Kirjoittaja Aihe: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.  (Luettu 47871 kertaa)

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #30 : 10.03.2013-13:51 »
Olen suhtautunut epäillen koko lataustermostaattiin. Odotusten mukaisesti alkaa tulle juttuja ettei se pelaakkaan. Kun siihen vielä sekoitetaan sulku- ohitus- vapaakierto ja takaiskuventtiilejä alkaa olla mahdoton tietää mikä pitää olla missäkin asennossa. Minusta se on tarpeeton ja vaarallinenkin varuste. Tälläkin palstalla on monia vääriä johtopäätöksiä sen toiminnasta.
Yksi on se että savukaasujen lämpötilalla on joku yhteys veden kiehumiseen kattilan sisällä. Ei se kaasu lämmitä eikä keitä mitään koska se on tullut jo pois koko uunista. Jos on 1 bar paine, riittää että jossakin kohtaa lämpötila nousee yli 120. Sitä on joka puolella tilipesässä. Tarvitaan vain tasku jossa vesi pysyy paikallaan ja se paikalliseti kiehahtaa. Lähtevien kaasujen lämpötilalla ei ole mitään merkitystä.

Sitten väitetään että kuumemmalla termostaatilla varaaja saadaan kuumemmaksi. Sen jälkeen kun termostaatti aukeaa, se on kuin sitää ei olisi ollenkaan. Mikä estää polttamasta puita edelleen. Tämän periaatteen mukaan kun mulla ei ole termostaattia, en saisi lämmitettyä varaajaa ollenkaan. Lämmitän kuitenkin paineettoman säiliön 90 ja ylikin. Vesi kiehuu siinä 100 asteessa. Pientä pulputusta sisältä kuuluu ja savukaasut on tasan 100. Palopesän lämpötila on 700.

arveccio

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 238
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #31 : 10.03.2013-13:56 »
Täällä tuo toimii ihan ok. Tosin mulla ei ole erillistä termaria ja pumppua vaan samassa paketissa kaikki.
Jäspi ecopuu25+1500L+500L ~11m3/v

Kotsa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #32 : 10.03.2013-14:07 »
Nyt on tulet.
Melko hyvin menee, nostin painetta 0,8baariin. varaajan ylälämpö oli n. 55 kesk 40 ja alhaalla 26.
Äsken avasin testimielessä varaajaan menevän hanan kokonaan niin johan taas loppui kierto ja kiehumaan.
Hanaa reilusti kiinni niin porina hiljalleen loppu, pumpun ääni hiljeni ja kattilaan palaava vesi laski n 5 astetta.

Tosin on joutunu aika pienillä ilmasäädöillä meneen.

Täytynee koittaa ilmailla.

Olen suhtautunut epäillen koko lataustermostaattiin. Odotusten mukaisesti alkaa tulle juttuja ettei se pelaakkaan. Kun siihen vielä sekoitetaan sulku- ohitus- vapaakierto ja takaiskuventtiilejä alkaa olla mahdoton tietää mikä pitää olla missäkin asennossa. Minusta se on tarpeeton ja vaarallinenkin varuste. Tälläkin palstalla on monia vääriä johtopäätöksiä sen toiminnasta.
Yksi on se että savukaasujen lämpötilalla on joku yhteys veden kiehumiseen kattilan sisällä. Ei se kaasu lämmitä eikä keitä mitään koska se on tullut jo pois koko uunista. Jos on 1 bar paine, riittää että jossakin kohtaa lämpötila nousee yli 120. Sitä on joka puolella tilipesässä. Tarvitaan vain tasku jossa vesi pysyy paikallaan ja se paikalliseti kiehahtaa. Lähtevien kaasujen lämpötilalla ei ole mitään merkitystä.

Sitten väitetään että kuumemmalla termostaatilla varaaja saadaan kuumemmaksi. Sen jälkeen kun termostaatti aukeaa, se on kuin sitää ei olisi ollenkaan. Mikä estää polttamasta puita edelleen. Tämän periaatteen mukaan kun mulla ei ole termostaattia, en saisi lämmitettyä varaajaa ollenkaan. Lämmitän kuitenkin paineettoman säiliön 90 ja ylikin. Vesi kiehuu siinä 100 asteessa. Pientä pulputusta sisältä kuuluu ja savukaasut on tasan 100. Palopesän lämpötila on 700.


Joo ei se savukaasu mitään keitä, mutta se antaa osviittaa tehosta millä poltetaan.

Voisihan tuota varaajan vettä kierrättää ilman termostaattiakin, mutta käsittääkseni lämpökerrostuma varaajaan on melko hankalaa saada näin. Kuitenkin näin joka toinen päivä lämmittäjänä on mukavaa saada sitä kuumaa vettäkin.
Saatan olla väärässäkin. Voisihan se olla ihan toimiva systeemi jos säätäisi pumpun kierroslukua veden lämmön mukaan?

Tein itse ja säästin!

timotei

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 253
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #33 : 10.03.2013-14:32 »
Lyhyt kierto on hyvä olla olemassa panoskäytössä. Sillä saadaan nopeasti kattilan lämmöt nousemaan. Kierron vaihto pitkään voidaan toteuttaa erilliselläkin termostaatilla, sen ei tarvitse olla samassa paketissa. Latauspumppu olisi hyvä pysäyttää, kun kattilassa ei ole tulia. Sen voi tehdä joko esim. savukaasutermostaatilla tai kattilan omalla ohjauksella, jos siinä sellainen on.
Eli laddomaatin voi aivan hyvin heittää mäkeen ja laittaa vain latauspumppu ja erillinen termostaatti kierrolle.

Höyrykattila

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #34 : 10.03.2013-15:46 »
Komppaan seppol kommenttia eli yksinkertainen on kaunista, kuten itselläni.

Kävi mielessä, että tuon Laddomat paketin voi periaatteessa asentaa väärinpäin tai sitten se on kasattu väärin tai termoostaatti ei aukea oletetulla tavalla tai jokin muu tuntematon syy.

Serkkuni opetti erään erittäin tärkeän neuvon ns. maalaisjärjestä elikkäs olipa keksintö mikä tahansa niin selvitä ensin sen toimintaperiaate - vasta sen jälkeen osaat korjata sen! Ja tämä muuten pitää paikkansa nimimerkillä kokemusta on.

Harri2

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 320
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #35 : 10.03.2013-15:51 »
Se yläputken hanan kuristus lisää kattilan sekä laddomaatin ja varaajan paine-eroa, josta varmaan sen vapaakieroventtiilin toiminta riippuu. Ei kai se vapaakieroventtiili vaan ole auki ja pumpun paine ei riitä sitä sulkemaan ilman kuristusta? Kylläkin jos vesi ei kierrä riittävästi, pitäisi sen näkyä kattilan lämmön nuosuna. Tietysti se hanan kuristus ja kattilan paineen nousu vähentää kiehumista sekin. Koetahan vielä lisätä painetta, niin että kuumana 1,5 bar.
Eihän varmasti varaajan yläosassa ole ilmaa?
Atmos DC70GSX, 3600l, 180m² vm.-37, 100m² 1/4lämmintä.

akWho

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 297
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #36 : 10.03.2013-16:03 »
Ongelma näytää kyllä keskittyvän Laddomattiin. Onhan tehtaalla laitettu oikea pumppu pakettiin Wilo RS25-7, pienemmällä 6 pumpulla virtaus ei riitä. Useammallakin Laddomatin käyttäjällä näyttää "takaiskuventtili" temppuilevan, ei tiedä ollakko auki vai kiinni.


Vapaavirtausventtiili Takaiskuventtiilin toiminta perustuu ventiililautasen ylä- ja ala puolen paine-eroon, pumpun aikaan saama virtaus/paine pitää venttilin kiinni, mutta pumpun sammuessa varaajasta virtaava kylmä vesi jaksaa aukaista venttiilin ja vapaa kierto toimii.

Se että varaajan yläputken venttiiliä kuristamalla pelaa paremmin viittaa siihen että suuremalla varaajan kautta tapahtuvalla virtauksella vapaavirtausventtiili takaiskuventtili aukeaa varaajan alaputkesta tulevan kylmän veden virtauksen voimasta.
Pumppu ottaa aina veden sieltä mistä helpoimmin saa imettyä, kun vapaavirtausventtiili takaiskuventtiili auki niin kierto alkaa pyörimään osittain Laddomattin sisällä niin kauan kuin termostaatti jäähtyy ja katkaisee kierron varaajaan, kattilaan päin on luonnollisesti vähemmän kiertoa jos osa virtauksesta pyörii ympyrää Laddomatin sisällä.

Kannataisi lukita vapaavirtausventtiili takaiskuventtiili väliaikaisesti ja testata sitten kuinka varaajan lataus toimii. Lukitushakanen olis pitänyt tulla Laddomatin mukana, sijainti eristeen alalaidassa.

Tuossa esitteessä Laddomatin toiminnasta suomeksi sivut 21-25, kaaviot eri latausvaiheista, mutta eihän siinä tietenkään ole sisäisenkierron kaaviota ;)

Näyttää olevan taas hyvin suomennettu esite Laddomatista, check valve ja choke valve suomennettu takaiskuventtiliksi ???
Jäspi YPV-40, Ovaali EPK 1.8m3, Ouman EH-80 ulkoanturilla,lämmitettävää 160m2 wirsbo lattialämmitys.
Energia: sahauspintaa ja tasauspätkät lähisahalta.

Jämämies

  • Vieras
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #37 : 10.03.2013-16:07 »
Kävi mielessä, että tuon Laddomat paketin voi periaatteessa asentaa väärinpäin tai sitten se on kasattu väärin tai termoostaatti ei aukea oletetulla tavalla tai jokin muu tuntematon syy.

Termovarin voi ainakin asentaa "väärin"


Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #38 : 10.03.2013-16:21 »
Jos kattilasta ei kuuma vesi kohti varaajaa matkusta lämpenee 60+ asteen noin 300 wh:lla eli 3.333 astetta minuuttiin kun kattilassa on täys rähinä päällä. Jos vesi siirtyy joutuisaan varaajaan pitäs siellä nousta keskilämmön 10c tunnissa, tosin tuo kerrostuminen tekee omat jekkunsa ja sitä ei kolmesta mittarista niin näe missä kohtaa kylmän ja lämpimän raja on varaajassa menossa.

Eli keittääkös kattila 10 minuutissa termarin aukeamisesta jos siellä on kunnon nuotio? Jotenkin tuntus että latomatissa menis vesi väärinpäin tai jotain muuta ihmettä.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

seppol

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 822
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #39 : 10.03.2013-17:06 »
On aikoihin eletty kun kattila alkaa kiehumaan kun termostaatti aukeaa ja jäähtyy kun kiertoputki suljetaan. Tätä ei ole ennen tapahtunut. Tällä perusteella auton moottorin lämpö pysyisi aisoissa kun termostaatti pysyisi kiinni. Aivan kuin hanat ja termostaatti toimisi olettuun päin vastoin eli sulkeutuu veden lämmitessä. Ei muuta kuin lisää tällaisia kokeiluja.

Mulla tapahtuu niin että varaajan alalämpö on 5 - 10 astetta korkeampi kuin ylhäällä. Nyt justiin kumpikin on 54 . Pumppua siihen ei tarvitse käyttää. Loppulämmityksen aikana pumppu estää kiehumisäänet. Paikkaa jossa kiehuminen tapahtuu en osaa arvioda. En ymmärrä mitä hyötyä saavuttaisin jos alaosa ei lämpiäisi ollenkaan.

Pähkäilijä

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2 534
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #40 : 10.03.2013-18:57 »
En ymmärrä mitä hyötyä saavuttaisin jos alaosa ei lämpiäisi ollenkaan.

menee vähän Off Topic mutta esitetään hyöty. Täällä esimerikisi -30c pakkasella on ihan kivaa saada 70c vettä patteriverkostoon. Kun varaajan yläosasta sellaista löytyy ei tarvitse lämmittää varaajaa 8 tuntia kunnes keskilämpö on saavuttanut 70 astetta. Jos varaaja jäähtyisi ilman kerrostumista olisi sitten 4 tuntia lämmityksen loputtua tilanne ettei enää 70 asteista vettä lähtisi pattereille kun 9 kW lämmitysteholla varaajasta olisi kadonnut 10 astetta keskilämmöllä mitattuna 4 tuntiin.
http://www.puulammitys.info/index.php?topic=72.msg200;topicseen#msg200
seuranta

Akvaterm 3000 rintsikka - 140 m2 - 2003 Arimax 240 - Automix 10 - 25.4.2017  Stropuva S40 - 13.6 jälkeen sarjassa Rapla metallin 1100 litrainen varaaja.  Paisarit 200 + 300 litraa ja 6.8 m2 aurinkoseinää.

timotei

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 253
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #41 : 10.03.2013-19:08 »
Laddomaatinkin voi asentaa väärinpäin. Mutta noista kuvista olin päättelevinäni, että se olisi oikeinpäin. Voisihan sitä tietysti varovaisella tulella yrittää kokeilla, mitä tapahtuu, jos sen asentaa toisinpäin.

Höyrykattila

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #42 : 10.03.2013-20:17 »
Laddomaatissa näyttää olevan liikaa liikkuvia osia. Aikaa myöten kattilakivi saattaa tehdä pientä 'jäynää'.

vmj

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 267
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #43 : 10.03.2013-20:58 »
Tuota kuvaasi Latomatista kun katselin niin pisti silmääni yläputken reipas lämpötila (reilun 80 asteen luokassa) verrattuna kattilaan palaavaan (60 asteen luokkaa). Varaajasta tulee ilmeisesti noin 50-asteista. Itselläni on Latomatin 21-100, joskin pienempitehoisen käänteispalokattilan (Orlan Super 40) perässä ja termostaattina jälkiasennettuna myös itselläni 83 asteen versio. Kattilani menolämmöt ovat selvästi lähempänä kuuman putken lämpöjä kuin kuvassasi eli tässä tilanteessa tarkistaisin Latomatin pumpun nopeussäädön (itselläni nopeus 3) JA pumpun ilmauksen. Pumpun akselin päässä olevaa ruuvia kiertämällä pystyt toteamaan onko pumpun pesässä ilmaa. Jotenkin tuo kuvasi tilanne antaisi aihetta olettaa, että Latomatin pumppu ei kuljeta vettä kattilaan ihan sellaista määrää kuin pitäisi.

Itse olen huomannut tuosta 83-asteen termostaatista sellaisen, että se on melko jyrkkä. Ensimmäinen lämmityskerta standaritermostaatin (72 astetta) jälkeen nostatti hieman hikeä otsalle kun kattilan lämpö meni päälle 80 asteen ja Latomatissa ei näyttänyt tapahtuvan mitään... No, ei siinä mitään erikoisempaa tapahtunut; termostaatti aukesi ja lataus alkoi.

Minulla on Latomat 21-100 toiminut hyvin. Ainoa ikävä piirre on pumpun käynnistysmisessä ajoittain kuuluva kolahtelu, joka lienee lähtöisin siitä, että akseli liikahtaa käynnistyksessä. Onko tähän ideoita millä sen saisi asettumaan? Ohjaus tulee savusolaan kylkeen pultatusta savukaasutermostaatista.
Orlan Super 40 ja Laddomat 21-100 + savukaasutermostaatti, Akva 2400EK+vastukset,  levylämmönvaihdin, Arimax 17R

Kotsa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Auttakaa aloittelijaa, ariterm 60+ kiehuu.
« Vastaus #44 : 10.03.2013-21:23 »
Lyhyt kierto on hyvä olla olemassa panoskäytössä. Sillä saadaan nopeasti kattilan lämmöt nousemaan. Kierron vaihto pitkään voidaan toteuttaa erilliselläkin termostaatilla, sen ei tarvitse olla samassa paketissa. Latauspumppu olisi hyvä pysäyttää, kun kattilassa ei ole tulia. Sen voi tehdä joko esim. savukaasutermostaatilla tai kattilan omalla ohjauksella, jos siinä sellainen on.
Eli laddomaatin voi aivan hyvin heittää mäkeen ja laittaa vain latauspumppu ja erillinen termostaatti kierrolle.

Mietin jo hetken että laitanko erillisen ja isomman pumpun ja termarin...

Komppaan seppol kommenttia eli yksinkertainen on kaunista, kuten itselläni.

Kävi mielessä, että tuon Laddomat paketin voi periaatteessa asentaa väärinpäin tai sitten se on kasattu väärin tai termoostaatti ei aukea oletetulla tavalla tai jokin muu tuntematon syy.

Serkkuni opetti erään erittäin tärkeän neuvon ns. maalaisjärjestä elikkäs olipa keksintö mikä tahansa niin selvitä ensin sen toimintaperiaate - vasta sen jälkeen osaat korjata sen! Ja tämä muuten pitää paikkansa nimimerkillä kokemusta on.

maatti on oikein päin...

Se yläputken hanan kuristus lisää kattilan sekä laddomaatin ja varaajan paine-eroa, josta varmaan sen vapaakieroventtiilin toiminta riippuu. Ei kai se vapaakieroventtiili vaan ole auki ja pumpun paine ei riitä sitä sulkemaan ilman kuristusta? Kylläkin jos vesi ei kierrä riittävästi, pitäisi sen näkyä kattilan lämmön nuosuna. Tietysti se hanan kuristus ja kattilan paineen nousu vähentää kiehumista sekin. Koetahan vielä lisätä painetta, niin että kuumana 1,5 bar.
Eihän varmasti varaajan yläosassa ole ilmaa?

Nostin painetta, auttoi vähän.
Jouduin kuitenkin kuristamaan hiukan venttiiliä jotta sain kavitoinnin loppumaan.
ilmaa tuli pikku pihaus välillä.

Jos kattilasta ei kuuma vesi kohti varaajaa matkusta lämpenee 60+ asteen noin 300 wh:lla eli 3.333 astetta minuuttiin kun kattilassa on täys rähinä päällä. Jos vesi siirtyy joutuisaan varaajaan pitäs siellä nousta keskilämmön 10c tunnissa, tosin tuo kerrostuminen tekee omat jekkunsa ja sitä ei kolmesta mittarista niin näe missä kohtaa kylmän ja lämpimän raja on varaajassa menossa.

Eli keittääkös kattila 10 minuutissa termarin aukeamisesta jos siellä on kunnon nuotio? Jotenkin tuntus että latomatissa menis vesi väärinpäin tai jotain muuta ihmettä.

Kun kavitointi ja kunnon porinat alkaa niin kattilassa 76-77 lämpöä. kerran nousi muutamassa minuutissa 3-4 astetta kunnes sain kavitoinnin loppumaan ja lämpö palasi 75-76. Niin kauan kun pumppu ei kavitoi niin vesi liikkuu kohtuudella.

On aikoihin eletty kun kattila alkaa kiehumaan kun termostaatti aukeaa ja jäähtyy kun kiertoputki suljetaan. Tätä ei ole ennen tapahtunut. Tällä perusteella auton moottorin lämpö pysyisi aisoissa kun termostaatti pysyisi kiinni. Aivan kuin hanat ja termostaatti toimisi olettuun päin vastoin eli sulkeutuu veden lämmitessä. Ei muuta kuin lisää tällaisia kokeiluja.

Mulla tapahtuu niin että varaajan alalämpö on 5 - 10 astetta korkeampi kuin ylhäällä. Nyt justiin kumpikin on 54 . Pumppua siihen ei tarvitse käyttää. Loppulämmityksen aikana pumppu estää kiehumisäänet. Paikkaa jossa kiehuminen tapahtuu en osaa arvioda. En ymmärrä mitä hyötyä saavuttaisin jos alaosa ei lämpiäisi ollenkaan.

Ilmaisin itseni ilmeisesti jotenkin väärin. Tottahan kattila lentää kuuhun jos venttiili suljetaan kokonaan.
Tarkoitin kuristamisella lähinnä paineen korotusta putkessa. Ja ei se termostaatti kattilaa keitä vaan pumpun toimimattomuus kun se kavitoi/ääntää.

Laddomaatinkin voi asentaa väärinpäin. Mutta noista kuvista olin päättelevinäni, että se olisi oikeinpäin. Voisihan sitä tietysti varovaisella tulella yrittää kokeilla, mitä tapahtuu, jos sen asentaa toisinpäin.

Kiertäisi vesi vain varaajassa...

Tuota kuvaasi Latomatista kun katselin niin pisti silmääni yläputken reipas lämpötila (reilun 80 asteen luokassa) verrattuna kattilaan palaavaan (60 asteen luokkaa). Varaajasta tulee ilmeisesti noin 50-asteista. Itselläni on Latomatin 21-100, joskin pienempitehoisen käänteispalokattilan (Orlan Super 40) perässä ja termostaattina jälkiasennettuna myös itselläni 83 asteen versio. Kattilani menolämmöt ovat selvästi lähempänä kuuman putken lämpöjä kuin kuvassasi eli tässä tilanteessa tarkistaisin Latomatin pumpun nopeussäädön (itselläni nopeus 3) JA pumpun ilmauksen. Pumpun akselin päässä olevaa ruuvia kiertämällä pystyt toteamaan onko pumpun pesässä ilmaa. Jotenkin tuo kuvasi tilanne antaisi aihetta olettaa, että Latomatin pumppu ei kuljeta vettä kattilaan ihan sellaista määrää kuin pitäisi.

Itse olen huomannut tuosta 83-asteen termostaatista sellaisen, että se on melko jyrkkä. Ensimmäinen lämmityskerta standaritermostaatin (72 astetta) jälkeen nostatti hieman hikeä otsalle kun kattilan lämpö meni päälle 80 asteen ja Latomatissa ei näyttänyt tapahtuvan mitään... No, ei siinä mitään erikoisempaa tapahtunut; termostaatti aukesi ja lataus alkoi.

Minulla on Latomat 21-100 toiminut hyvin. Ainoa ikävä piirre on pumpun käynnistysmisessä ajoittain kuuluva kolahtelu, joka lienee lähtöisin siitä, että akseli liikahtaa käynnistyksessä. Onko tähän ideoita millä sen saisi asettumaan? Ohjaus tulee savusolaan kylkeen pultatusta savukaasutermostaatista.

Kuvassa lattomaatti 72 asteisella termarilla ja täys hönkä kattilasta.
Sillon kun kattilassa on kunnon rähinä päällä niin lämpötilaero menee tuohon pariinkymmeneen asteeseen. Se lämpötila kyllä lähenee sitten kun kattilasta ei tule tehoa. välillä on ero ollu 24 astettakin mutta sitten kyllä jo kupliikin aika lailla.

Pumpun nopeus on 3 ja ilmattu käynnissä ja pysähdyksissä >10 kertaa.
Tulee vain mieleen että laddomatissa ei riitä jerkku tai kattilassa huono suunnittelu?



Tänään testiajoa kaksi pesällistä lähes pelkkää koivua.
Pienemmillä ilmamäärillä kuin tehtaan "suositukset". Rähinääkin tuntui riittävän kun ensimmäinen pesä 3,5h pienten porinoiden säestämä, ei paha. Siis kehitystä. Pari kertää jouduin säätämään venttiilillä kun lähti pumppu kavitoimaan. Ilmeisesti pumppu repii vedestä ilmaa ja venttiilillä kuristaminen auttaa siihen.
Myös pieni paineen nosto oli tänään, koko varaaja 91 astetta ja paine reilu 1,4 bar, varoventtiili tiputteli.
Mutta on siihen tehtaan 2,5h paloaikaan vielä matkaa...
Tosin saattaa olla että vika onkin mulla korvien välissä. Pitäisi varmaan vaan miettiä että miksi en laittanut sitä maalämpöä...  :'(

Kallis laitos jos sitä ei saa toimimaan niin kuin luvataan.

Johtopäätös: Kunnon kiertopumppu kattilan alaputkeen ja termovar yläputkeen? tai jos lattomatilla jatkaa niin jotain "jarrua" varaajalle menevään putkeen.
Tai sitten en tee mitään ja kitupolttelen...

Jatkan harjoituksia. liitteenä varaaja jos kiinnostaa...




« Viimeksi muokattu: 10.03.2013-21:46 kirjoittanut kotsa »
Tein itse ja säästin!