Kirjoittaja Aihe: Atmos DC 40 GS ja mahdollinen latausongelma  (Luettu 12623 kertaa)

SR

• Newbie
  • *
Vs: Atmos DC 40 GS ja mahdollinen latausongelma
« Vastaus #15 : 18.08.2014-10:19 »
Ok, täytyy testata tuota termarin vaihtoa. Pitää samalla sitten kokeilla vähän eri asetuksilla ilmojakin.

Oletteko muuten käyttäneet minkälaisia savukaasumittareita? Minullahan ei ollut kattilassa alunperin minkäänlaista, mutta sain pienen painostuksen päätteeksi Ricalta yhden mittarin. Kysyin puhelimessa, että miten se anturi pitäisi asentaa oikeaoppisesti. Sanoivat, että tyrkkää vain siitä hormiyhteen tarkastusluukusta sisään ja kansi kiinni sen jälkeen. Nyt tosiaan pari viimeistä lämmityskertaa meni silleen, että savukaasumittarin viisari ei värähtänyt laisinkaan. Nykäisin anturin irti ja huomasin, että anturin kylki oli halki.

Jossakin edellä olleissa ketjuissa muistaakseni oli maininta (toisen mittarin yhteydessä), että anturi pitäisi jättää hormiyhteen ulkopuolelle. Juuri siksi, ettei kävisi niin kuin minun anturille oli käynyt. Ja kai tuossa on kyse myös anturin puhtaana pysymisestä. Eli mikähän olisi käytännön kannalta paras ratkaisu?

Marko

• Full Member
« Vastaus #16 : 18.08.2014-11:39 »
Sama "ongelma" myös täällä. Minulla 83 asteinen termostaatti ja käytännössä varaajan saa 84 asteiseksi. Kun alaputkesta kattilaan alkaa tulemaan 80 asteista vettä alkaa kattila pätkimään. Kattilan oma mittari näyttää jo melkein sataa vaikka kattilasta lähtevä vesi on 94.

Saakohan tuohon kuumempaa kattilatermostaattia tai pystyykö sitä jotenkin modifioimaan? 105 astetta voisi olla hyvä lämpötila.

Savukaasumittarina minulla on leivinuunin lämpömittari. http://www.suomenlampomittari.fi/leivinuunimittari-no-515/
Atmos DC50GSX, Akvaterm 4000, Laddomat 21-60

sakarif

• Sr. Member
« Vastaus #17 : 18.08.2014-13:46 »
Lainaus käyttäjältä: Marko
Saakohan tuohon kuumempaa kattilatermostaattia tai pystyykö sitä jotenkin modifioimaan? 105 astetta voisi olla hyvä lämpötila.

Saa 110 asteisen suoraan varaosana. Minulla on ollut sellainen alusta asti.

http://www.atmos.cz/english/nahradni-dily-002-regulacni-kotlovy-termostat
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #18 : 18.08.2014-23:11 »
Nyt on parhaillaan tulet kattilassa, tosin termari on vielä vakio, kun en saanutkaan tänään vielä kuumempaa. Ilmojakin laitoin vähän pienemmälle, noin 5 mm vakioasetuksista. Pari tuntia kattilan lämmöt pysyi vähän alle 90 asteessa. Kolmen tunnin lämmityksen jälkeen kattilassa oli 100 astetta, varaajassa 74. Pähkäilin tuossa vielä, että vaikuttaisikohan se termarin vaihto sittenkään toivotulla tavalla.

Minullakin nimittäin käy juuri kuten Marko kirjoitteli, eli siihen asti menee ihan hyvin, kunnes varaajalta tulee noin 80 asteinen vesi. Tässä vaiheessahan Laddomatin pitäisi päästää vain varaajalta tuleva vesi ohitseen, 72 termarilla. Laitoin joskus semmoiset pintalämpömittarit ylä- ja alaputkeen, ainakin tähän asti on tuntunut, että ne näyttävät suht oikeita lukuja. Alaputken mittarin mukaan äsken kattilaan meni 100 asteinen vesi, kun varaajasta tuli noin 82 astetta. No en tiedä lämpiääkö tuo jotenkin johtumalla, koska Laddomatin kattilaan menevä mittari näytti vain 83. Kattilan mittari näytti samaan aikaan 103 ja puhallin ei pyörinyt enää. Eli kyllä siihen taas jäi eroksi se maaginen 20 astetta.

Savukaasuista siis ei ole nyt tietoa, mutta tuskin pysyivät alle 300 asteessa. Tuommoinen leivinuunin mittari tietysti olisi siksi hyvä, ettei asteikko lopu heti kesken. Kattilan oman mittarin (vesi) mukaan, puhallin muuten sammuu noin 102-103 asteessa.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #19 : 19.08.2014-08:03 »
Minä eilen kanssa pidin tulia kattilassa ja katsoin sitten mittareita ihan mielenkiinnosta tunnin palamisen jälkeen. Kattilan mittarissa n. +90 ja laddon kattilalta tulevassa mittarissa karvan alle +90. Kattilaan meni se n. +80, paikallaan +78 termari. Mutta minulla onkin tuo eri latauspumppu malli.

Paljonko on sitten lämpöä näyttää laddon kattilasta tuleva mittari kun kattilan mittari näyttää vaikka +103 ? Minulla puhallin sammuu n. +98 asteessa kattilan mittarin mukaan.

Minulla on atmoksen oma yhdysputki ja siinä on valmis reikä savukaasumittarille. Siihen olen työntänyt putkiliikkeestä hankitun mittarin, varmaan sellainen mikä menee leivinuuniinkin. Minulla savukaasut pyörii puhtaalla kattilalla +250-+270, nurkilla likaisella +270-+310 paikkeilla.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #20 : 19.08.2014-11:06 »
Eilisiä tuloksia:

- tunnin palamisen jälkeen kattilassa 82, Laddomatin kattilalta tulevassa 72
- kun tulet oli ollut kattilassa 3h 45min, niin kattilassa 102, Laddomatin kattilalta tulevassa 81. Laddomatin kattilaan menevä mittari näytti 76 astetta ja varaajalta tuleva 72. Varaajan molemmat mittarit näyttivät 79. Alaputkessa oleva pintamittari Laddomatin ja kattilan välissä, näytti tällöin 90, mutta sen todenperäisyydestä en ole aivan varma. Aika paljon ero Laddon mittareihin, vaikka putkea on välissä ehkä 0,5 m.

Minulla oli tosiaan paikoillaan se uusi, lainassa oleva Laddomat, joten pienet heitot tulee mittareiden epätarkkuudesta. Aikaisemmat Laddon mittarit kalibroin itse (laitoin kynällä merkin, milloin mittarin lasi oli oikeassa kohdassa...lasi tosiaankin pyörii reilusti, mittarin tausta-asteikko mukanaan)

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #21 : 19.08.2014-22:35 »
Minulla on käytössä Ricalta kattilan mukana tullut Laddomat 21 ( http://www.laddomat.se/media/upload/Lm21_Fin.pdf )

Aika oudolta kuulostaa jos kattilassa on lämpöä +102 ja latauspumpulle tulee vaan +81. Vielä kun kattilaan meneväkin vesi on +76, lämmönnousua kattilassa vaan se hätinä 5 astetta. Kovat on virtausnopeudet kun vesi ei ehdi enempää lämmitä ::)
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #22 : 20.08.2014-16:55 »
Niin, miten noita mittareita sitten pitääkin tulkita, mutta eikös se kattilaveden anturikin ole aikalailla lähtöyhteen juuressa. Eli senhän pitäisi käsittääkseni ilmoittaa lähtevän veden lämpötilan. Minulla on pintamittari myös yläputkessa, kattilan ja Laddolle menevän yhdysputken välissä, sen lukemat ovat olleet samoissa tuon kattilan oman mittarin mukaan.

Sitä en tiedä, että miksi Laddomatin tulopuolen mittari näyttää aina niin paljon vähemmän kuin kattilan mittari. Juhanistollahan nuo lukemat olivat melko yhtäsuuret. Ja minullahan viime lämmityksen lopulla Laddomatin kattilaan menevä mittari näytti 76, samalla kuin kattila näytti 102 eli silloinhan vesi olisi lämminnyt peräti 26 astetta kattilassa käydessään...olisi ainakin pitänyt älytä laittaa luotettavat mittarit latausputkistoon jo alunperin, niin ei tartteisi arpoa sen suhteen.

vmj

• Sr. Member
« Vastaus #23 : 20.08.2014-19:20 »
olisi ainakin pitänyt älytä laittaa luotettavat mittarit latausputkistoon jo alunperin, niin ei tartteisi arpoa sen suhteen.

Yksi juttu voisi olla yleismittari; niissä alkaa aika monessa olla lämpötilanmittaustoiminto vakiona ja laitteen mukana tulee mittakaapeli. Tällä saisit ainakin tietää lämpötilojen keskinäisen eron Laddomatin yhteistä mitattuna, siitä kautta tulisi jotain selvyyttä kiertääkö vesi kunnolla.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #24 : 20.08.2014-21:44 »
Tuo on kyllä totta, pitää kokeilla sitäkin. Itseasiassa viime syksynä kuvattiin latausputkisto lämpökameralla ja infrapunamittarilla, mutta tulokset oli vähän mitä sattuu. Vissiinkin maali putken pinnassa vaikeuttaa tuotakin hommaa, siinä mielessä tuommoinen mittakärkimalli voi olla parempi.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #25 : 20.08.2014-22:08 »
Eiköhän ongelma ole vaan tuo kattilan mittari joka näyttää reilua ylilämpöä. Onkohan anturi huonosti ja ottaa lämmön jostain muusta kun vedestä. Meillä on puhaltimenkin sammumis lämmössä kuuden asteen ero. Ainakin sen se voisi näyttää yläkanttiin. Joo lämmönnousu oli kattilassa 26 astetta, mutta sitten laskee siinä matkalla kun kiertää takaisin laddomatille n. 20 astetta. Tuo vähän ihmetyttää, onko edes mahdollista  ;D

Muuten kuulostaa normaalilta. +72 termarilla varaaja jää yhdellä "kierrolla" varmasti siihen +80 paikkeille ja kun jaksaa toisen "kierroksen" varaajaa kierrättää niin lämpenee varmasti sinne +97 paikkeille joka on perus atmoksella se aika maksimi. Itsellä tuo vaatii sen kahteen kertaan kierrättämisen ja pitkän katkokäynnin että saa kaiken hyödyn varaajaan. Pienellä varaajalla tuo on kovilla pakkasilla aika vakio lämmitystä että menee tarpeeksi pitkiksi lämmitysvälit. Minulla jää yhdellä kierrolla tuo varaaja sinne +90 paikkeille +78 termarilla. Siihen tunti katkokäyntiä kattilan maksimi lämmöllä niin 1300l alkaa olemaan sen +95-+97. Sen takia olen miettinyt sitä kuumempaa termaria että saisi varaajaan lämmityksen alusta saakka n. +95 asteista vettä.

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #26 : 20.08.2014-23:16 »
Tuo kattilan mittari oli itsellänikin ensimmäisenä syyttävän sormen alla. Itse mittari antureineen kyllä on testattu ja järissään olevaksi todettu jo pariin kolmeen kertaan, mutta onhan se tietysti mahdollista, että joku sotkee sen toimintaa. Pitää vielä mitata lämpötiloja esim. kattilaveden anturitaskusta ja latausputkista sillä yleismittarilla. Josko sitten saisi tukea teorialle.

Tuosta katkokäyntihommasta vielä. Muutaman kerran ihan huolella ylilämmittäneenä olen ihmetellyt, että jos olen lämmittänyt illalla ja esim. Klo 23 kattilassa on ollut yli 100 astetta, niin seuraavana aamuna klo 6 kattilassa on vieläkin lähes 100 astetta. Latauspumppu on siis rallatellut yön yli, mutta varaaja on samaan aikaan alkanut jo jäähtyä. Ei jotenkin mene minun ymmärrykseen, että kuinka tuo on mahdollista. Laddomatin tuotto on mielestäni luokkaa 3m2/h, joten olisihan lämmön pitänyt ehtiä siirtyä kyllä varaajaan. Joku tuossa yhtälössä heittää ja loogisin tekijä kyllä olisi tuo kattilan mittari...voisi selittää myös sen, miksi varo ei ole vielä lauennut...tutkitaan tilannetta ???

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #27 : 20.08.2014-23:30 »
Kyllä minullakin usein on kattila aamulla lämmin. Nyt viimeksi kun käyttövettä lämmitin niin tuli vähän iso pesällinen ja aamulla kattila oli klo. 9 vielä lähes sata astetta n. 12h siitä kun pesän sytytin. Varaaja vaan +90. Mutta minulla on savuhormitermari ohjaamassa latauspumppua ja se on säädetty niin että +110 sammuu pumppu. Pesään jää siten erinäinen kasa hiillosta tai palamattomia puita jotka kytevät hiljakseen ja pitävät kattilan kuumana. Vapaakiertoa meikäläisellä tuskin paljonkaan on.

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #28 : 22.08.2014-08:38 »
Eilen mittailin lämpötiloja erillisellä mittarilla, tosin kattilassa ei ollut vielä tulija. Kun mittarin laittoi kattilaveden anturitaskuun (samassa taskussa muuten on myös se kattilan varon anturi), niin eroa oli noin 3 astetta, eli kattilan mittari näytti hieman enemmän kuin erillinen mittari. Nyt siis lämpötilat olivat vielä matalat, noin 45 astetta.

Pintamittareihin eroa oli 5-10 astetta, pintamittarit näyttivät enemmän. Varaajan anturitaskusta mitattuna ero oli noin asteen verran. Eli kaiken kaikkiaan erot olivat vielä melko maltillisia. Saa sitten nähdä miten käy, kun kattilassa on tulet. Voihan se olla, että erot kasvavat lämpötilojen kasvaessa...pitää palata asiaan muutaman päivän sisällä.

SR

• Newbie
  • *
« Vastaus #29 : 25.08.2014-00:11 »
Nyt mittasin lämpötiloja kattilan käydessä. Kyllä se kattilan oma mittari vain tuntuu hourivan omiaan. Sen ja ostamani "puikkomittarin" välillä oli pahimmillaan 14-15 astetta heittoa, kattilan mittari siis näytti enemmän. Mittasin lämmöt siis kattilan anturitaskusta.

Kun kattilan mittarin jätti pois laskuista, niin nyt lämpötilat olivat suht loogisia. Lämmityksen lopuksi kattilan lämpö oli 90, laddomatin (kaikki mittarit) 88 ja varaajan mittarit samoin 88. Eli ilmeisesti ympäristön korkea lämpötila saa kattilan mittarin näyttämään mitä sattuu.

Testasin lämmityksen jälkeen mittarit vielä kattilassa vettä keittämällä. Yllätys yllätys lukemat olivat taas parin asteen sisällä. Eli heitto on sitä suurempi, mitä korkeampi ympäristön lämpötila. En tiedä miten tuo on mahdollista, mutta siltä se alkaa näyttämään. Sekin kyllä vielä mietityttää, että mikähän varaajan sai nyt noinkin kuumaksi tähän asti olen saanut sen vain 82 asteeseen, vaikka "asetukset" ovat olleet samat kuin nyt...testit jatkuu