Tervehdys!
Olen uusi tällä sivustolla ja rekisteröidyin varta vasten, jotta voisin kysyä täältä kokeneemmilta ja alan asiantuntijoilta tietoa puukeskuslämmityksestä.

Elikkäs suunnittelilla olisi rakentaa uusi omakotitalo n.120m2 (Etelä-Lappiin) ja kuten arvata saattaa, suurimman pähkäilyn on aiheuttanut talon lämmitysmuoto. Rehellisesti sanottuna olen viimeiset 4v. mietiskellyt talon lämmitystä, että mikä se voisi olla.
Lähipiirissäni on useita maalämpöpumpun omistajia, sekä muutama Pilp:in omistaja. Maalämpö on varmasti hyvä, mutta kustannuspuolen olen laskenut niin moneen kertaan, että en saa sitä kannattavaksi millään noin pieneen omakotitaloon, koska suoraan sähköön (kaapelit) verrattuna takaisinmaksuaika venyy jopa 12v. Ja kun tuo aika tulee täyteen, hyvin monesti tulee pumppuunkin jotain huollettavaa, juuri kun sen pitäisi alkaa tuottamaan. Ja tähän ei ole edes laskettu lainan korkoja tms... Pilppi löytyy muutamalta tuttavalta, ja ei sekään kyllä tunnu sähköä isommin säästävän, päinvastoin.
Puukeskuslämmitystä olen puolestaan miettinyt hyvinkin monesti. Omaa metsää löytyy, sekä kalustoa, joten polttopuiden teko ei tuota ongelmaa. Tuo työteliäisyys puolestaan joskus mietityttää, että tuleekohan liian kova pala haukattavaksi, koska aiempaa kokemusta itse keskuspuulämmityksestä ei ole, leivinuunin käytöstä kylläkin, enkä pidä sitä kovana. Hintaahan puulämmitysjärjestelmällekin tulee, lähellä maalämpöpumppua, mutta sähkönkulutus todella pientä verrattuna maalämpöön, sekä itse järjestelmän kestävyys, (oletus 20v), joten näillä olen laskenut, että puulämmitys haukkuu itsensä takaisin hiukan kohtuullisemmin kuin maalämpö.
Joten millaista järjestelmää suosittelisitte tuon kokoiseen talouteen, (kattilan teho kw, millainen kattila, varaajan koko jne.) Ja paljonko yleensäkin tulee koko puulämmitysjärjestelmälle hintaa pumppuineen sun muineen.)
Talon koko tosiaan olisi n. 120m2 ja kuutioita lähelle 400m3, koska toinen pää talosta auki katton asti.
Kiitokset jo etukäteen kaikille asiaan vastanneille.