Minä väitän että yli kuumentunut vesi höyrystyy täysin viiveettä paineen laskiessa. Höyrystyminen tapahtuu veden rajapinnasta siihen suuntaan johon aukeaa pienempi paine. Veden sisällä lämmön ei tarvitse siirtyä tai muuttua mihinkään, kun energia lataus on jo vedessä tai höyryssä sisällä. Tässä tapauksessa ainoastaan paine säätelee olomuotoa.
Sitä vastoin varaajan seinän kaatuminen ei tapahdu viiveettä. Alkureiästä ulos tullut vesi höyrystyy välittömästi, mutta millisekuntti tasolla reiän kasvaminen on viiveellistä. Myöskin paineaallon kuvio, joka syntyy reikää tai repeämää vasten on ihan minun hatusta oleva arvio (puoliympyrä).
15 vuotta sitten töissä oli usein pitkiä kokouksia, jonne olisi voinut kantaa pahvista tehdyn Jarppi kopion. Ainoat virikkeet olivat ruutupaperi ja kynä. Kun olin käynyt kaikki kirkkoveneiden variaatiot läpi. Keksin tavan miten pääsin henkisesti pois kokouksista. Ryhdyin miettimään, laskeskelemaan ja suunnittelemaan kaikkia teknisiä asioita, jotka olivat minulle outoja. Mietin Tesla turbiineja, sähkögeneraattoreita, höyrykoneita ja ties mitä pulmia jotka eivät mitenkään sivunneet elämääni tai työtäni. Alkeellisilla välineillä pääsee pitkälle, jos on aikaa.
Höyrystymisen ja paineaallon kuvio riippuu reiästä. Samasta asiasta on tehty tiedettä turbiinien ja rakettien suuttimien muotoilun parissa. Kuten Seppol mainitsi, voimaloissa vesi ja höyry eivät ole samassa tilassa yhtäaikaisesti. Yleensä voimala turbiineissa jo valmis höyry työnnetään suuttimesta läpi ja sen paine laskee äkisti. Vastaavasti tilavuuden kasvu kompensoituu hurjalla nopeuden nousulla, joka saa höyryn massavirran iskeytymään turbiinin siipiin. Mitään estettä ei ole sillä etteikö höyry ja vesi voisi olla yhtä aikaa läsnä, myöskään mitään estettä ei ole ettei suuttimen toisella puolella voisi olla vettä.
Siirryin muutaman kuukauden kuluttua muihin pulmiin, kun minulle selvisi höyryn vaarallisuus. Tämä siksi että en missään vaiheessa vahingossakaan ryhdy toteuttamaan mitään höyryyn liittyvää. Vaara huomata jotain mielenkiintoista ja kokeilemisen arvoista kasvaa jos asiaa pyörittelee päässä.
Saturoituneessa vesihöyryssä ei ole lainkaan ”tavallista ilmaa”. Yksi henkäisy saturoitunutta vesihöyryä lamaannuttaa ja tuhoaa keuhkot lopullisesti, silleen että henki menee.
Yli 100 asteinen vesi ei vaadi mitään hurjia paineita pysyäkseen vetenä ja tarvittava paine löytyy lähes kaikista kattila lämmitysjärjestelmistä. Todennäköisesti vikaantuminen on jonkin asteinen pihinä jossain nurkassa. Minusta ei kuitenkaan pitäisi mennä yli 100 asteen, jotta yhden vian tapauksessa ei lähde henki.
Jos viranomaiset heräävät, elämä muuttuu vaikeammaksi. Voi syntyä samanlainen ”kesäteatteri” kuin paloturvamääräyksissä. Mitä hemmetin merkitystä sillä on montako minuuttia kipsilevy kestää polttolamppua ? Mitä merkitystä on kattilan teholla kipsilevyjen lukumäärään ? Jos esimerkiksi kaikki sähköturvallisuusmääräykset heitettäisiin roskikseen yhdessä yössä, meidän kaikkien elintaso saattaisi parantua ehkä jopa puolella prosentilla. Edellyttäen että kaikki sähköturvallisuus asioita miettivät, toteuttavat ja laskuttavat löytäisivät yhtä tuottavaa ja mielekästä tekemistä. Sähköturmissa kuolleiden lukumäärä vuositasolla on pienempi kuin yhden terkkarilääkärin ”killing rate”. Näin jos tutkittaisiin tarkasti ja puolueettomasti potilaiden kohtalot. Jos yhtä pontevasti edistettäisiin turvallisuutta terveydenhoidossa, huomattaisiin että ongelmat eivät poistu vaikka käytettäisiin elintasosta 250% turvallisuuskysymyksiin.