Terve,
Olen miettinyt kapeakaistalambdan asentamista kattilaan sellaisella toimintaperiaatteella että paloilmapuhaltimen nopeutta ohjataan taajuusmuuttajalla, jota ohjaa pikkulogiikka. Muutamia viestiketjuja olen lukenut läpi ja yleinen ilmapiiri näyttäisi olevan se että kapeakaista-anturia ei kannata käyttää.
Tämän palstan viesteistä olen päässyt siihen käsitykseen että puuta poltettaessa paras ilmaylimäärä ei ole sillä kohtaa mikä kapeakaistalambdasta saadaan irti, mutta logiikalla olisi helppo toteuttaa toiminta esimerkiksi siten että vaikka viiden minuutin välein etsitään paloilmapuhaltimen nopeutta muuttamalla se pyörintänopeus jolla lambdan "tila muuttuu" ja sen jälkeen nostetaan tai lasketaan pyörimisnopeutta joku prosenttimäärä tms. jolla ajetaan viisi minuuttia. tämän jälkeen uusi mittaus jne.
Mutta: Kattila on Termax Natura 25 käänteispalokattila ja siinä on vain yksi paloilmapuhallin eikä ensiö- ja toisioilmalle ole erillistä säätömahdollisuutta. Ei ainakaan ohan helposti tehtävissä. Ainoa mitä voi muuttaa on paloilmapuhaltimen pyörintänopeus ja tästä ilmasta osa menee ensiöpaloilmaksi ja toinen toisiopaloilmaksi.
Kysynkin teiltä asiaan enemmän perehtyneiltä, mitä mieltä olette, kannattaako tuollaista rakentelua aloittaa vai onko tuhoon tuomittu yritys?
-Tapani
Mielipiteitä on monia. Itse tein omaan atmokseeni juurikin tuollaisen systeemin. Tuossa toki ilmoja pystyi säätelemään johonkin asti myös erikseen mutta pienen hifistelyn se vielä vaati. Tällä hetkellä systeemi on yksinkertaisuudessan seuraava: Arduino mittaa savukaasuja, koodi koittaa pitää kaasut tavoitearvossa, arduino komentaa servoa joka komentaa tyristorisäädintä ja edelleen puhallinta. Laite on kaikenkaikkiaan hyvin simppeli, kattilan omat mekaaniset termarit on edellen toiminnassa ja ohjauksen voi ohitaa millon vain yhdestä kytkimestä kääntämällä. Kertaakaan ei vielä ole tiltannut (kop kop

)ja käytössä nyt 3kk. Kaasut kestää 10 asteen sisällä tavoitearvosta koko polton ajan. Hintaansa nähden olen tyytyväinen. Aikaa rakenteluun toki kului mutta sitä en tässä otakkaan huomioon, harrastusmieleessä näitä rakentelen.
Tuota lambdaa suunnittelin myös tuohon vielä sotkevani, nyt 3kk käytön jälkeen en jaksa asiaa enää ajatellakkaan, mielstäni tuon lambdan tuoma hyöty on niin minimaalinen etten näe sitä tarvitsevani mihinkään. Kun ilmasäädöt sai kerran kohdalleen niin tuo palaa kiinteilläkin säädöillä todella puhtaasti koko polton kun säädin pitää tehon koko ajan vakiona. Jos piipusta ei näkyvää savua tule se saa riittää minulle.
Mittasin noita seoksia muuten normilambdalla ja tulin siihen tulokseen että kun kattila palaa puhtaiten oli jännite noin 15-16mV eli kovin kummoisia jännitteitä tuo kapeakaista ei tuossa käytössä muodosta.