Kirjoittaja Aihe: Puukattilan päivitys Ariterm35 -> Käänteispalo  (Luettu 22047 kertaa)

Markku

• Hero Member
Vs: Puukattilan päivitys Ariterm35 -> Käänteispalo
« Vastaus #105 : 04.01.2016-13:09 »
::) Mistä kavitointi tähän tuli?
Jos lämmitettäessä kattilassa romisee ja systeemiin kertyy ilmaa niin ei se kyllä kavitoinnista kerro :D
Ja kavitointiinkin ensimmäinen lääke on nostaa järjestelmän painetta, kavitointi ei taida olla kovin yleistä pikkupumpuilla..

Mistä tähän tuli kattilan pistekiehuminen ? Kyseinen ilmiö on todella harvinaista, joka voi johtua kattilan rakenteista , putkituksien väärin kytkennöistä, putkikoon kuristamisesta, jne. jne. jne.
Paineen nosto kavitoinnin eliminoimiseksi ei juurikaan auta asiaa. Kavitaatio syntyy vain imupuolen rakenteista eli putkikoko liian pieni kiertovesipumpun tilavuusvirtaan nähden. Kaikki pumput kavitoivat em. syyn perusteella oli pieni tai iso pumppu.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2016-14:04 kirjoittanut Markku »

Jolli

• Full Member
« Vastaus #106 : 04.01.2016-15:01 »
Mistä tähän tuli kattilan pistekiehuminen ? Kyseinen ilmiö on todella harvinaista, joka voi johtua kattilan rakenteista , putkituksien väärin kytkennöistä, putkikoon kuristamisesta, jne. jne. jne.
Paineen nosto kavitoinnin eliminoimiseksi ei juurikaan auta asiaa. Kavitaatio syntyy vain imupuolen rakenteista eli putkikoko liian pieni kiertovesipumpun tilavuusvirtaan nähden. Kaikki pumput kavitoivat em. syyn perusteella oli pieni tai iso pumppu.
Jos paineen nosto ei vaikuta kavitointiin ja tässä nimenomaan ongelma loppuu kun paineet nousee, eihän silloin voi kyseessä olla kavitointi vaan nimenomaan pistekiehuminen (joka ei mielestäni kovin harvinainen ole, saan omastakin kattilassa sellaisen aikaan kun pytty on kylmä ja pumpun käynnistysrajaksi laitan 90astetta. Äänet loppuu kun paineet nousevat yli 0.5bar omassa tapauksessani. Myöskään ilmiötä ei esiinny jos pumpun käynnistysrajaksi on laitettu 80astetta.

25mottia/v

• Full Member
« Vastaus #107 : 04.01.2016-18:39 »
Toivottavasti ei mene pilkun viilaamiseksi, mutta pumpun imupuolella syntyvän tyhjiökuplan kasaan poksahtelut, eli perinteinen kavitointi- sanan assosiaatio ei ole ainoa kavitointi.  varmaan kaikki ilmiöt missä joku muu kuin ilmakupla ( eli siis tyhjiö ja vesihöyry) ensin "venytetään" ja sitten pamautetaan kasaan, on kavitointia.  Eli pistekiehumisen salamannopeat höyrykuplien romahdukset ovat kaivitointia myös, tai tekevät metallilevyn lähellä kavitointituhoja, eli rotan nakertaman näköistä jälkeä. 
hydrauliikan parissa saa ( tosin vain halutessaan)  painia vähän väliä kahden ilmiön välillä, eli ilmakuplien paukahtelut pumpussa, vs. oikea kavitointi. 
Mulle on juurrutettu sellainen ajattelu jossa katsotaan että jos kupla jota ensin imetään isommaksi ja sitten paukautetaan kasaan, on ilmaa tai muuta kaasua, kyseessä on ilmavuoto.  Sellainen kupla ei mene kasaan niin teräcvästi ja tuhoisasti kuin tyhjiökupla ( eli oikean kavitoinnin väline)  koska ilmakuplassa painen nousee ja sen "jousivoima" kasvaa kun sitä rusennetaan kansaan.  Mutta nesteestä revitty höyrykupla taikka tyhjiökupla ei toimi tyynynä, vaan katoaa olemattomiin sillä hetkellä kun nesteseinämät taas kohtaa ja ajavat siis täydellä voimalla vastakkain, tosin mikroskooppisen pieneniä pommeina.  Mutta voimat on kovat, kun ne murentaa nitrattua terästä ja vaikka mitä muuta. 
Periaatteessa nopeasti tiivistyvä höyrykupla kiehumisessakin voi mennä kasaan niin nopeasti että syntyy kavitaatiovaurio. 
Ei ehkä ollu aiheen kohdalta kirjoitettu...
Keskipakopumpussa ( varsinkin näin pieniä paine- eroja pumpun läpi ajaessa) on selviö että kun systeemin kokonaispainetta nostetaan niin kavitaatio loppuu.  Kuuma vesi on yksi pahimpia kavitoijia, kun se tekaisee pieniä höyrykuplia helposti imupuolelle juoksupyörään missä on nopeavirtauksellisia ja pienipaineisimpia kohtia.  Paineen nosto on hyvä lääke. 
Enpä taida olla "mualiman viisain mies" tällä alalla, mutta monet kavitaatioväittelyt olen ollut kuulemassa ja monia loogisia ääni/ kuluma- tapauksia saanut katsella.   pauke siis ei ole keskipakopumpun kavitaatioääni.
Kun iso keskipakopumppu kavitoi, se kuulostaa kun pumpattaisiin 4 millin kiviä... Pikkupumpussa ei tule välttämättä kuin sihinää, kun kavitoi. 

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #108 : 06.01.2016-17:16 »
Pakkasten kunniaksi virittelin valvontakameran kuvaamaan varaajan ylämittaria. Saapi kännykästä kattoa milloin on aika lämmittää.

Halpoja nuo kamerat, ebaystä saapi kolmella kympillä

vilhos

• Full Member
« Vastaus #109 : 09.01.2016-20:11 »
Hei

Kavitointi johtuu yleisimmin siitä että imu puolta kuristetaan. Normaalisti pikku pumpuilla ei tällaista esiinny jos nyt ei ole imupuolelta venttiili kiinni tai vain osittain auki. Minulla on Ariterm +35 ja siinä 3000 l Akva varaaja ilma tulee pois varaajan yläpäästä ei ongelma. Lattialämmitys piirissä ilma on hankala. minun tapauksessa Nibe poistoilma 470F varaajan ilman poisto riittää. Pitkissä linjoissa olen joskus käyttänyt vesijohto jovettä suoraan lattialämmitys putkeen kyllä kierto alkoi pelittämään. Piste kiehunta on kyllä kattilan ongelma. Jos vesi ei kierrä joka paikassa on selvää että jossakin kohtaa vesi kiehuu.

Terv Oulujärven rannalta

Kettu-Pekka

• Full Member
« Vastaus #110 : 09.01.2016-20:14 »
Ainakin minun kattilassa ja putkistossa ropina loppui kun nostin painetta

markkulievonen

• Vieras
« Vastaus #111 : 09.01.2016-20:23 »
Hei

Kavitointi johtuu yleisimmin siitä että imu puolta kuristetaan. Normaalisti pikku pumpuilla ei tällaista esiinny jos nyt ei ole imupuolelta venttiili kiinni tai vain osittain auki. Minulla on Ariterm +35 ja siinä 3000 l Akva varaaja ilma tulee pois varaajan yläpäästä ei ongelma. Lattialämmitys piirissä ilma on hankala. minun tapauksessa Nibe poistoilma 470F varaajan ilman poisto riittää. Pitkissä linjoissa olen joskus käyttänyt vesijohto jovettä suoraan lattialämmitys putkeen kyllä kierto alkoi pelittämään. Piste kiehunta on kyllä kattilan ongelma. Jos vesi ei kierrä joka paikassa on selvää että jossakin kohtaa vesi kiehuu.

Terv Oulujärven rannalta

Niimpä. Niin, putkiston koko jo vaikuttaa/ rajoittaa  minkä tehoisen latauspumpun voi asentaa. Kuvaamaasi tilanne tulee ongelmaksi ja juuri imupuolelta. Paineen nostaminen onnistuu määrättyyn rajaan saakka.