Uskon että puulämmityksellä on tulevaisuutta. Puulämmitys automaatio sellainen toimiva versio olisi tarpeellinen. Tietenkin päästömääräykset on jonkinmoinen peikko tulevaisuudessa.
Olen haaveillut oman puulämmitys automation suhteen mm. sellaista piirrettä että parinkymmenen asteen pakkasella pannussa olis jatkuva tuli.
Terv. Kajaani Koutaniemi
Jeps, nyt mun "fantasiapannu" nytkähti pilkunverran eteenpäin
Siinä siis olis viikon polttopuut kattilassa ja automatiikka säätelispolttotehoa tarpeen mukaan. Tarve määriteltäisiin tarvittavan lämmitystehon, ulkolämpötilan, varaajan varaustilan ja sääennustuksen perusteella. Lisänä semmonen oppimisominaisuus, joka hoksaisi ennakoida saunapäivät ja muut lämönkulutukseen vaikkuttavat toistuvat tilanteet. Voishan se lamdakin siinä olla lisänä

.
Itseasiassa lamda hyvinkin tarpeellinen. Olen liki 5 vuotta kontillani seurannut liekkiä, sen väriä ja muita "ominaisuuksia" ja täytyy tunnustaa etten ole mitenkään pystynyt aistinvaraisesti toteamaan minkälainen liekki olisi paras. Toki useiden vertailupolttojen jälkeen alkaa pietä tuntumaa tulemaan.
Tekeleessäni ei ole mitään automatiikkaa, lukuunottamatta kellokytkintä, joka pysäyttää polton jotta sopiva jäännöshiilusta jää jäljelle. Yritetään nyt ensin saada palaminen kuosiin noilla rakenneratkaisuilla ja sitten vasta paneudutaan tuohon hienosäätöön.
Monesti aiemminkin todettu että kun palaminen häiriintyy/villiintyy/sammuu tms. niin automatiikka ei aina ymmärä/osaa korjata tilannetta.
Ja hatun nosto taas niille, jotka jaksavat tämänkin asian kanssa puuhastella.