Paljon on tullut vastauksia ja neuvoja, kiitos paljon.
En pelkää työtä vaan haluan puulämmityksen sen vuoksi, että olisi vapaa-aikana jotakin fyysistä ja liikunnallista tekemistä, muiden harrastusten ohessa. Puiden tekeminen on sitä liikuntaa, mistä pidän eniten ja pidän myös puiden kanssa touhuamisesta. Yksi syy tähän on myös se, että suunta olisi enemmän omavaraiseen energian tuotantoon. Ymmärrän kyllä porukkaa sen suhteen, että toiset tykkää siitä kun maalämpö hoitaa kaiken, mutta he ovat tästä maksaneet myös ison laskun aluksi ja ei se ilmaiseksi pyöri sekään pumppu. Toki puulämmityksellä on aloituskustannukset, mutta tästä voisi jatkaa vääntämistä loputtomiin...
Ei meillä jatkuvasti ole reissaamista, mutta se varaus pitää toki nyt suunnitella, että miten lämpö hoidetaan pirttiin kun ollaan pois. Jos ymmärsin oikein, kannattaisi olla kattilan perässä ensin pienempi varaaja, jota lämmitetään poissaolon aikana sähköllä ja kesällä aurinkokeräimillä. Sitten suurempi varaaja on tämän jälkeen sarjassa, jokä puukattilan avulla vedetään täyteen.
Ehkä meillä voisi toimia tuo 1000l + 3000l varaajat ja siihen noin 70kW kattila, jolloin varaajat saadaan yhdellä pesällisellä täyteen.
Öljy ja hake/pelletti ei ole vaihtoehto. Vuolukiviuuni on tulossa sisätiloihin sen vuoksi, että tarkoitus on tehdä ruokia siinä uunissa, joka puilla lämmitetään. Onko mahdollista säätää noita lämpötiloja alemmaksi olohuoneesta, jotta sen saa lämmitettyä takalla lämpimäksi? Tottakai kaakelipinnat olisi aina lämpimänä lattiakierron kautta, mutta muuten ruoanlaiton vuoksi tila lämpiäisi aina takan avulla. Yläkertaan tulisi vain vesipatterit, koska takan lämpö nousee avoimesta tilasta ylös ja lämmittää myös yläkertaa.
Moni täällä suositteli kuitenkin pientä takkaa tai ehdotti, että sitä ei tulisi ollenkaan, mutta se on tulossa ruoanlaiton vuoksi.
EDIT: Niin ja on meillä hyvät suunnitelmat puiden logistiikalle myös. Tallin viereen tulee iso harvalato, jonka pohjapinta-ala 20 neliötä. Yksi syy puulämmitykselle on myös se, että metsäyhtiöt ei perinteisesti maksa kuitupuusta eikä energiapuusta mitään, joten se kannattaa mieluummin käyttää itse. Olen myös tehnyt sitä klapikoneella myyntiin niin paljon kuin olen ehtinyt ja taloprojektin jälkeen todennäköisesti sama meininki jatkuu siinä määrin, mitä on aikaa. Sekin on harrastus, toiset tykkää nostella rasvattuna peilin edessä painoja, itse tykkään metsätöistä ja klapien kanssa touhuamisesta.