Kirjoittaja Aihe: Häggmanin puukattila  (Luettu 10149 kertaa)

Averell

• Full Member
Vs: Häggmanin puukattila
« Vastaus #45 : 24.03.2015-12:42 »
Silloin kun poltto on parhaimmillaan hyvin toimivassa kattilassa / konvektiossa, ilmaylimäärällä saavutetaan  suhteessa parempi polttohyötysuhde kuin säätämällä jäännöshapen määrää lambda-ohjauksen mukaisesti liian alas, josta seuraa " kitupolttoa ".

Menee kohta hiusten halkomiseksi ja offtopic, mutta eikö lopputulos ole sama, jos käytetään samaa ilmakerrointa kummassakin tapauksessa? Eihän lambdaohjausta tarvitse väärin käyttää??

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #46 : 24.03.2015-12:50 »
Silloin kun poltto on parhaimmillaan hyvin toimivassa kattilassa / konvektiossa, ilmaylimäärällä saavutetaan  suhteessa parempi polttohyötysuhde kuin säätämällä jäännöshapen määrää lambda-ohjauksen mukaisesti liian alas, josta seuraa " kitupolttoa ".

Mistäs tää puulämmitysfoorumin 'hitler-kortti' elikä kitupoltto taas pomppas?  :o

Ei se lambda-suhde oo mihinkään lambdaan kiinteänä rakennettu, anturi antaa signaalia ja tavoitearvo on asetettu ohjaukseen. Jos tavoite on väärä, säätötuloskin on samalla tavalla väärä. Miks se tavoite pitäis asettaa väärin???
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

ev3449

• Hero Member
« Vastaus #47 : 24.03.2015-13:00 »
Eikös kaikki jo tiedä mihin tämä johtaa? Mister-M vs xxxxxxxx "keskusteluista" onkin jo kulunut liikaa aikaa?
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

AnssiKo

• Hero Member
« Vastaus #48 : 24.03.2015-13:10 »
Eikös kaikki jo tiedä mihin tämä johtaa? Mister-M vs xxxxxxxx "keskusteluista" onkin jo kulunut liikaa aikaa?

Juu, tuo ei ole ihan vielä unohtunut.  ;D

Sitä vaan ihmettelin, et miten se liittyi tähän keskusteluun. Tie sit, ehkä ei liittynytkään.  ::)
60-luvun torppa, Ariterm City 25+ (30 kW nim., 'hifikattila' aka 'torso'), λ-näyttö, puskurina 2.4 m³ modattu puolihybridivaraaja. Hienosäädöstä kahdessa piirissä huolehtii bivalenttisuntit, Ouman EH-800+tsi-sisäanturi ja EXU-800+tsi-sisäanturi. Specu-dataa tarjoaa RasPi, OneWire ja TaloLogger Pi

cdn

• Newbie
  • *
« Vastaus #49 : 24.03.2015-21:19 »
Uusi testi tänään. Kokeilin laittaa pesä täyteen pienempiä puita pelkästään ( halkaisija 5-10cm halkaistuja) ja savukaasumittari näytti 40 min jälkeen 152. Olen harrastanut jo kymmenen vuotta että on ylivuotisia puita ja en vie kotiin mitään muuta kuin koivua ja tuulenkaatoja joka ei pysty myymään. Tein katoksen 5 vuotta sitten mihin mahtuu  2 vuoden puut ja vähän risat (pitää jonkinverran saunapuitakin tehdä). Puut tehdään Hakki pilke x2 ja ajetaan suoraan katokseen että vuoden puut ajetaan kevyesti 2 päiväs. Joku joskus kertonut että märkiä puita ei kannata laittaa pesään...:)
« Viimeksi muokattu: 24.03.2015-22:32 kirjoittanut cdn »
Kattila tehty itse  ja vois olla huonompikin

cdn

• Newbie
  • *
« Vastaus #50 : 24.03.2015-23:12 »
Kaikki joka tällainen järjestelmää kiinnostaa niin täällä aina ovet auki että tervetuloa tutustumaan  jos kiinnostaa. Sähköpostiosoite löytyy mun tunnuksesta ja sieltä saa puhelinnumeron kun pyytää. Mä oon tyytyväinen tähän järjestelmään ja sen mukaan vastaan kysymyksiin....

ev3449

• Hero Member
« Vastaus #51 : 09.04.2015-10:15 »
Vastaus ev4339 kysymyksiin:

Harva varmaan miettinyt ja tutkinut puun polttamista yhtä paljon yksityisellä tasolla kuin kyseinen herra, pitää kursseja ja esitelmiä jatkuvasti ( ei koske omaa kattilaa vaan mitä tapahtuu kun puita poltetaan ja kuinka sen saa palamaan puhtaasti). Jos mä laitan noin 10 min joka päivä lämmittämiseen niin moni muu laittaa vaikka niillä "huippumodernit" vehkeet paljon enemmän. Ei tosiaan vaadi saunaa ympärille, omas pannuhuonees lämpötila noin 25-30 astetta mutta mulle se sanoi ettei oo haittaa vaikka olis 50 astetta. Olen selittänyt tarkemmin häggmanin puukattila palstan alla mikä puunkulutus on jne. että tuntuu siltä että "modernit" kattilat monesti häviää tälle monella tasolla. En tiedä mistä saat sitä että tämä vaatis ympärivuorokautista työtä ja sitten tuo puunlisäysväli mitä oot tuonut esille monta kertaa niin tämä on kertalataus ilman lisäystä. Vesitilavuus on n. 4500 litraa ei 2500 niin kuin totesit, ja tämä riittää hyvin meidän tarpeisiin. Meille riittää hyvin tuo 45-60astetta, mutta on muita joka käyttää tämä kattila 60-80 astetta eikä vaadi enempää puita kuin mullakaan. Onhan se niin jos syötät tietyn verran energiaa veteen lämpiää se sen mukaan oli veden lämpötila sitten 30 tai 80. Mun mielestä hyvä saavuutus jos noin 100 kattilaa tehty sillä että se on pelkät piirustukset tehnyt, valmistusta ei ole.

En ”tunne” ko. kattilaa tai sen suunnittelijan ajatuksia kuin siltä osin mitä täällä on kerrottu. Kirjoitin perustuen aiempiin kirjoituksiin, sekä omaan ajatteluuni. Esimerkkinä käytin omaa tilannettani ja siihen liittyvää energiankulutusta.

Kaikin puolin jokaiseen tilanteeseen "täydellistä" ratkaisua ei liene olemassa. Tästä johtuen useasti haetaan parasta kokonaisuutta jonka löytämiseksi tarvitaan perusteluja. Tähän liittyen kyselin syistä miksi moiseen ratkaisuun on päädytty…

Palamisen yksi perus edellytyksistä on lämpötila. Yksinkertaistetusti korkeammasta lämpötilasta ei täten ole minkään polttotilanteen kohdalla haittaa. Kyse on tässäkin kohdassa kokonaisuuden kannalta ”järkevimmästä” toteutuksesta.

Niin kauan kuin ajatukset liikkuvat ”mutu-pohjalla”, ei mielestäni olla tasolla, jossa voidaan edes tehdä minkäänlaista vertailua. Tämä myös asettaa ko. ratkaisuun päätymisen perusteet kyseenalaiseen valoon.

2500 litraa liittyi mainitsemasi lämmityslaitteen vesitilavuuteen. (Ylimääräinen) varaaja on osa jokaista varaavaa kattilajärjestelmää. Puunlisäysvälillä viittaan yleisesti yläpaloisuuteen liitettävään pienempään täyttömäärään.

Vaikka kyseinen toteutus teillä asiansa ajaisikin, vastaamatta jää lukuisia valintaan liittyviä kysymyksiä. Myös itse toteutuksesta herää kysymyksiä liittyen esim. veteen luonnollisesti liittyvien edullisten ominaisuuksien piittaamatta jättämisestä. Ratkaisuissa on vaikea nähdä käyttäjän kannalta saavutettuja etuja. Esim. ylimitoittaminen on suunnittelijan näkökulmasta kaiketi helpoin tapa saavuttaa toiminnallisesti hyväksyttävä taso.
40kW "viritelty" alapalo Högfors vm. 1981, 3000 l varaaja, patterilämmitys. ~10t/vuosi.

cdn

• Newbie
  • *
« Vastaus #52 : 09.04.2015-13:39 »
Miksi tämä:

1. Tarpeeks tehokas meidän käyttöön
2. Puunkulutus kohtuullinen
3. Kiinnostuin sen verran kun näin ekan kerran että halusin tehdä oman kattilan, kun on itte tehty niin tietää mitä kuoren sisällä on
4. Helppohoitonen omasta mielestä
5. Ei kulutusosia
6. Liitettävyys vanhaan järjestelmään
7. Neliöitä tuli sen verran lisää että vanha vesitilavuus jäi pieneks
8. Oli halpa ratkaisu kun pystyi kaiken tekeemään itse

Vanha järjestelmä oli ns. perinteisesti toteutettu että vaaraajas oli kerrostunutta vettä ja ei sekään varmaan huono idea ole mutta tämä toimii täällä yhtä hyvin.

ev3449

• Hero Member
« Vastaus #53 : 09.04.2015-13:54 »
Moni noista mainitsemistasi kohdista ei ole tähän kyseiseen toteutukseen sidoksissa ja täyttyisi jopa paremmin jollain toisella yhdistelmällä. Esim. tuo vanha 2000 litraa olisi hyvin riittänyt saman energiamäärän (14C ja 4500 litraa ~ 75kWh) varastoimiseen.

Pääasia on kuitenkin, että itse on järjestelmäänsä tyytyväinen. Itsetekemisen tuoma arvo ei ole numeroin määriteltävissä, eikä varmastikaan pienin vaikuttaja käyttäjän tyytyväisyyteen. Tästä ei moni pääse/pysty koskaan nauttimaan.

EDIT: korjattu kirjoitusvirheitä...
« Viimeksi muokattu: 09.04.2015-13:56 kirjoittanut ev3449 »

cdn

• Newbie
  • *
« Vastaus #54 : 09.04.2015-14:11 »
Siinä otettu kyllä huomioon jos tulis neliöitä lisää niin pitäis hyvin pärjätä vielä. Varmasti parempiakin ratkaisuja löytyis tänne. Jos ei omaa metsää olis ollut niin olisin varmaan laittanut maalämpöpumpun ja takan niin kuin suurin osa omakotitalouksista  tekee tänä päivänä.