Vastaus ev4339 kysymyksiin:
Harva varmaan miettinyt ja tutkinut puun polttamista yhtä paljon yksityisellä tasolla kuin kyseinen herra, pitää kursseja ja esitelmiä jatkuvasti ( ei koske omaa kattilaa vaan mitä tapahtuu kun puita poltetaan ja kuinka sen saa palamaan puhtaasti). Jos mä laitan noin 10 min joka päivä lämmittämiseen niin moni muu laittaa vaikka niillä "huippumodernit" vehkeet paljon enemmän. Ei tosiaan vaadi saunaa ympärille, omas pannuhuonees lämpötila noin 25-30 astetta mutta mulle se sanoi ettei oo haittaa vaikka olis 50 astetta. Olen selittänyt tarkemmin häggmanin puukattila palstan alla mikä puunkulutus on jne. että tuntuu siltä että "modernit" kattilat monesti häviää tälle monella tasolla. En tiedä mistä saat sitä että tämä vaatis ympärivuorokautista työtä ja sitten tuo puunlisäysväli mitä oot tuonut esille monta kertaa niin tämä on kertalataus ilman lisäystä. Vesitilavuus on n. 4500 litraa ei 2500 niin kuin totesit, ja tämä riittää hyvin meidän tarpeisiin. Meille riittää hyvin tuo 45-60astetta, mutta on muita joka käyttää tämä kattila 60-80 astetta eikä vaadi enempää puita kuin mullakaan. Onhan se niin jos syötät tietyn verran energiaa veteen lämpiää se sen mukaan oli veden lämpötila sitten 30 tai 80. Mun mielestä hyvä saavuutus jos noin 100 kattilaa tehty sillä että se on pelkät piirustukset tehnyt, valmistusta ei ole.
En ”tunne” ko. kattilaa tai sen suunnittelijan ajatuksia kuin siltä osin mitä täällä on kerrottu. Kirjoitin perustuen aiempiin kirjoituksiin, sekä omaan ajatteluuni. Esimerkkinä käytin omaa tilannettani ja siihen liittyvää energiankulutusta.
Kaikin puolin jokaiseen tilanteeseen "täydellistä" ratkaisua ei liene olemassa. Tästä johtuen useasti haetaan parasta kokonaisuutta jonka löytämiseksi tarvitaan perusteluja. Tähän liittyen kyselin syistä miksi moiseen ratkaisuun on päädytty…
Palamisen yksi perus edellytyksistä on lämpötila. Yksinkertaistetusti korkeammasta lämpötilasta ei täten ole minkään polttotilanteen kohdalla haittaa. Kyse on tässäkin kohdassa kokonaisuuden kannalta ”järkevimmästä” toteutuksesta.
Niin kauan kuin ajatukset liikkuvat ”mutu-pohjalla”, ei mielestäni olla tasolla, jossa voidaan edes tehdä minkäänlaista vertailua. Tämä myös asettaa ko. ratkaisuun päätymisen perusteet kyseenalaiseen valoon.
2500 litraa liittyi mainitsemasi lämmityslaitteen vesitilavuuteen. (Ylimääräinen) varaaja on osa jokaista varaavaa kattilajärjestelmää. Puunlisäysvälillä viittaan yleisesti yläpaloisuuteen liitettävään pienempään täyttömäärään.
Vaikka kyseinen toteutus teillä asiansa ajaisikin, vastaamatta jää lukuisia valintaan liittyviä kysymyksiä. Myös itse toteutuksesta herää kysymyksiä liittyen esim. veteen luonnollisesti liittyvien edullisten ominaisuuksien piittaamatta jättämisestä. Ratkaisuissa on vaikea nähdä käyttäjän kannalta saavutettuja etuja. Esim. ylimitoittaminen on suunnittelijan näkökulmasta kaiketi helpoin tapa saavuttaa toiminnallisesti hyväksyttävä taso.