Kirjoittaja Aihe: Atmos dc 22sx säätö  (Luettu 10335 kertaa)

jonetzku

• Newbie
  • *
Atmos dc 22sx säätö
« : 15.10.2015-19:14 »
Eli uusi tällä foorumilla ja uusi kattila pannuhuoneessa.
Pytty vaihdettu vanhan alapalon tilalle ja nyt käyttö tuottaa harmaita hiuksia.
Ongelmana on se, että koko varastopesä syttyy pikkuhiljaan palamaan.
Alussa palaa vain alimmat puut, mutta n.1h polton jälkeen on koko varastopesä hehkuva puukasa.
Alussa myös savukaasut n.230c mutta kun koko pesä on syttynyt niin nousee n.300 hujakoille.

Olen koittanut sytytellä alkutulilla ja ilman, mutta varastopesä syttyy aina ennemmin tai myöhemmin.
Olisiko jostain ilmansäädöstä apuja vai mikä mättää?
Vedon säädin on säädetty ohjeen mukaan ja kylmällä kattilalla luukku on lähes vaakasuoraan auki ja n.90c ruuvia vasten kiinni.
Latauspaketin termari on 72c joten luukku pysyy siihen asti melko auki kun varaaja rupeaa lämpenemään samoihin lukemiin.

Onko muilla samaa ongelmaa atmoksen kanssa ollut?
Pitäisikö koko polton aikana vain alimmat puut palaa.

Atmos Gsx

• Vieras
Vs: Atmos dc 22sx säätö
« Vastaus #1 : 15.10.2015-20:27 »
Tervetuloa. Onhan nuita ongelmia ollut ja varmaan itsellä meni puolisen vuotta ,että testailujen ja tältä foorumilta luetun perusteella suurin osa on ratkaistu. Ensinnäkin se termostaatti kannattaa vaihtaa ainakin 78 jopa isompaankin jos lämpöjen puolesta kestää. Ja ne tehdas säädöt ovat suuntaa antavia,tuo tunnin kohta on ollut se kriittinen kohta itselläkin ja toden näköisesti ensiöilman saanti on liian isolla jos kattilassa on se tanko siellä takana niin kokeile laittaa se tanko aluksi melkein pohjaan ja seuraavilla poltoilla ottaa ulos vähän kerrallaan jos on tarvis ja vedon säädin läppä saa mennä aikaisemminkin kiinni koska kattila käy ilmeisesti aika kylmänä.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #2 : 15.10.2015-20:33 »
Niin, jos ensiöilma tulee pesän yläosasta, niin lie luonnollista pesän alkavan pikkuhiljaa palavan kauttaaltaan. Ensiöilman määrällä vaikutetaan pesässä puun palamisen tasoon. Pesässä tuli etenee kohti yläosaa pesän etureunasta, jos siinä on tyhjää tilaa.

Helpommin tuota kaasuuntumista,- sen voimakkuutta voi vaikuttaa polttaalla kooltaan järeämpää  puuta.

Niin, jos kaasuuntuminen on liian voimaksta, niin ensiöilmaa vähemmän. Atmoksen GS versiossa puut palavat vain pesän alaosassa / hiilloksessa.

sakarif

• Sr. Member
« Vastaus #3 : 15.10.2015-20:35 »
Lainaus käyttäjältä: jonetzku
Vedon säädin on säädetty ohjeen mukaan ja kylmällä kattilalla luukku on lähes vaakasuoraan auki ja n.90c ruuvia vasten kiinni.

Minulla oli samaa ongelmaa alussa ja heitin koko vedonsäätimen ketjun menemään. Vedonsäädin on auki noin 4,5 mm koko polton ajan eikä siihen tarvitse koskea. Alussa pidän pari minuuttia varastopesän luukkua auki, jotta savukaasut nousevat ja toisiopalo lähtee päälle. Ohituspeltiä en käytä lainkaan ja imuri on heti alusta lähtien päällä.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #4 : 15.10.2015-20:49 »
Niin, puiden kaasuuntuminen voimistuu voimistumistaan  palamattoman puun pinnassa ja laajenee laajenemistaan. Määrätyssä tilanteessa tämä vaihe on ohi ja palaminen rauhoittuu. Tuohon ilmiöön tulisi vaikuttaa. Helpoin tapa lie kasvattamalla poltettavan puun kokoa / vaikeuttaa puun kaasuuntumista, jos kattilan rakenteesta johtuen ei voi estää pesässä palamisen nousemista pesän yläosaan.

Siis pesän alaosaan syttymisen helpottamiseksi ja hiilloksen saamiseksi ohuempaa puuta ja siitä ylöspäin järeämpää.
Paksumpi puu ei ala kaasuuntumaan helposti ja siten haittaa lämmityksen alkuosaa. Muuten onko kukaan kokeillut miten järeä puu kaasuuntuu vielä pesässä. Siis palaa hyvällä tasolla.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2015-21:03 kirjoittanut markkulievonen »

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #5 : 15.10.2015-20:55 »
Minulla oli samaa ongelmaa alussa ja heitin koko vedonsäätimen ketjun menemään. Vedonsäädin on auki noin 4,5 mm koko polton ajan eikä siihen tarvitse koskea. Alussa pidän pari minuuttia varastopesän luukkua auki, jotta savukaasut nousevat ja toisiopalo lähtee päälle. Ohituspeltiä en käytä lainkaan ja imuri on heti alusta lähtien päällä.

Tarkoitiko todella vedonsäätimen olevan vain 4.5mm raollaan polton aikana. Omassa on 37mm.

jonetzku

• Newbie
  • *
« Vastaus #6 : 15.10.2015-20:57 »
No tässähän tulikin jo paljon vaihtoehtoja.
Pitää huomenna alkaa kokeilemaan.

Atmos Gsx

• Vieras
« Vastaus #7 : 15.10.2015-21:01 »
Itse olen kans ottanut ketjun irti koska olen polttanut lyhyttä ja aika pienikoista puu kasaa pois olisko 6mm auki

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #8 : 15.10.2015-21:08 »
Itse olen kans ottanut ketjun irti koska olen polttanut lyhyttä ja aika pienikoista puu kasaa pois olisko 6mm auki

Mutta, miten käy toisioilmalle / määrälle, jos ilmanottoläppä on vain 6mm auki. Ohut höttöpuu vaatii paljon toisioilmaa ja erittäin vähän ensöilmaa.
Tuo toisioilman runsas saanti on välttämätön, jos puu kaasuuntuu herkästi.

Juhanisto

• Sr. Member
« Vastaus #9 : 15.10.2015-21:10 »
Itse olen sitä mieltä että Atmos vaatii yli +80 termarin.. tarkoitus olisi talvella kokeilla +87 arvoista kun vaan sais kotiin osat. Nyt +72 kun +78 meni jumiin.. toimii todella surkeasti tuolla kylmemmällä termarilla. Jos palolämpö jää alle +90 niin tuntuu että kattila käy puoliteholla.. ainakin pesän paloaika venyy pitkäksi. Nyt ilmaluukku menee kiinni jo +70.. jatkoin ketjua kun vaihdoin kylmemmän termarin. Aika pienellä saa olla tuo läpän rako.. itsellä noin 6mm ja se tehonsäätö tanko hiukan lisää auki tehtaan arvosta. Muuten savukaasut nousee turhan korkeaksi. Kattila gs malli. Täällä aika nätisti palaa alaosasta. Oikeat arvot säädöille löytyy oikeastaa vain kokeilemalla. Joka kohde on kuitenkin erilainen.
Kattila Atmos DC 32 GS, 38v. vanha 1300l varaaja, laddomat 21 latauspumppu, automix 20, 166m2 lämmintä vuodelta 1978.

Atmos Gsx

• Vieras
« Vastaus #10 : 15.10.2015-21:12 »
Gsx mallissa toisioilman säätö on kattilan etuosassa.  Itsekkin laittaisin 78 kuumemman termarin mutta on jo tuolla 78 liiankin rajoilla koska tuo laddomatti ei pysy mukana ja sammuttelee kattilaa aika ahkerasti
« Viimeksi muokattu: 15.10.2015-21:19 kirjoittanut Atmos Gsx »

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #11 : 15.10.2015-21:29 »
Itse olen sitä mieltä että Atmos vaatii yli +80 termarin.. tarkoitus olisi talvella kokeilla +87 arvoista kun vaan sais kotiin osat. Nyt +72 kun +78 meni jumiin.. toimii todella surkeasti tuolla kylmemmällä termarilla. Jos palolämpö jää alle +90 niin tuntuu että kattila käy puoliteholla.. ainakin pesän paloaika venyy pitkäksi. Nyt ilmaluukku menee kiinni jo +70.. jatkoin ketjua kun vaihdoin kylmemmän termarin. Aika pienellä saa olla tuo läpän rako.. itsellä noin 6mm ja se tehonsäätö tanko hiukan lisää auki tehtaan arvosta. Muuten savukaasut nousee turhan korkeaksi. Kattila gs malli. Täällä aika nätisti palaa alaosasta. Oikeat arvot säädöille löytyy oikeastaa vain kokeilemalla. Joka kohde on kuitenkin erilainen.

Ihmettelempä, miten suurilla säätöeroilla  voi toimia lähes sama kattila. Niin, itsellä on 40GS versio ja millään en saa toisiopaloa  palamaan  hyvin, jos ilmanottoläppä ei ole riittävästi auki. Tuo 37mm  raolla kattila saa hieman vähemmän ilmaa kuin läppä olisi täysin auki. Esim. 30mm savukaasujen lämpö putoaa ja lähelle +200C ja siten kattila palaa osateholla.  Nyt on suunnitteilla käyttää sytyksen alussa ketjua / vedonsäädintä,koska sytys vaatii vielä suuremman ilmamäärän ja siten luukun raottamisen voisi heitää pois. Vedon säädin laskisi sopivassa kohdassa läpän ruuvisäätimen tasoon 37mm.
Seossäätöakseli  / 12mm akseli on 6mm aukivedettynä.

Niin, kattila vaatii  hyvin toimiakseen korkeita lämpötiloja. Omassa on 82C termostaatti ja savukaasut +250C. Taas kattilan yläosan lämpötila on yli +93C. Noissa lämpötiloissa palaminen on erittäin hyvällä tasolla.

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #12 : 15.10.2015-21:34 »
Aloittajalle.Kiinnostuksena kysäisen. Minkä kokoista puuta polttelet?

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #13 : 15.10.2015-21:41 »
Gsx mallissa toisioilman säätö on kattilan etuosassa.  Itsekkin laittaisin 78 kuumemman termarin mutta on jo tuolla 78 liiankin rajoilla koska tuo laddomatti ei pysy mukana ja sammuttelee kattilaa aika ahkerasti

Sepä se. Onkuin puun ja kuoren välissä. Kattila vaatisi korkeita lämpötiloja toimiakseen vielä paremmin, mutta käy jatkuvasti katkokäyntiä. Itse tympäännyin  ja muutin koko systeemin. Nyt katkokäynti on poissa ja  TODELLINEN varaajaan menevän veden lämpötila +85C. Taas kattilan yläosassa  olevalla lämpötilalla ei ole merkitystä. Seilaa omia polkujaan.

sakarif

• Sr. Member
« Vastaus #14 : 15.10.2015-21:55 »
Lainaus käyttäjältä: markkulievonen
Tarkoitiko todella vedonsäätimen olevan vain 4.5mm raollaan polton aikana. Omassa on 37mm.

Pilkkuvirhe. Tosiaan 45 mm raollaan.
Atmos DC75 SE, 8000 litraa varaajia, 1000 litraa paisuntaa.