Kirjoittaja Aihe: Kapeakaistalambda kikkailemalla kattilaan, kannattaako?  (Luettu 8228 kertaa)

Termax

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 13
Terve,

Olen miettinyt kapeakaistalambdan asentamista kattilaan sellaisella toimintaperiaatteella että paloilmapuhaltimen nopeutta ohjataan taajuusmuuttajalla, jota ohjaa pikkulogiikka. Muutamia viestiketjuja olen lukenut läpi ja yleinen ilmapiiri näyttäisi olevan se että kapeakaista-anturia ei kannata käyttää.

Tämän palstan viesteistä olen päässyt siihen käsitykseen että puuta poltettaessa paras ilmaylimäärä ei ole sillä kohtaa mikä kapeakaistalambdasta saadaan irti, mutta logiikalla olisi helppo toteuttaa toiminta esimerkiksi siten että vaikka viiden minuutin välein etsitään paloilmapuhaltimen nopeutta muuttamalla se pyörintänopeus jolla lambdan "tila muuttuu" ja sen jälkeen nostetaan tai lasketaan pyörimisnopeutta joku prosenttimäärä tms. jolla ajetaan viisi minuuttia. tämän jälkeen uusi mittaus jne.

Mutta: Kattila on Termax Natura 25 käänteispalokattila ja siinä on vain yksi paloilmapuhallin eikä ensiö- ja toisioilmalle ole erillistä säätömahdollisuutta. Ei ainakaan ohan helposti tehtävissä. Ainoa mitä voi muuttaa on paloilmapuhaltimen pyörintänopeus ja tästä ilmasta osa menee ensiöpaloilmaksi ja toinen toisiopaloilmaksi.

Kysynkin teiltä asiaan enemmän perehtyneiltä, mitä mieltä olette, kannattaako tuollaista rakentelua aloittaa vai onko tuhoon tuomittu yritys?

-Tapani

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Kannattaako? Ei
Onko tuhoon tuomittu yritys?  On
Miksi? Toisioilmaa täytyy säätää erikseen.

Nämä on mielipiteitäni ja perustuvat lambdasäädön toiminnan seuraamiseen.
Eikä kaduta että ostin kattilan valmiiksi lambdaversiona  :)
Tarkoitus ei ollut muuttaa pannuhuoneseen asumaan.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

ev3449

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 830
Ei suoria vastauksia, mutta...

Jos hommaan ryhtyy, niin miksi et tekisi toimivaa?
Tuossa yksi näkemys toteutuksesta joita taitaa kyseisenlaiseen kattilaan löytyä pilvin pimein...

Alkuperäinen rakenne?: http://www.holzvergaser-forum.de/index.php/forum/flammtronik/50714-orlan-super-d40-ft-umbau#74789

Kuvia rakennusvaiheesta: http://www.holzvergaser-forum.de/index.php/forum/flammtronik/50714-orlan-super-d40-ft-umbau#75128

Ja valmiina: http://www.holzvergaser-forum.de/index.php/forum/flammtronik/50714-orlan-super-d40-ft-umbau#75268

EDIT: tuossa 25kW versiossa ensiön/toision erottaminen taitaa olla kovinkin yksinkertaisesti toteutettavissa: http://www.holzvergaser-forum.de/index.php/forum/flammtronik/50714-orlan-super-d40-ft-umbau#74870
« Viimeksi muokattu: 25.02.2015-10:02 kirjoittanut ev3449 »
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Ei ainakaan ihan helposti tehtävissä.
Mutta tehtävissä kuitenkin.
Lämmityskauden päättyessä työhön ja toimeen, puulämpöharrastus jatkuu kesällä laitteistomuutoksina.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

geswas

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 118
Terve,

Olen miettinyt kapeakaistalambdan asentamista kattilaan sellaisella toimintaperiaatteella että paloilmapuhaltimen nopeutta ohjataan taajuusmuuttajalla, jota ohjaa pikkulogiikka. Muutamia viestiketjuja olen lukenut läpi ja yleinen ilmapiiri näyttäisi olevan se että kapeakaista-anturia ei kannata käyttää.

Tämän palstan viesteistä olen päässyt siihen käsitykseen että puuta poltettaessa paras ilmaylimäärä ei ole sillä kohtaa mikä kapeakaistalambdasta saadaan irti, mutta logiikalla olisi helppo toteuttaa toiminta esimerkiksi siten että vaikka viiden minuutin välein etsitään paloilmapuhaltimen nopeutta muuttamalla se pyörintänopeus jolla lambdan "tila muuttuu" ja sen jälkeen nostetaan tai lasketaan pyörimisnopeutta joku prosenttimäärä tms. jolla ajetaan viisi minuuttia. tämän jälkeen uusi mittaus jne.

Mutta: Kattila on Termax Natura 25 käänteispalokattila ja siinä on vain yksi paloilmapuhallin eikä ensiö- ja toisioilmalle ole erillistä säätömahdollisuutta. Ei ainakaan ohan helposti tehtävissä. Ainoa mitä voi muuttaa on paloilmapuhaltimen pyörintänopeus ja tästä ilmasta osa menee ensiöpaloilmaksi ja toinen toisiopaloilmaksi.

Kysynkin teiltä asiaan enemmän perehtyneiltä, mitä mieltä olette, kannattaako tuollaista rakentelua aloittaa vai onko tuhoon tuomittu yritys?

-Tapani

Mielipiteitä on monia. Itse tein omaan atmokseeni juurikin tuollaisen systeemin. Tuossa toki ilmoja pystyi säätelemään johonkin asti myös erikseen mutta pienen hifistelyn se vielä vaati. Tällä hetkellä systeemi on yksinkertaisuudessan seuraava: Arduino mittaa savukaasuja, koodi koittaa pitää kaasut tavoitearvossa, arduino komentaa servoa joka komentaa tyristorisäädintä ja edelleen puhallinta. Laite on kaikenkaikkiaan hyvin simppeli, kattilan omat mekaaniset termarit on edellen toiminnassa ja ohjauksen voi ohitaa millon vain yhdestä kytkimestä kääntämällä. Kertaakaan ei vielä ole tiltannut (kop kop  ;D)ja käytössä nyt 3kk. Kaasut kestää 10 asteen sisällä tavoitearvosta koko polton ajan. Hintaansa nähden olen tyytyväinen. Aikaa rakenteluun toki kului mutta sitä en tässä otakkaan huomioon, harrastusmieleessä näitä rakentelen.

Tuota lambdaa suunnittelin myös tuohon vielä sotkevani, nyt 3kk käytön jälkeen en jaksa asiaa enää ajatellakkaan, mielstäni tuon lambdan tuoma hyöty on niin minimaalinen etten näe sitä tarvitsevani mihinkään. Kun ilmasäädöt sai kerran kohdalleen niin tuo palaa kiinteilläkin säädöillä todella puhtaasti koko polton kun säädin pitää tehon koko ajan vakiona. Jos piipusta ei näkyvää savua tule se saa riittää minulle.

Mittasin noita seoksia muuten normilambdalla ja tulin siihen tulokseen että kun kattila palaa puhtaiten oli jännite noin 15-16mV eli kovin kummoisia jännitteitä tuo kapeakaista ei tuossa käytössä muodosta.

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 875
    • charts
onko tuo arduinon koodi suurikin salaisuus?, voisko heittää copypasten tähän ketjuun

minulla on yksi ylimääräinen bosch laajakaista lambda LSU 4.2 myyn edcullisesti jos joku tarttee

muistin väärin, tässä tiedot
1 x Laajakaista Lambda-anturi Bosch LSU 4.9, kok. pituus 1000 mm (Tuotenumero 0258017025)
1 x 99.00 = 99.00 EUR (sis. ALV 23.00 %)
« Viimeksi muokattu: 25.02.2015-12:57 kirjoittanut jolla »
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 93 kpl 270/340W pv-panelia 13° etelään kiinteästi ja 40 kpl pystyssä, 40kWh lifepo4 + 40kWh agm
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

Termax

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 13
Kiitos kaikille asiantuntevista vastauksista. Kattilaa hankkiessa ei ollut mitään tietoa lambda-antureista tai muistakaan hienouksista, alapalon tilalle oli vaan tarkoitus hankkia parempihyötysuhteinen käänteispalokattila. Nykyisellä tietämyksellä kiinnostaisi eniten Attach DPX Profi tai Lambda taikka sitten Effecta Lambda. Mutta kattila on nyt Termax.

Täytyy perehtyä vähän lisää puun polton saloihin, eli millä perusteella ensiö- ja toisioilmaa säädetään. Toisen puhaltimen lisääminen ei ehkä olisikaan ihme homma ja yhdellä logiikalla voi ohjata kahtakin taajuusmuuttajaa. Tai jos löytyisi 1-10 voltilla ohjattava tyristorisäädin niin sitä.

Tuo geswas:n systeemikin on mielenkiintoinen, eli pidät vain savukaasut vakiolämpöisinä? Ja pelkästään yhteistä puhallinta säätämälläkö?

-Tapani

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Autoihin tarkoitettu kapeakaistalambda ei sovellu ollenkaan kattilakäyttöön. Ilmakertoimilla yli 1,2 se ei reagoi muutoksiin mitenkään. Se antaa koko ajan 0,20 mV jännitettä. Se herää juuri ilmakertoimella 1 ja vähän alle. Sen jännite nousee nopeasti n. 800 mV lambda arvolla 0,97. Tätä ikkunaa käytetään laskettaessa ilman massaa suhteessa polttoaineen massaan.  Bensalla se on 14,7 / 1. Pienemmällä ilmakertoimella moottorin hiilimonoksidi ja palamattomien hiilivetyjen määrä nousee jyrkästi. Jos taas ilmakerrointa nostetaan typpioksidien määrä kohoaa.
Kattilaa ei voi yhtään polttaa ilmakertoimella 1.

geswas

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 118
Autoihin tarkoitettu kapeakaistalambda ei sovellu ollenkaan kattilakäyttöön. Ilmakertoimilla yli 1,2 se ei reagoi muutoksiin mitenkään. Se antaa koko ajan 0,20 mV jännitettä. Se herää juuri ilmakertoimella 1 ja vähän alle. Sen jännite nousee nopeasti n. 800 mV lambda arvolla 0,97. Tätä ikkunaa käytetään laskettaessa ilman massaa suhteessa polttoaineen massaan.  Bensalla se on 14,7 / 1. Pienemmällä ilmakertoimella moottorin hiilimonoksidi ja palamattomien hiilivetyjen määrä nousee jyrkästi. Jos taas ilmakerrointa nostetaan typpioksidien määrä kohoaa.
Kattilaa ei voi yhtään polttaa ilmakertoimella 1.

Enpä tiedä mitä tuo motonetin halpislampada sitten näytteli, mutta pari tuntia sitä seurailin ja säätelin ja selvästi se toisioilman muutokseen kuitenkin reagoi. Kun toisioilman käänti aivan auki niin jännite ei ollut kuin jotain 8mV luokkaa ja taas kun laittoi sen liian pienelle oli jännite noin 30mV. Myös piipusta väärän toisiilmamäärän pystyi havaitsemaan koska molemmilla ääripäillä alkoi näkyvää savua tulla. Mihinkään tarkempaan säätön tuota on aika hankala soveltaa koska jännitteet on niin peiniä että vaatii jo ohjaimeltakin hieman lisäpalikkaa että saa pelaamaan. Tiedä sitten, laajakaista kunnon lambdasäätöön kuitenkin tarvitaan.

Lainaus
Kirjoittanut: jolla 

Lainaus

onko tuo arduinon koodi suurikin salaisuus?, voisko heittää copypasten tähän ketjuun

minulla on yksi ylimääräinen bosch laajakaista lambda LSU 4.2 myyn edcullisesti jos joku tarttee

muistin väärin, tässä tiedot
1 x Laajakaista Lambda-anturi Bosch LSU 4.9, kok. pituus 1000 mm (Tuotenumero 0258017025)
1 x 99.00 = 99.00 EUR (sis. ALV 23.00 %)

Koodi ei ole mikään "top secred" salaisuus, mutta jokainen näpräilköön mieleisensä koodin niin saa juuri haluamansa ominaisuudetkin. Itse en todellakaan ole mikään ohjlelmointiguru, en tajunnut tätä ennen c-kielestä yhtään mitään ja siksikään en lähde koodia jakelemaan koska koodin järkevyydestä ei ole mitään takeita.  ;D

Muutaman paljastavan kuvan voin toki heittää.  ;)





jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 875
    • charts

Koodi ei ole mikään "top secred" salaisuus, mutta jokainen näpräilköön mieleisensä koodin niin saa juuri haluamansa ominaisuudetkin. Itse en todellakaan ole mikään ohjlelmointiguru, en tajunnut tätä ennen c-kielestä yhtään mitään ja siksikään en lähde koodia jakelemaan koska koodin järkevyydestä ei ole mitään takeita.  ;D

ei siinä mitään, pidä koodis, ajattelin vaan jotta aina näistä saa jotain uutta vinkkiä kun en itsekään osaa ohjelmoida mitään, kaikki on kopioitu, yhdistelty ja niistä sitten jalostettu oman tarpeen mukaan ja sitäkauta opittu ehkä joitakin rivejä ymmärtämäänkin
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 93 kpl 270/340W pv-panelia 13° etelään kiinteästi ja 40 kpl pystyssä, 40kWh lifepo4 + 40kWh agm
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

AnssiKo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1 385
Sain muutama päivä sitten lopultakin eristelevyä uuteen yhdyshormin luukkuun, ja tänään sitten tuli lambadallinen luukku pukattua paikalleen. Hiukan heikko oli vaste sytytyksen jälkeen, näyttönä lediketju perinteiseen FMI-tyyliin. Eli 10/10 loistaa. Saas nähdä muuttuuko tilanne, ku palo on jonkun aikaa pidemmällä. Vielä ei edes toisioilman kääntö kii muuttanu näyttöä. Lambada siis kapeakaistainen ja tällä hetkellä lämmittämättömänä. Pitänee pukata yleismittari kii, ja koklata myös lämmöllä.

Laajakaistalambada menee kyllä joka tapauksessa hankintaan, kunhan liikun diilerin nurkilla.
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

geswas

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 118
Lainaus
ei siinä mitään, pidä koodis, ajattelin vaan jotta aina näistä saa jotain uutta vinkkiä kun en itsekään osaa ohjelmoida mitään, kaikki on kopioitu, yhdistelty ja niistä sitten jalostettu oman tarpeen mukaan ja sitäkauta opittu ehkä joitakin rivejä ymmärtämäänkin

Hohhoijaa. Ei kai tuosta poroja tarvii sieraimiin vetää. Jos 3kk vääntää koodia että saa sen jotenkin mieleisekseen toimimaan niin ei nyt heti huvita sitä laittaa yleiselle kekskustelupalstalle jakoon. Jos siitä saa omapitäväisen nihilistin maineen niin sitten olen vaikka sellanen.

Lainaus
Sain muutama päivä sitten lopultakin eristelevyä uuteen yhdyshormin luukkuun, ja tänään sitten tuli lambadallinen luukku pukattua paikalleen. Hiukan heikko oli vaste sytytyksen jälkeen, näyttönä lediketju perinteiseen FMI-tyyliin. Eli 10/10 loistaa. Saas nähdä muuttuuko tilanne, ku palo on jonkun aikaa pidemmällä. Vielä ei edes toisioilman kääntö kii muuttanu näyttöä. Lambada siis kapeakaistainen ja tällä hetkellä lämmittämättömänä. Pitänee pukata yleismittari kii, ja koklata myös lämmöllä.

Laajakaistalambada menee kyllä joka tapauksessa hankintaan, kunhan liikun diilerin nurkilla.

Näinköhän tuo ilman lämmitystä pääsee riittävään lämpöön? Tuo minun anturi on myös lämmitettävä ja se oli  toiminnassa koko testailun ajan. Reagoikohan mittari edes noin pieniin jännitteisiin? Laita lämmityspiiri toimntaan ja mittaa yleismittarilla tuleeko mitään ulos. Oma yleismittarkaan ei näytä kun kaikkein pienimmällä alueella. 

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
Mutta: Kattila on Termax Natura 25 käänteispalokattila ja siinä on vain yksi paloilmapuhallin eikä ensiö- ja toisioilmalle ole erillistä säätömahdollisuutta. Ei ainakaan ohan helposti tehtävissä. Ainoa mitä voi muuttaa on paloilmapuhaltimen pyörintänopeus ja tästä ilmasta osa menee ensiöpaloilmaksi ja toinen toisiopaloilmaksi.

Moi!

Toisioilman säätö onnistuu kaiketi 25kW mallissakin niistä parista ruuvista toisiopalopesän yläpuolelta? Noihin ei olisi kovin iso homma askarrella vaikka ketju/ratasvetoista säätöä ja joku askelmoottorin tapainen kiertämään ruuveja. Ensiöpuolen säätöä varten rapakon takana ovat poranneet säätöpalojen kohdalle reiän ja siihen palan kierretankoa; tällöin säätö onnistuu palon aikana kunhan muistaa laittaa jousen/jousiprikan siihen kiristysmutterin alle ja jättää sen verran löysäksi että liikkuu... tästä: https://www.youtube.com/watch?v=aAtc8tb7laQ Ikävä puoli siinä, että molempia primääriaukkoja ei pysty säätämään samasta vivusta. Toinen vaihtoehto primäärin säätämiseksi olisi rakennella suojapellin alle tanko-akseli -mekanismi jolloin säätö voitaisiin tehdä samasta paikasta molemmille primääriaukoille. Siinä akseli tuodaan suojapellistä läpi (tiiviys on huomioitava!) ja tuon akselin päähän voi kiinnittää vivun/mitta-asteikon kertomaan säädön määrä ja miksipä ei myös askelmoottorin hoitamaan säätöä. Tästäkin oli jossain kuvia, mutta en tähän löytänyt.

Tuolla myöhemmin mainittu saksalainen modifikaatio on kans melkoisen mielenkiintoinen. Asetusarvojen hakeminen siinä voi olla vähän työlästä, mutta sitten kun ne löytää niin taivas on rajana kun softa on vapaasti muokattavissa. Ihmettelen kyllä kaverin kattilan primääriaukkojen tervaisuutta... mielestäni kuvissa näkyvät läpät ovat aivan liikaa auki ja noissa kuvissa ei vielä näy jälkiasennettuja primääri/sekundääripuolen erottavia metallilevyjä.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Lambada siis kapeakaistainen ja tällä hetkellä lämmittämättömänä. Pitänee pukata yleismittari kii, ja koklata myös lämmöllä.
Turha edes kokeilla ilman lämmitystä.
Moottoripyörässäkin alkoi ledit sammumaan kun otti lämityksen pois pienillä kuormilla.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 875
    • charts
Hohhoijaa. Ei kai tuosta poroja tarvii sieraimiin vetää. Jos 3kk vääntää koodia että saa sen jotenkin mieleisekseen toimimaan niin ei nyt heti huvita sitä laittaa yleiselle kekskustelupalstalle jakoon. Jos siitä saa omapitäväisen nihilistin maineen niin sitten olen vaikka sellanen.

Näinköhän tuo ilman lämmitystä pääsee riittävään lämpöön? Tuo minun anturi on myös lämmitettävä ja se oli  toiminnassa koko testailun ajan. Reagoikohan mittari edes noin pieniin jännitteisiin? Laita lämmityspiiri toimntaan ja mittaa yleismittarilla tuleeko mitään ulos. Oma yleismittarkaan ei näytä kun kaikkein pienimmällä alueella. 

en suinkaan, puhe/kirjoitustyylini on vain mitä on, kuten varmaan kaikki ovat huomanneet

minä mittailin noita lambda arvoja mutta kaikki data meni kun radxa ei päivityshässäkän jälkeen suostunut käynnistymään
aloitan uudelleen nyt ihan pilke silmäkulmassa piruuttani josko sitten vääntäisin jonkinlaisen koodin tarkoituksena säätää toisio ilmaa arduinon ja vanhan patterivedeb säätimen suorittaessa mekaanisen työn

minulla ainakin lambda tulee nopeasti törkyiseksi jos lämmitys ei ole päällä, täytynee kokeilla missä aluksi oli, kuumemmassa paikassa, seuraavalla lämmityskerralla pitäisi jo dataa syntyä taasen jotta saisi uuden alun projektille
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 93 kpl 270/340W pv-panelia 13° etelään kiinteästi ja 40 kpl pystyssä, 40kWh lifepo4 + 40kWh agm
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0