Tässä muutamia mittarilukuja viime lämmitykseltä. M1 on kattilan mittari ja M2 Laddomatin kattilalta tulevassa linjassa oleva mittari. Eli nuo lukemat on otettu molemmista aina samaan aikaan.
- M1=84 / M2=72
- M1=90 / M2=71
- M1=101 / M2=81
- M1=103 / M2=82
Viimeisten lukemien aikaan varaajan lämmöt olivat 82/81. Eli oli tosiaankin Laddomatin tulevan mittarin kanssa samoissa luvuissa.
Alkukesästä otin kaikki mittarit irti ja uittelin niitä perunakattilassa eri lämpöisessä vedessä. Lukemat olivat kyllä tosi lähellä toisiaan, varmaan parin asteen sisällä kaikki, eniten tosiaan heittoa oli huoneen lämmössä. Testeissä oli tuolloin mukana siis kattilan mittari, Lattomaatin kaikki kolme mittaria, varaajan mittarit ja vielä yksi emännän paistomittari.
Laddomatin termari siis on vakio, eli 72 asteinen. Kertaalleen olen tuonkin vaihtanut jo, ennen vaihtoa lataus toimi vieläkin huonommin. Putkimies oli sitä mieltä, että termari oli saanut siipeensä, palanut siis.
Minullakin kyllä palaa liekki osittain myös varastopesässä, mitään holvausongelmaa ei ole ollut kertaakaan. Savukaasut ovat pyörineet haarukassa 250-320 astetta. Tosin anturi hajosi tuossa taannoin, niin en saa lukemia tällä hetkellä. Ja sain kinuttua Ricalta uuden Laddomatin, olen lämmittänyt sillä vasta yhden pesällisen. En havainnut kuitenkaan mitään eroa vanhaan. Nuo yllä olevat lukemat ovat siis uudella Laddomatilla.
Se mikä minua tässä vain on ihmetyttänyt, on ollut nuo kattilan korkeat lämpötilat. Tuntuu vain oudolta, että käyttöohjeessa käsketään pysymään 80-90 asteessa, mutta todellisuudesssa mennään väkisinkin noista yli että pauke käy. Silti samaan aikaan varaa jää maksimissaan 82 asteeseen, yleensä vähän allekin. Jotenkin tuntuu oudolta laittaa vieläkin kuumempi termari, koska silloinhan kattila käy vieläkin kuumempana, käsittääkseni. Sekin muuten on mielenkiintoista, että se kattilan varo ei ole vielä toiminut kertaakaan, vaikka lämmöt on olleet huolella yli sadan.