Kirjoittaja Aihe: Uudiskohteen lämmitys  (Luettu 13777 kertaa)

jolla

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 875
    • charts
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #45 : 28.12.2016-20:19 »
Voi. Emme me tarvitse mukavan lämpötilan kuin sohvaan saakka, koska sillä makaamme. Ei kiinnosta, onko nurkassa +3 vai +23, koska se on tilaa, joka on olemassa ainoastaan katsetta ja esineitä varten.

jos nurkassa on +3 talvella, on siellä todennäköisesti kastepiste, eli nurkka huurteessa, saattaapi kostua tai sitten ei
muutoinhan sillä ei väliä
Lämpimänä 152m² + lämpökeskus 36m², kanava 30m, Hogfors vuodelta -66, Akva 4000, Ouman EH-80, 93 kpl 270/340W pv-panelia 13° etelään kiinteästi ja 40 kpl pystyssä, 40kWh lifepo4 + 40kWh agm
seurantaa http://www.puulammitys.info/index.php?topic=457.0

Urpo82

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 483
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #46 : 29.12.2016-06:16 »
Lattialämmitys takaa tasaisen huonelämpötilan on se huonekohtaisesti sitten mitä vaan. Lattiarakenteetkin pysyvät huomattavasti kuivempina kuin pistelämmitteisesti lämmitettynä. Lisäksi hukkalämmön määrä on pienempi kun se suunnitellaan oikein. Esimerkkinän omassa hallissa on vesikiertoinen lattialämmitys ja ulkona-10 pakkasta ja sisällä +12 on katon ja lattian välinen lämpötilaero vain 1 aste kuitenkin tila on 4,6m korkea.
Vigas 80LC, 6800L 60 putkea tyhjiökeräintä.

223+156 lämmintä pinta-alaa ja 156 puolilämmintä hallitilaa
Varajärjestelmänä: Jäspi Tupla 2, Termovar, 1400L,

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #47 : 29.12.2016-07:30 »
Lattialämmitys takaa tasaisen huonelämpötilan on se huonekohtaisesti sitten mitä vaan. Lattiarakenteetkin pysyvät huomattavasti kuivempina kuin pistelämmitteisesti lämmitettynä. Lisäksi hukkalämmön määrä on pienempi kun se suunnitellaan oikein. Esimerkkinän omassa hallissa on vesikiertoinen lattialämmitys ja ulkona-10 pakkasta ja sisällä +12 on katon ja lattian välinen lämpötilaero vain 1 aste kuitenkin tila on 4,6m korkea.

Hallissa lattialämmitys lie hyväkin ratkaisu, mutta omakotitalossa ei paras mahdollinen ajatellen energian säästöä.  Kun huoneeseen tulee ylilämpöä, niin tonnien painava massa käyttäytyy erittäin jäykästi tässä tilanteessa. Kaikkein tarkin,- energian säästöä ajatellen on mahdollisimman kevyt lämmönlähde / jako ja erittäin tarkka termostaatti.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2016-07:37 kirjoittanut markkulievonen »

VPJ

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 900
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #48 : 29.12.2016-08:13 »
Hallissa lattialämmitys lie hyväkin ratkaisu, mutta omakotitalossa ei paras mahdollinen ajatellen energian säästöä.  Kun huoneeseen tulee ylilämpöä, niin tonnien painava massa käyttäytyy erittäin jäykästi tässä tilanteessa. Kaikkein tarkin,- energian säästöä ajatellen on mahdollisimman kevyt lämmönlähde / jako ja erittäin tarkka termostaatti.
Hallissa lattilalämmitys paras mahdollinen.
Okt:ssä mukavin ja tasaisin vaihtoehto hyvin eristetyissä mutta ei ehkä 10 cm purueristetyssä.
Attack DPXL 25, Schiedel 250mm x 6150 mm Attack AS800K Akva 1000solarplus Ouman EH800B EXP 800 ja TMR/SP
Tyhjiöputket 70x1900mm  84 kpl
Aurinkopaneelit (sähkö) odottaa asennusta.
"Päiväkoti" Attack SLXL30, RST 154mmx6000mm+Akva Nero 2000 l+300 l, EH800B ja TMR/SP, Tp 20 kpl

markkulievonen

  • Vieras
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #49 : 29.12.2016-08:38 »
Hallissa lattilalämmitys paras mahdollinen.
Okt:ssä mukavin ja tasaisin vaihtoehto hyvin eristetyissä mutta ei ehkä 10 cm purueristetyssä.

Mutta, jos ajattelet, miten talon lämmitystarve on 1....2kwh, niin lattialämmityskin pysyy melko viileänä. Mitä suuremmat lämpöhäviöt talossa, niin sitä mukavammalta tuntuu jalkapohjassa lattialämmitys. Todellisuudessa tänä päivänä hyvin rakenetuissa taloissa ei ole mukavuuskysymys koko lämmityksen jakotapa. Väitämpä, miten tulevaisuudessa lämmitys "patteri" mukautuu huonekaluihin. Sen sijainnillakaan ei ole merkitystä onko se keskellä hunoestoa, vaiko ulkoseinän tuntumassa. Esim. meillä on yks hailee mistä lämpö tulee huoneistoon.

Muukalainen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #50 : 29.12.2016-09:02 »
Mutta, jos ajattelet, miten talon lämmitystarve on 1....2kwh, niin lattialämmityskin pysyy melko viileänä. Mitä suuremmat lämpöhäviöt talossa, niin sitä mukavammalta tuntuu jalkapohjassa lattialämmitys. Todellisuudessa tänä päivänä hyvin rakenetuissa taloissa ei ole mukavuuskysymys koko lämmityksen jakotapa. Väitämpä, miten tulevaisuudessa lämmitys "patteri" mukautuu huonekaluihin. Sen sijainnillakaan ei ole merkitystä onko se keskellä hunoestoa, vaiko ulkoseinän tuntumassa. Esim. meillä on yks hailee mistä lämpö tulee huoneistoon.

Omat kokemukset lattia/patterilämmitys. Jokusen hetken asunut molemmissa versioissa. Omat jalat ei siedä lämmintä lattiaa. Hikipukkaa varpaiden välistä sukat nihkeet. En kokenut lattia lämmitystä miellyttäväksi vuonna 2011 rakennetussa talossa -15 asteen pakkasella. Hitto kun koko ajan jalanpohjat nihkeen oloiset paljain tai sukat jalassa kävellen.
Itselle jos ny tekisin niin patterit asuintiloihin ja sosiaali tiloihin ja eteiseen lattialämmitys kivilattialla. Patterit ennemmin ylimitoitetut kuin sopivat.

hiili

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 286
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #51 : 29.12.2016-09:13 »
   Patterit ennemmin ylimitoitetut kuin sopivat
   tuo hyvä ylisuurten patterien hyvät puolet on ettei niihin tarvitse ajaa niin pirun kuumaa vettä ja paluuvesi on jotakuinkin huoneen lämpöstä.

peteri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 81
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #52 : 29.12.2016-09:22 »
Itsellä on tässä matalaenergia talossa lattialämmitys ja toimii kyllä hyvin ja termostaatit ei pakkaskaudella ole käytössä ollenkaan, eikä ole yhtään tulisijaakaan sisällä ei ole ylilämpöjä. Kierrossa olevan veden lämpötila sielaa 26-34c asteen välillä -32 pakkasella lattiaan menee 32asteinen vesi. Laatta lattalattioita ei onneksi laitettu oleskelu tiloihin koska pitää olla melko pakkanen ulkona ,että jalka aistii siinä lämpöä.
120m2 + lämpökeskus 21M kanaalia atmos 50gsx 3000akva, ouman 800, paisari 400l.

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 336
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #53 : 02.01.2017-00:30 »
Taidanpa laittaa lusikkani tähän soppaan, kun olen itselleni toteuttanut jotain samansuuntaista. Varsinainen kommenttien kysyjän aihe näyttäisi hieman matkan varrella hajaantuneen, mutta ettehän pahastu, jos palaan vielä asian ytimeen.

Me itse olemme siis asuneet tätä nykyistä taloa runsaat kolme vuotta. Lämpimiä (huoneisto)neliöitä on 210 pääosin yhdessä tasossa (yläkerrassa lämmin 15 m2 koppi). Seinässä on villaa 150 mm + 40 mm SPU:ta, ja yläpohjassa puhellettuna 500 mm + 30 mm SPU:ta. Tämä on aika lailla se minimitaso, millä rakennusluvat myönnettiin ennen vuoden 2012 heinäkuuta. Villar ovat Parockia, mikä ainakin yläpohjassa painuu vähemmän kuin silputtu Turun Sanomat, eikä sisällä karsinogeenisia homeentorjunta-aineita. Kattilahuone varaajineen sijaitsee rakennusmassan sisällä. Se on vuorattu ympäriinsä asunnon suuntaan 40 mm SPU:lla muurauksen päältä, mutta silti kesällä lämpö tuppaa nousemaan viereisessä WC:ssä. Suurin perustelu siihen, miksi olen käyttänyt seinissä SPU:ta on läpivientien hallittu tekeminen. Suurin lieveilmiö taitaa olla se, että nuo langattomat viestimet eivät oikein tahdo toimia sisätiloissa.

Varaajan tilavuus on 1400 litraa. Alkuperäinen mitoitus on tehty ohjeen mukaan siten, että ne muutamat vuotuiset huipputehon päivät vaatisivat lämmityksen aamuin illoin. Ennen tätä mitoitusta huipputehoa on vielä manuaalisesti pudotettu laskennallisesta 9 kW:sta 7,5 kW:iin. Käytännössä en ole täällä lounaisrannikolla joutunut lämmittämään kertaakaan kahdesti päivässä, vaan mitoitus on vieläkin yläkanttiin. Olen melko varma, etten koskaan joudukaan, ja alle -5°C pakkasella käytännön lämmitysväli on kaksi vuorokautta. Yksi salaisuus tähän on se, että minulla varaajan lämmön vaihteluväli on 80°C. Lämmitän varaajan aina 100°C:een ja päästän usein aivan tyhjäksi, eli noin 22°C:een. Nyt seuraa kysymys, käydäänkö meillä kylmässä suihkussa? Ei käydä. Käyttövesi syötetään energiavaraajan kierukan kautta normaaliin 300 litraiseen käyttövesivaraajaan, eli sitä tulistetaan sähköllä. Tämä tulistus syö sähköä erillismittauksen mukaan aika tarkkaan 1000 kWh vuodessa, eli saman verran kuin tuollaisen purkin energiahukka vuodessa suunnilleen on. Käyttövettä meillä kuluu vuodessa vajaa 100 mottia.

Talo on tehty niin tiiviiksi kuin minä olen osannut ja ilmaa vaihdetaan hellepäiviä lukuunottamatta ympäri vuoden mitoitusarvojen mukaisesti. Ilmanvaihtokoneessa on pyörivä lämmönvaihdin, mikä tuo hyvän vuosihyötysuhteen lämmön talteenottoon, mutta muutamia muita pikku mutkia matkaan, kuten muutamia kertoja vuodessa jäätyvän lämmönvaihtimen, mutta se on toinen tarina.

Suurin kommenttini sinun ajatuksissani koskee mainintaa kahdesta tulisijasta. Meillä ei ole takkaa, mikä on harkittu yksityiskohta. Minä olen lämmittänyt aikaisemmissa asunnoissa takkaa puilla ja tässä uudessa päädyin siihen, että keskitän roskaamisen kattilahuoneeseen ja täytännössä päivittäinen homma ei kovin paljoa takan lämmittämisestä pitäisi poiketa. Tällä valinnalla olen päässyt siihen, että asunnon huonelämpötila pysyy erittäin vakaana, kun lämmönjako on tarkasti hallittavissa. Kaavailemillasi eristyspaksuuksilla takan luovuttama teho saattaa helposti olla liikaa. Ainakin minun havaintojeni mukaan säännöllisessä lämmittämisessä takan tunnelmaa tuova aspekti on melko äkkiä käytetty loppuun. Kehottaisin siis vielä harkitsemaan sen tarpeellisuutta. Joku voi vielä huutaa sivusta takan tarpeellisuudesta sähkökatkon aikaan. Minä voin vastata huutajalle, että olen hoitanut homman kuntoon takan piipun hinnalla Hondan invertteriagregaatilla, jolla saan kaikki kriittiset toiminnot käyttöön mukaan luettuna lämmitys, ilmanvaihto ja pieni valaistus. (Toisaalta, jos välttämättä haluat takan, tee se ja jätä kattila vesikiertoineen pois ja kätke lattiavaluun lämmitysvastus. Eristysvahvuus lienee riittää sähkönkin E-luvulla vaatimuksen täyttämiseen.)

Pienellä aasinsillalla edelliseen kappaleeseen päästään varaajakapasiteettiin. Tuolla matkan varrella on annettu ääniä aika suurenkin varaajakapasiteetin puolesta. Jos säästäisit sen takan lämmittämisen sytytyskerrat kattilahuoneeseen, pääset jonkin verran pienemmällä varaajalla. Minun mielestäni suuri varaaja = suuri energiahukka, joka taas kerran sinun eristysvahvuuksillasi tarkoittaa suurta määrää hallitsemattomasti jaettua energiaa talon vaipan sisällä.

Se asia, johon ajatuksia kannattaa ihan tosissaan hukata on pannuhuoneen lay-out ja puulogistiikka. Pressun alla puiden säilyttäminen on vaikea laji. Eivät tahdo kuivua ja lisäbonuksena saavat silloin tällöin sadetta, kun tuuli vie pressun. Jos tahdot polttaa ylivuotisia puita, tee kaksi kahden vuoden tarpeen kokoista kylmää puuvarastoa tontillesi ja lisäksi vähintään kuution-kahden välivarasto sisätiloihin, josta saat nostettua puut suoraan pesään ja jota saat täytettyä mielestäsi riittävän helpolla tavalla (=mielellään koneellisesti). Valitse sellainen kattila, joka toimii ja johon käyvät vähintään puolimetriset puut. Säästää nimittäin kintaanjälkiä pikkuklapiin verrattuna. Valitse kattila siten, että saat varaajan täyteen kertapesällisellä.

Ja sitten siitä pannuhuoneen sommittelusta. Meillä on pannuhuoneessa siis kattilan ja varaajan lisäksi paisunta-astia, käyttövesivaraaja, jakotukit, käsienpesupaikka ja WC-istuin. 5,5 m2 tila on kokolailla käytössä, mutta mielestäni tilaa on sopivasti ajatellen myös kattilan nuohousta ja pesän täyttämistä. Oviaukko tulee suoraan kattilan täyttöaukon eteen, kattila on oviaukon vieressä täyttöluukku oviaukolle päin. Hormi lähtee harkkoisena vasta betonisen katon päältä. Tässä on monen tunnin työllä saavutettu se, että tilaa on jäänyt muuallkein, kuin pannuhuoneeseen.

Kesäaikaisesta käyttövedestä haluan mainita sen verran, että minä pidän varaajan kesällä käytännössä vähintään 30°C:ssa. Tällä pääsee lämpimänä aikana jopa kahden viikon lämmitysväliin. Tämäkin hoitaa talouden pahviroskat pois nurkista. Kylmänä aikana, eli kesäisenä +6°C viikkona keskuslämmitystä taas tarvitaankin sen varsinaiseen tehtävään. Tämä käytäntö sisältyy siihen, että käyttöveden lämmittäminen vaatii 1000 kWh energiaa vuodessa. Sanoisin, että vaiva on pieni ja aurinkokeräinten takaisinmaksuaika on suuri.

Ai niin, omat kulutuslukemani jäivät vielä puuttumaan. Kehnohkolla hyötysuhteella toimiva kattila syö vuodessa viitisentoista pinomottia koivua. Lämmitysseurannasta muistan laskeneeni, että talteen (varaajaan asti) olisi tästä määrästä joku vuosi saatu noin 17000 kWh, josta osa menee tietenkin hukkaan, mutta pääosalla on pidetty huonelämpötila 22°C:ssa.

Tässä olivat äkkiä mieleeni tulleet asiat. Jotain oleellistakin saattoi jäädä puuttumaan, mutta kysele halutessasi lisää.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2017-00:35 kirjoittanut Iskä »
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

Hamppu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #54 : 02.01.2017-16:10 »
Minun mielestäni suuri varaaja = suuri energiahukka

Viisaammat saavat kommentoida tähän paremmin, mutta mitä suurempi on varaaja, sitä pienempi on energiahukka suhteessa tilavuuteen. Akvan läpyskästäkin näkee kehityksen alun.

Suurella varaajalla saavuttaa myös pitkän lämmitysvälin, vaikka sitä pitäisi vähän viileämpänäkin (kerrostuminen), mikä pienentää energiahukkaa entisestään.

http://www.akvaterm.fi/files/2015_katalogi_v10_20151218_web.pdf

Iskä

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 336
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #55 : 02.01.2017-21:13 »
En väitä itseäni varaajaviisaaksi, mutta suurempi varaaja saattaa tarkoittaa pienempää hukkaa per varastoitu kilowattitunti. Tarkoittamassani sovellutuksessa varaaja toimii lämmönlähteenä vaippansa läpi tulevan hukkalämmön takia. Jos varaajan sisälämpötilat ja eristysvahvuudet ovat samat, lienee suurempi varaaja = suurempi lämmitin.

Ihmisellä on tapana ottaa laitteistaan kaikki irti. Kohtuus on liian vähän, mutta liika on liikaa.
Attack SLX 25 Profi (ex-Veda 35M) + Akvaterm 1400 l Ovaali + Laddomat 21-60
Käyttövesi tulistetaan vanhassa MLP puskurisäiliössä puulla
Lämmitettävää pääosin yhdessä tasossa n. 240 m2 / 650 m3 (talo v. 2013)
Saunassa Misa 11308 (ex-Narvi NC 20) ja kesäkeittiössä Kotiliesi 30, ei muita tulisijoja

peteri

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 81
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #56 : 02.01.2017-22:21 »
Kyllähän se isompi varaaja ja nahdollisesti pidempi polttoaika tilaa enempi lämmittää. Mutta esim omassa tilanteessani kun tuosta ylimääräisestä lämmöstä ei ole mitään haittaa kun on eri rakennuksessakin niin mitä isompi kohtuu hyvin eristetty pönttö sen parempi vaan.
120m2 + lämpökeskus 21M kanaalia atmos 50gsx 3000akva, ouman 800, paisari 400l.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #57 : 02.01.2017-22:57 »
Jos neliskanttisen varaajan sivu on metrin tai kaks on ekassa 1/6 ja toisessa 8/24 eli jälkimmäisessä 1/3 suhteessa kuutioita ja ulkopinnan neliöitä. Pyöreä se ois paras vaihtoehto. Ei isoakaan tarvia täyteen lämmittää ja hyvällä kerrostumisella jää vähemmän kuumaa vaippapintaa. Tärkeempää on fiksusti käyttötarpeen mukaan sijoitetut kierukat/ levarit/ latausputket/ välilaipat/ lähdöt jne
« Viimeksi muokattu: 03.01.2017-06:48 kirjoittanut Pähkäilijä »
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

Nuohooja

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 43
Vs: Uudiskohteen lämmitys
« Vastaus #58 : 03.01.2017-08:29 »
Nuohousilmoitus: Aloittajan aiheeseen liittymätön cop-keskustelu on erotettu omaksi aiheekseen ja siirretty Jälkilöylyihin: http://www.puulammitys.info/index.php?topic=1133.0

-Nuohooja