Eilen vaakatasoon asettuessa pasahti päähän ajatus. Minähän olen tässäkin ketjussa monta kertaa toistanut, että on päiviä, jolloin tuntuu, että kattila palaa vain vapaalla vedolla luukku auki ja puhaltimella sammuu heti.
Eilen tarkkailin palamista hyvin tarkasti. Sytyttäessä annoin ensin palaa vapaalla vedolla hyvän aikaa myös ohituspelti suljettuna, eli konvektion kautta. Tuossa vaiheessa liekki oli kirkas ja savuton. Luukun sulkemisen ja puhaltimen käynnistämisen jälkeen liekki muuttui radikaalisti pienemmäksi, tummemmaksi ja savuisemmaksi. Aiemminkin olen monesti todennut, että palamisesta ei puhaltimella saa millään samannäköistä kuin vapaalla vedolla.
Meneekö tämä ajatus niin, että vapaalla vedolla kattila vetää riittävästi myös toisioilmaa. Puhaltimen käynnistaminen sotkee painesuhteet, eli vähentää kattilan sisäisen ja kattilahuoneen välisen paine-eron liian pieneksi toisioilman imemiseen ja palaminen kärsii?
Kattilahan toimitetaan normisti ilman puhaltimen kierroslukusäädintä, eli oletuksena on soittaa koko ajan täysillä ja sillä painepuolen läpällä koittaa hoitaa virtausta pienemmälle. Eilen puhaltimen kierrokset lienevät olleen noin kolmasosa täysistä ja silti näyttää tältä.
Aika selvä juttuhan toi on. Kun ei ole puhaltimen paine-eroa sotkemassa ensiötä ja toisiota entistäkin pahemmin, paloilmojen jako menee ees hiukan sinnepäi. Toi sun tokavika lause on oikea, siihen viel päälle pannun sisäiset ilmavuodot ensiön ja toision välillä.
Eli jos diggaat tehtävälistoja, ni tässä mun ehdotus:

-Luukut tiiviiksi, tiivisteet kuntoon ja säädöt kuntoon
-Ilman jako pannun sisällä kuntoon, ens ilmavuodot ensiön ja toision välillä
-Edellinen vaatiikin jo arinan fiksauksen
-Ilman ohjaus toisiopaloon pistemäisestä tasaisemmaksi, vaiks molemmin puolin suutinta
-Ensiö- ja toisioilman syöttö tasapainoon, eli vaiks yks puhallin nopeussäädöllä ja virtausnopeuden kannalta mieluusti lineaarinen jakoläppä, tai sitten yks savukaasuimuri nopeussäädöllä ja omat säätöläpät ilmoille, ensiölle ja toisiolle
Edit: Eli mitä vähemmän eri tavalla vaikuttavaa säädettävää, sitä nopeemmin saat homman kuosiin. K.i.s.s. you know.
Eiköhän se siitä lähtis.