulevassa mittarissa. Jos kierto on kunnossa niin ei ainakaan minun kattilassa vesi lämpene kun sen reippaan 10 astetta. Nyt +78n termarilla menee kattilaan se +78 ja pois tulee se +90 aika tarkkaan. +83 termarilla voisi päästä +95 paikkeille.

Seuraavaksi voisit perehtyä kattilan tehonsäädön hienouksiin  ;)

http://www.puulammitys.info/index.php?topic=450.0

Getcool

• Newbie
  • *
« Vastaus #12 : 17.08.2014-09:14 »
Minulla on vähän samankaltaisia ongelmia tuon oman atmokseni kanssa. Onhan sinulla asennettu tuo kattila niin että takareuna kattilasta on ylempänä kuin etureuna? Sinne kattilan yläreunaan jää muuten ilmatasku. Itsellä tuo nosto auttoi vähän asiaan, mutta luulen että en ole siltikään saanut kaikkea ilmaa sieltä pois. Se kattilan mittarin ja kattilatermostaatin kapilaari sijaitsee juuri siellä takana ylhäällä, mutta varoventtiilin hieman alempana. Sitä ainakin itse epäilen syyksi miksi varoventtiili ei päästä läpi vaikka kattilan mittari näyttää yli 100 astetta. Mietin myös että voisiko sitä mahdollista ilmaa koittaa päästää sieltä pois kiertämällä vähän auki sitä kattilatermostaatin anturitaskua... Olisi kyllä kiva saada itsekkin ratkaisu tähän "ongelmaan"
Tee-se-itse koti 1,5 krs 193m2 ja 640m3 vm. 2012, at puolilämmin 78m2 ja 269m3 vm.2013, vesikiertoinen LK lattialämmitys.
Muurattu takkaleivinuuni n.3000kg
Stoveman 180kg puukiuas.
Atmos DC 40 GS, LK810 (termovar) latausyksikkö, 2400L akvaterm akvantti varaaja ja Ouman EH-203 säädin.

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #13 : 17.08.2014-19:47 »
Ilmojakin tuli kokeiltua säätää keväällä, mutta sekään ei oikein auttanut. Kattila kävi suht samoissa lämmöissä. Mutta pitää vielä tehdä uusia koeajoja, kunhan saan ensin uuden savukaasumittarin. Onnistuin nimittäin ilmeisesti polttamaan sen hajalle.

Kallistin kattilaa hieman nenälleen keväällä, tosin sekään ei muuttanut tilannetta. Tuota ilmalukkoa olen miettinyt itsekin, mutta sekin tuntuu jokseenkin kaukaa haetulta. Olen lämmitellyt tuota kuitenkin jo 1,5 vuotta ja ilmannutkin useampaan kertaan, ja tokihan varaajan katolla ja paisunnan yläreunassa on automaatti-ilmaukset.

Toisaalta on lohduttavaa kuulla, että en ole ainoa jolla on Atmoksen kanssa tämmöisiä ongelmia. Välillä olen jo miettinyt, että lieneekö ongelmat vain lämmittäjän korvien välissä ;D Mutta kyllä tosiaan itsekin mieluusti lämmittelisin varaajan esim. 90 asteeseen. Jotenkin tuo 75-80 astetta varaajassa tuntuu siltä, kuin lämmitys olisi jäänyt vähän kesken.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #14 : 17.08.2014-22:57 »
Eli rohkeasti vaan kuumempaa termaria sinne laddomaattiin kiinni. Jos kattilasta tulee ulos +82 vesi niin varaaja ei voi kuumemmaksi tulla millään. Sittenhän sen näkee pätkiikö kattila. Ja kattilatermari tietysti täysille.