Kirjoittaja Aihe: Umpimähkään päivitystä  (Luettu 7374 kertaa)

msb

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Umpimähkään päivitystä
« : 24.01.2015-22:38 »
No, toivottavasti ei ihan kuitenkaan otsikon mukaan, vaan hiljalleen ja järjellä.

Talo 70-luvun alkupuolelta, 120 neliötä, lämmitelty meidän osalta lokakuulta. Seinissä 10cm villaa ja öljykriisin aikaan laitettu 5cm styroksia. Nyt aloitettu ensimmäisen huoneen remontointia, styroksit vaihtuu uretaaniin seinässä ja lisäksi katossa kun on ollut viilein huone ja sen mukaan on säädetty kiertävän veden lämpötilaa. Tarkoitus remontoida muut huoneet hiljalleen ja eritys katon osalta ensi kesänä.

Lämmitys kylpyhuoneen pukutilassa olevalla Jämän kaksoiskattilalla (Miniter 2000), öljyä ei poltettu seitsemään vuoteen. Varaaja 1800 litran pyöreä, pattereina yksi, kaksi ja kolmelehtisiä 70-luvun tuotoksia. Lämpöä säätelemässä 800B. Varaajaa lämmitelty normikeleillä iltaisin noin kahdella lihalaatikollisella klapeja. Pesällisiä siis ainakin 3-4, mutta ei kovin työlästä kun kattila on samassa kerroksessa hollilla. Varaajakapasiteettia ei mahdu järkevästi lisää.

Kun puut saa lähialueilta kerättyä ja tehtyä itse, niin eristämisen ja päivittämisen takaisinmaksuaika kasvaa äärettömäksi. Tavoite olisi saada venytettyä lämmitysväliä, mutta onnistuuko käytännössä? Ensimmäinä tulisi mieleen vaihtaa patterit, että veden lämpötilaksi riittäisi alempi kuin nykyään. En löytänyt hakemalla juuri keskusteluja pattereista, joten niistä olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2015-20:02 kirjoittanut msb »

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #1 : 25.01.2015-10:19 »
Tervetuloa,

menee heti ensimmäisessä vastauksessa ohi mutta liekö vaarallista  ;) Miten kosteiden tilojen lämmitys on tehty? Yksi vaihtoehto on jos sieltä löytyy lattialämmitys kytkeä se patterikierron paluuseen, täällä on vähän yli parikyt neliöä tuollein ja siinä saa kovilla pakkasilla jopa 8 astetta tiputettua paluulämpöjä, nollakelissä 2-3c. Toki muutenkin jos remppaa taloa ja lattioita meinaa rempata kannattaa miettiä siirtäskö lämmityksen sinne pattereiden sijaan.

Puhallinpattereilla taitaa saada kovimmat lukemat aikaan

http://www.solarpower.fi/Pic/Lampopumput/e280509201301.pdf
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

msb

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #2 : 25.01.2015-11:31 »
Kiitoksia :)

Kylppärissä on tällä hetkellä patteri. Melko viileää silti, siellä ei ole lisäeristystä, mutta remontti on sielläkin tarkoitus tehdä kun ei ole tarkkaa tietoa 90-luvulla tehdyistä toimenpiteistä. En vielä sen lämmitystä kerennyt ajatella, mutta tuo lattialämmitys olisi sinne oikein hyvä ja mahdollinen.

Puhallinpattereitakin jo katselin ja sitten ihan perinteisiä nykyaikaisia. Näkyisi noita perinteisiä Euroopasta löytyvän suhteellisen edukkaasti, mistäs puhallinpattereita kannattaisi katsoa?

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 518
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #3 : 25.01.2015-17:11 »
Puhallinpattereitakin jo katselin ja sitten ihan perinteisiä nykyaikaisia. Näkyisi noita perinteisiä Euroopasta löytyvän suhteellisen edukkaasti, mistäs puhallinpattereita kannattaisi katsoa?

Lämpöpumppufoorumilla ovat tehneet joskus yhteistilauksia suoraan valmistajalta Italiasta, nyt ei ole ollut näkyvissä projektia siellä mut tuolla on linkkejä

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=9258.msg240954#msg240954

Täältä löytyy kaksoiskattilan kaverina yhteensä 2200 litraa vesitilavuutta, Varem 200 litran paisunta-astia ja G-Flex ehkä 50 litran paisunta-astia. Varem asennettu systeemin kylmimmälle vedelle varaajan alaosaan, G-Flex kuumimpaan kattilan päältä lähtevään yhteeseen. Tällä hetkellä ei pysty koko varaajaa lataamaan täyteen kun varot päästää vettä, sitten taas laskee paineet liian alas kylmimmillään ja kalvot rasittuu jos vesiä päästää pois? Varemissa esipaine 0,5 eli mieluummin pitäisin 0.6 alapaineena.

miten paljon nostokorkeutta talossa on? 0.6 alapaineella mennään 4 metriin asti. Tuolla G-Flexillä sitten kaasun lämpeneminen rajoittaa tuota laajenemisvaraa. Ei kait kalvot rasitu sen enempää kun normaalissakaan varaajalämmityksessä jossa ne venyvät kokoajan johonkin suuntaan.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

msb

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #4 : 25.01.2015-17:19 »
Lämpöpumppufoorumilla ovat tehneet joskus yhteistilauksia suoraan valmistajalta Italiasta, nyt ei ole ollut näkyvissä projektia siellä mut tuolla on linkkejä

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=9258.msg240954#msg240954

miten paljon nostokorkeutta talossa on? 0.6 alapaineella mennään 4 metriin asti. Tuolla G-Flexillä sitten kaasun lämpeneminen rajoittaa tuota laajenemisvaraa. Ei kait kalvot rasitu sen enempää kun normaalissakaan varaajalämmityksessä jossa ne venyvät kokoajan johonkin suuntaan.
Katsoinkin noita joskus aiemmin, ilmeisesti juuri tuolta foorumilta.

Yksikerroksinen talo, joten mitäs tässä nyt on parin metrin luokkaa? Tuo kaasun lämpeneminen mietitytti kun lueskelin täältä keskusteluja, pitäisi ehkä vaihtaa tuonne viereiseen varaajan täyttämään huoneeseen isomman paisunta-astian kaveriksi. Jostain luin että ei pitäisi päästää tuonne alarajoille, kun paukuttaisi kalvoa rikki? Ensimmäistä kertaa tällaisella järjestelmällä lämpiävässä talossa asustelen eikä lähipiirissäkään ole vastaavia, joten vähän on ensimmäisen talven jälkeen hakusalla asiat vaikka yrittänyt tavata jonkin verran verkkoa ja ohjeita.

edit: Päästin varaajan yläosasta ilmaa pois. Nyt näyttäisi siltä, että pääsisi vetämään koko varaajan täyteen ilman paineiden karkaamista. Opettelua riittää.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2015-20:02 kirjoittanut msb »

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #5 : 26.01.2015-00:30 »
Varaajassa ei saa olla ilmaa ollenkaan eikä muutenkaan koko järjestelmässä. Se laajenee lämmetessään niin ettei mikään umpipaisunta riitä.
Miksi haluaisit pitää 0,6, luulisin esipainetta? Paisunnassa ei ole yhtään vettä alle tuon paineen.

Jos 200 l paisunnan esipaine on 0,6, siihen mahtuu 72 l vettä kun 1,5 bar saavutetaan
Jos esipaine on 0,5, vesimäärä on 80 l
Jos esipaine on 0,4, vesimäärä on 88 l
Jos esipaine on 0,3, vesimäärä on 96 l
Jos esipaine on 0   vettä mahtuu   120 l

1800 l vettä laajenee 4 % = 72 l

Mulla esipaine on alle 0,5 ja korkeutta on n. 10 m. Kattila lienee 150-200 l ja paisunta 15 l. Kylmänä kattilan painemittari nousee juuri ja juuri.  Lämpimänä painetta on 1,4.

repa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 265
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #6 : 27.01.2015-13:10 »
Ite olen jo vuosia käyttänyt "kalvollista avopaisuntaa" eli paissari ylösalaisin ja venttiili hattuineen pois. Tuossa paissarin hyötysuhde on 100 ja minimissään 3 % vesitilaavuudesta riittää paissarin kooksi.
Tuossa yhdistyy molempien hyvät puolet: pieni koko, ilma ei ole vedenkanssa kosketuksissa, paine on lähes vakio joka tilanteessa jne.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #7 : 27.01.2015-23:46 »
Kyllä se toimia voi. Se pitää kait sijoittaa ylös, mieluummin korkeimmalle koko järjestelmässä.
On siinä huonojakin puolia.
Miten mahdollinen kaasu saadaan kalvon alta pois ja mistä edes tiedetään onko siellä kaasua vai ei. Jos paisari on täynnä kaasua sen on tavallinen umpipaisunta ja käyttäytyy sen mukaan.
Tällainen paisunta saattaa myös putkistoa täyttäessä täyttyä vedellä jos se on paikallaan. Tosin laajennut vesi poistuu varoventtiilistä lämmitettäessä. Vettä ei tämän jälkeen tarvi lisätä.

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #8 : 28.01.2015-10:08 »

Mulla esipaine on alle 0,5 ja korkeutta on n. 10 m. Kattila lienee 150-200 l ja paisunta 15 l. Kylmänä kattilan painemittari nousee juuri ja juuri.  Lämpimänä painetta on 1,4.

jos on 10m vesipatsas ja kattila alimmaisena missä tuo mittari ei värähdä, niin mittari on joko rikki tai väärälle mittausalueelle

ja ihan yleisesti
keskuslämmitysjärjestelmää kannattaa ajatella astiana tai suljettuna letkuna, jos ei muuten ymmärrä. ei siellä mitään nostokorkeutta eikä pumpun painetta tarvita veden nostamiseen, ainoastaa kirtoon tarvittava paine, eikä siihen vaikuta korkeuserot mitään, painetta järjstelmässä yleensäkään ei tarvita muuhun kuin kiehumispisteen nostamiseen
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

Markku

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 927
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #9 : 28.01.2015-10:31 »


ja ihan yleisesti
keskuslämmitysjärjestelmää kannattaa ajatella astiana tai suljettuna letkuna, jos ei muuten ymmärrä. ei siellä mitään nostokorkeutta eikä pumpun painetta tarvita veden nostamiseen, ainoastaa kirtoon tarvittava paine, eikä siihen vaikuta korkeuserot mitään, painetta järjstelmässä yleensäkään ei tarvita muuhun kuin kiehumispisteen nostamiseen
Ei suinkaan edellämaittu pidä paikkaansa. Kannattaa katsella esimerkiksi paine-ero tietopuolta talotekniikassa.
Pienissä kattilalaitoksissa verkoston paineella ei ole merkitystä, sensijaan korkeamman paineen ja teholuvun kattiloissa on välttämätöntä paineistuksella korottaa veden kiehumispistettä.

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #10 : 28.01.2015-16:49 »
Ei suinkaan edellämaittu pidä paikkaansa. Kannattaa katsella esimerkiksi paine-ero tietopuolta talotekniikassa.
Pienissä kattilalaitoksissa verkoston paineella ei ole merkitystä, sensijaan korkeamman paineen ja teholuvun kattiloissa on välttämätöntä paineistuksella korottaa veden kiehumispistettä.
jompikumpi meistä on nyt pihalla, ensiksi sanot ettei pidä paikkaansa ja sitten toteat saman kuin minä kirjoitin, painetta tarvitaan korottamaan kiehumispistettä, ei siihen mitään talotekniikkaa tarvita arkijärki riittää
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #11 : 28.01.2015-17:26 »
jompikumpi meistä on nyt pihalla, ensiksi sanot ettei pidä paikkaansa ja sitten toteat saman kuin minä kirjoitin, painetta tarvitaan korottamaan kiehumispistettä, ei siihen mitään talotekniikkaa tarvita arkijärki riittää

Taas vängätään samasta asiasta eri termeillä. Paine-erohan tarvitaan putkiston virtausvastusten voittamiseen, eikö niin? Jokainen mutka ja kyhmy vaatii omansa, venttiileistä puhumattakaan. Ja paine-ero on suht sama juttu kuin potentiaaliero, vesipatsaassahan on yhtä lailla varattua potentiaalia, joka sit turskahtaa silmille kun alapäästä pääsee vapaille ilmoille. Joten jos ei viitti kanniskella vesiä ämpärillä vaikka parin-kolmen metrin nostokorkeudelle, voi saman homman hoitaa pumpulla. Sellainen 0.2 - 0.3 bar paine-ero hoitaa saman homman, tosin virtaus on aikast paljon tasaisempi.  ;D

Painettahan tossa tulee pakostakin vähintään hiukkasen, vai mitä sanoo avopaisuntamiehet? Höyrypannuttajat sit vielä erikseen.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #12 : 28.01.2015-17:34 »
Ensimmäinä tulisi mieleen vaihtaa patterit, että veden lämpötilaksi riittäisi alempi kuin nykyään. En löytänyt hakemalla juuri keskusteluja pattereista, joten niistä olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia?

Kannattaa kanssa vilkaista mitä sen vanhan lattiamatskun alta löytyy. Jos on lastulevylattia, rakenteen saa todnäk päivitettyä aika simppelisti lattialämmitykselle. Varsinkin jos löytyy vielä lasivillaa ja puuniskat betonivalun päältä! Samalla pääsee eroon suht riskaabelista rakenteesta.mIsompi operaatio toki, ei oo bolt-on. Mutta eipä ihan oo patteriputkien päivityskään.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 873
    • charts
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #13 : 28.01.2015-17:36 »
Taas vängätään samasta asiasta eri termeillä. Paine-erohan tarvitaan putkiston virtausvastusten voittamiseen, eikö niin? Jokainen mutka ja kyhmy vaatii omansa, venttiileistä puhumattakaan. Ja paine-ero on suht sama juttu kuin potentiaaliero, vesipatsaassahan on yhtä lailla varattua potentiaalia, joka sit turskahtaa silmille kun alapäästä pääsee vapaille ilmoille. Joten jos ei viitti kanniskella vesiä ämpärillä vaikka parin-kolmen metrin nostokorkeudelle, voi saman homman hoitaa pumpulla. Sellainen 0.2 - 0.3 bar paine-ero hoitaa saman homman, tosin virtaus on aikast paljon tasaisempi.  ;D

Painettahan tossa tulee pakostakin vähintään hiukkasen, vai mitä sanoo avopaisuntamiehet? Höyrypannuttajat sit vielä erikseen.

ei sinne ämpärillä vettä kanneta, kyllä jokaisessa järjestelmässä on täyttö/lisäys venttiili ja vesijohto verkossa suihkuunkin riittävä paine jotta kyllä täytettäessä nousee riittävän korkealle, eihän järjestelmää päivittäin täytetä eikä sitä tehdä kiertovesipumpulla

tietysti jos on kantovesi kaivolta....onkohan silloin kiertovesipumppuakaan?
« Viimeksi muokattu: 28.01.2015-17:40 kirjoittanut jolla »
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 32 kpl 270W pv-panelia 13° etelään kiinteästi
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 377
Vs: Umpimähkään päivitystä
« Vastaus #14 : 28.01.2015-17:43 »
ei sinne ämpärillä vettä kanneta, kyllä jokaisessa järjestelmässä on täyttö/lisäys venttiili ja vesijohto verkossa suihkuunkin riittävä paine jotta kyllä täytettäessä nousee riittävän korkealle, eihän järjestelmää päivittäin täytetä eikä sitä tehdä kiertovesipumpulla

tietysti jos on kantovesi kaivolta....onkohan silloin kiertovesipumppuakaan?

Ei ollut puhe täyttämisestä, vaan virtausvastuksen voittamisesta nosto korkeudella, esimerkinomaisesti ihan kirjaimellisesti.  ;)
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi