Si järjestelmä otettiin käyttöön n. 45 vuotta sitten ja juuri silloin minä opiskelin mekaniikkaa yhteensä 5 vuoden ajan. Silloin oli yleisesti käytössä kilopondi, calori, tuuma ja sen osat, rasko, ilmakehä ym. suureita. Mulla on tässä kädessäni Karl F Lindmanin Fysiikan oppikirja oppikoulujen yläluokkia varten vuodelta 1945. Tuolloin kilogrammaa pidettiin voiman yksikkönä.
Tähän sekamelskaan ruvettiin fyysikoiden aloitteesta luomaan metrijärjestelmään pohjautuvia Si- yksiköitä. Niitä ovat: kilogramma, metri, sekunti, amppeeri, kelvin, mooli ja kandela. Muita sitten johdetaan näistä.
Kun tässä ketjussa aiemmin minua kritisoitiin että käyttäisin Si yksiköitä, niin mm. veden ominaislämpö ei ole Si yksikkö vaan kokeelisesti määritelty. Se lisäksi vielä muuttuu lämpötilan vaihdelessa. 0-10 asteen välillä se on 4,203. 0-100 asteen välillä se on keskimäärin 4,1877 kJ astetta kohti. 100-200 asteen välillä se on 4,32 kJ/K ja 200-300 asteen välillä se on 4,82 kJ/K
Metri on pituuden perusyksikkö. Neliömetri on pinta-alan perusyksikkö ja kutiometri on tilavuuden perusyksikkö. Kuutiodesimetri on johdettu joka on sama kuin litra. Litra ei ole Si-yksikkö ollenkaan. Minun käyttämäni 1,16 kJ/K*m3 on siinä luku kuin 4.2: kin.
Sitten tietenkin sanotaan että kuutiometri on tilavuusmitta kun pitäisi olla 1000 kg. Samalla pitää muistaa että jos lasketaan tai mitataan varaajan sisältämää energiamäärää, tiedetään yleensä vain varaajan tilavuus. Sen massa pienenee kun lämpötila nousee.
Haluan muistuttaa että en aloittanut tätä saivartelua. Julkaisin yksinkertaisen kaavan kekeillakseni mitä fariseukset sanoo. Kiitos ja anteeks