Juuri kun koitin lukea niin niin neutraalina repliikkejä, lohkaisee Topi juuri sen ( minusta) oleellisimman. Eli puunpoltossa ainakin itse koittaisin löytää parhaan välineen ja ajaa sitä täysillä, virtaukset ja sekoittumiset sekä lämmöt mahdolliimman suurina. Kaikki säätöelektroniikka kohottaa hyötysuhdetta, mutta ehkä vielä nopeammin nousee pikkuhilppeen tuoma vikaherkkyys, käyttöiän rajallisuus, sekä hinta.
sama ilmiö kuin nykyautoissa. Osataan tehdä hyvät korit ja todella hyvät moottorit.. minulle se riittäisi, auto maksaisi uutena 10 000 ja kestäisi 10 vuota ongelmitta...
Mutta kehitystähän se lambdaohjaus on, en vain itse menisi sitä tietä, vaan perus-fysiikan kautta. keraamiset palotilat, virtaustutkimukset, ylensäkin semmoinen ihan perusiasia- painotteinen homma.
Palamisen suhteen Topi sanoi myös selkeyttävästi, että puun poltossa se prosessin tila vaeltaa koko ajan ( en tarkoita mitään isoa hakelaitosta) ja juuri alapaloinen tai käänteispaloinen on siksi stabiilimpi kuin yläpaloinen. Yläpaloinen " haukkaa koko pullan kerralla" eli aluksi tulee vedet silmistä kun on niin suu täynnä, sitten alkaa sujua ja lopuksi iso suu vain lonksuttaa tyhjänä. Alapalo tai käänt.palo osaa haukata pullasta sitä mukaa kun alas menee, eli jokainen kohta saa pureskelun ja homma menee tasaisena alusta loppuun.
Topia en tunne, mutta hänen pari viime havaintoa ovat olleet omia ajatuksiani jäsentäviä. Lisää tarinaa vaan palamisesta, kokemuksista ja havainnoista näissä omakotiluokan kattiloissa!
Itse ihan yksinkertaisuutta laiskana tavoitellen en hakisi kattilassa tehosäätöä, vaan urku auki saavutettavaa mahdollisimman puhdasta paloa. Kaikki kattilassa olisi mitoitettu vain yhtä tilannetta varten eli nimellisteholla ajoa ja balanssi- tekijänä siis kuorma eli riittävä varaaja.
Mutta ei olisi paha lukea kunnon puolustusta tarkasti elektronisesti säädetylle kattilallekaan. Oma ajatteluni on kuulamoottori- tyylistä ja myönnän sen. Yleensä perus- ilmiöt kiehtovat minua, kuten juuri auringon energiaa varastoineen puun poltto ja sen kierron ymmärrettävys. On selkeä ilmiö, että halu poltella puuta paremmin laajasti herännyt Suomessa vasta vuosikymmen sitten. Tosin hyviä , onnistuneita kattiloita on ollut ennenkin. Mutta tällaiset keraamis-pesäiset käänteispalot jotka maksavat hiukan yli 2000 euroa, ne ovat oikea suunta.