Juuri niin kuin kaima tuolla edellisessä kertoi. Käänteispalokattila vaatii kattilakohtaista tuntemusta ja tietoa sen käyttäytymistä. Nekin toimivat kun on valmiutta uhrautumiseen. Kyseisissä kattiloissa on paljon haavoittuvaa, joka maksaa erilaisina kustannuksina euroja. Mikään ei ole ikuista, ei ole EU myöskään ikuinen se on varmaa.
Lievosen lähestymistapa nyt on aika kaukana normi aloittelevan puulämmittäjän tavoista.
Kattilakohtaista kokemusta, no jos se ei löydy manuskasta ni sit on heikompi juttu. 'Uhrautuminen' on aika iso sana tohon, mut

sille. Haavoittuvuuksista voi puhua samaan juoksuun vaiks alta aikayksikön puhki ruostuvien ylä- ja alapalojenkin kohdalla.
No, mitäs mä käänteispalojoen haavoittuvuuksista toisaalta tiiän, ku vasta viides vuos menossa, ainut uusittu osa on puhaltimen tiiviste. Kympin tai kaks tais jopa maksaa, otin kyl samalla useemman ku yhden. Niijjuu, ja Bilhelvetestä kieppi lasikuitunauhaa toisioilmaputkien tiivistykseen, ku repi liimat veks. Oisko kympin. Tosta ku laskee ni alle kympin per vuos. Mut kuten sanoit, maksaa euroja. Ei kymppejä eikä satasiakaan. Ihanan kallista, eiks ju?
Käänteispalojen aikakausi jää lyhyeksi kun uudet kattilatyypit valtaavat markkinat.
Sitä odotellessa. Kun ei sairasta uusien asioitten pelkoa, eikä jumita ikivanhoihin oppeihin, pystyy tuskatta ottamaan vastaan uutta tekniikkaa. Odotellessa poltellaan tän päivän parhaalla tekniikalla eli käänteispalolla.
Minulla on kyllä kattilatekniikasta paljon enemmänkin tietoa kuin kuvien katselusta. Olisipa kaikilla foorumilaisilla senkään vertaa. En ylistä osaamistani mutta tiedän mistä puhun ja kirjoittelen. Jos jotakin ei kiinnosta kirjoitteluni ja kyseenalaistaa ne, olisi viisasta olla kirjoittelematta myöskään vastahuutoja.
Sun ongelma on se, et sä et ymmärrä oman tietämykses rajallisuutta. Vastakirjoittelua riittää, niin kauan ku levität mutua ja paikaansapitämättömiä luuloja ja oletuksia. Ole hyvä vaan, pöytä on katettu.
Olen tutkinut erilaisia kattilatyyppejä jo ainakin 45-vuoden ajan. Tutkiminen tapahtuu myös kattilan ominaisuuksia laboratoriotestein. Niistä saa parhaiten tiedon todellisesta kattilan hyvyydestä tai huonoudesta.
Juu, mä olen kans tutkinu kattiloita ainaski yhtä pitkään. Eka tais olla punainen emalikattila...

No, mitäs siitä, oletetaan et olet tutkinu kattiloita, niinku repostelet. Mihin toi on sit johtanu? Onks olemassa yhtään kattilaa, joka on sun toimesta muuttunu paremmaks? Nimeäppä vaikka ees joku ylä- tai alapalo, älä ole nyt yhtään vaatimaton.
Tämä sai olla tässä osaltani, toiset jatkakoon.
Hyvähyvä. Toivottavasti kerrankin pitäisit lupaukses ja pysyisit pois, vaikka alkuun ny muutaman vuoden. Jatkajia taitaa olla tuolla ladulla aika nihkeesti.
Ja mun puolesta tervetuloa takaisin, mut vasta sitten ku sulla on jotain muutakin perustelua ku pannari-ego, joka ei ees mahdu pannariin.
[editti: tiivistys, tyhjää poistettu viestin lopusta]